یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهیدی که از گناهش توبه کرد ، شهید محمدعلی پورعلی معروف به ممدلی طلا

  • ۰۱:۳۶

شهید محمدعلی پورعلی معروف به مندلی طلا

*” حر خراسان ” معروف به ” مَندلی طلا ” آبروی پدر را برگرداند*

     *بخونید موی تنتون سیخ میش

 *محمدعلیِ پورعلی* جوان زیبا و سفیدرویی بود که به خاطر طلائی رنگ بودن موهایش در روستای گُراخک شاندیز به *"مندلی‌طلا"* معروف بود...

مندلی‌طلا قبل از رفتن به جبهه ، در روستا به اتهام مشروبات الکلی توسط کمیته انقلاب اسلامی آن زمان دستگیر و پس از محاکمه به شلاق محکوم شد.

وی را جلوی مسجد روستا آورده و روی چهارپایه‌ای خواباندند و در برابر مردم، حدّ شلاق را بر بدنش جاری کردن

 بعد از اجرای حد، پدر پیرش به او گفت: *"خیر نبینی که آبروی منو بردی و از نمازِ تو مسجد محرومم کردی"

 بعدها مندلی طلا به یکی از دوستانش گفته بود: *"از حرف پدرم خیلی تکون خوردم و دلم خیلی شکست. "

 موقعی که زیر بغلامو گرفته بودن و از روی چهارپایه پایین میاوردن، رو به خونه خدا (مسجد) کردم و از خدا طلب بخشش کردم

 بعد از چند روز هم دلم هوای جبهه کرد. متوسل به *ابا عبدالله* شدم و تصمیم گرفتم به جبهه برم

 اهالی روستا می‌گویند: "مندلی طلا عزم جبهه کرده بود اما بسیج روستا به‌خاطر سابقه خرابش، ثبت‌نامش نکرد

 از پایگاه بسیج شاندیز و اَبَرده هم اقدام کرد، آنها هم ثبت‌نامش نکردن.

 دوست مندلی‌طلا که از بسیجیان روستای زُشک می‌باشد، او را از طریق پایگاه بسیج روستای زشک ثبت نام کرده و او را به آموزش جبهه اعزام کرد.

وی می‌گوید: "مندلی‌طلا بعد از طی دوران آموزش و هنگام اعزام به جبهه به من گفت: *من بیست و هفت روز دیگه شهید می‌شم و بدنم بیست روز تو بیابون می‌مونه

 وقتی بعد از چهل و هفت روز جنازمو تو روستا آوردن، تو همون نقطه‌ای که شلاقم زدن، بدنمو رو زمین بذارین و پدرمو بالا سرم بیارین، بگین پدرم کنار سرم وایسه و جلوی مردم حلالم کنه و بگه: *مندلی‌طلا توبه کرد تا هم خودش خدایی بشه و هم مایهٔ آبروی پدرش بشه"

 دقیقا ۴۷ روز پس از اعزام، پیکر مطهر این شهید را به روستا می‌آورند و تشییع می‌کنن

 مردم روستا می‌گویند: "با این‌که پیکر این شهید بیست روز تو بیابون رو زمین مونده بود، تو فضای مسیر تشییع جنازه ، بوی عطری پیچیده بود که همه به هم می‌گفتن تو عطر زدی؟

 پدر این شهید می‌گوید: *مندلی من* زمانی که می خواست به جبهه بره، برای خدافظی پیش من اومد و یک‌ساعت دست و صورتمو می‌بوسید، اما من حاضر نشدم صورتشو ببوسم و الآن تو حسرت یک بوسه‌شَم

من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که مندلی من یک روزی طلا بشه. جنازه پسرم بوی خیلی خوشی می‌داد

تمام اهالی روستای گُراخک در تشییع پیکر این *شهید تواب* شرکت کرده بودند. الانم قدیمی ها روستا گواهی می‌دهند که تمام کوچهٔ مسیر تشییع را بوی عطر خوشی فرا گرفته بود وتا مدت‌ها این بو را حس می‌کردند.

تاریخ تولد:  ١٣٣٧/٠١/۰۲

 تاریخ شهادت: ١٣۶۵/٠۴/١۲

منبع: فاش نیوز

شادی روح شهدا صلوات

مشخصات شهید 

محمدعلی پورعلی

نام پدر: علی

تاریخ تولد: 2-1-1337 شمسی

محل تولد: مشهد

تاریخ شهادت : 12-4-1365 شمسی

محل شهادت : مهران

گلزار شهدا: گراخک شهر بینالود - استان خراسان رضوی

 نوید شاهد

سجاد ...

بقول حاج حسین یکتا هر کی دوزاریش افتاد بارشو بست ...

رضا پورعلی

سلام فرزند شهید محمدعلی پورعلی هستم 

چرا قبل از اطمینان صحت و درستی مطالب اونها رو نشر میدین؟

درسته پدر حد خورده اون هم به ناحق وتهمتی که زده شده، نه بشکه ایی در کار بوده ونه تولید ونه پخش مشروبات الکی 

 

سلام علیکم
من به جهت تبلیغ شهید عزیز در این وبلاگ منتشر کردم.
و از منابع نت استفاده کرده ام.
اما وقتی شما می فرمایید حتما درسته .
اونها رو پاک کردم.
اگر باز هم ایرادی داشت همین جا بنویس اصلاحش می کنم.

موفق باشید.
رضا پورعلی

سلام ممنون، میدونم نیتتون خیره وشما خیلی لطف دارین خدا خیرتون بده، پدر از طریق بسیج گراخک معرفی میشه، اون زمان از روستاهای اطراف معرفی میشدن به شاندیز واز شاندیز اعزام به جبهه میشدن و اون بنده خدایی که ادعا کرده من شهید رو اعزام کردمواز بچه های زشک هست ومسئول اعزام در شاندیز بوده مخالف اعزام پدر بوده و خلاصه با پافشاری بسیج گراخک مجبور میشه پدر رو اعزام کنه ودو نفر رو پدر در وصیت نامه میگه حلال نمیکنم که اولی همین بنده خدا بوده

سلام
خداوند رحمتش کن
میدونی شهدا در اثر تصمیم مهم و فداکاری و تلاش به یک مقام معنوی میرسند که خداوند همه گناهانشون رو می بخشه.
حالا شما یک کارهای خیری به اسم شهید انجام بده تا مقامش بالاتر بره . مثلا یک هیئت به اسمش درست کن. یا حتی یک وبلاگ خوب .
یا اگه شرایط مای هست یک مسجدی کتابخانه ای به اسمش بذار.
اینها باقیات الصالحات هستند هم برای شهید و هم برای خود شما.
ان شاءالله موفق و سربلند باشی.


رضا پورعلی

سلام وعرض ادب 

کجا میتونم عکس بهتری از پدر واستون بزارم که توی سایت بزارین؟ 

 

 

سلام علیکم و رحمت الله
خداوند رحمت کنه پدر عزیز شما و همه شهدا را
m1402@mailfa.com
مجتبی

سلام لطف میکنید اگه آدرس یا اطلاعاتی از خانواده شهید دارید ایمیل کنید، ظاهرا فرزندشون تو کامنتها عکسی رو هم براتون ارسال کرده بودن..

سلام 
اطلاعات من از ایشان همین قدره که درج شده.
اون موقع گفت می‌فرستم ولی نفرستاد.
یاعلی

منوچهر

سلام. بنده یکی از جانبازان جنگ تحمیلی هستم و در مورد شهدای خاص مطالب جمع آوری میکنم. اگه لطف بفرمایید نام پدر و مادر شهید رو برام ارسال کنید ممنون میشم. 

خداوند روح تمامی شهدا رو قرین رحمت خودش کنه‌ آمین. 

 

سلام 
نام پدر : علی 
نام مادر  : ننوشته اند. 
رضا پورعلی

سلام عزیزان 

من هرکاری کردم نتونستم عکس ارسال کنم

نام پدر :علی 

نام مادر :فاطمه

سلام علیکم
خود این داستان که منتشر شده خیلی برای شهید ثواب داره و باعث هدایت افراد میشه.
ان شاءالله موفق باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan