یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شرحی مختصری از گردان مالک اشتر ازنا

  • ۰۰:۳۲

روایتی از دلاوری‌های لشگر 57 حضرت ابوالفضل(ع) لرستان در ماه‌های سخت پایان جنگ

شرحی مختصرازگردان مالک اشتر ازنا

گردان مالک اشتر ازنا

اولین حضور رزمندگان داوطلب بسیجی و پاسدار ازنا در قالب یک گروهان به فرماندهی سردار حاج نوری و متشکل از 40 نفر از بچه های ازنا جهت آزاد سازی سوسنگرد در مورخه 7/7/59 به جبهه های جنگ اعزام شدند که اولین شهید شهرستان ازنا میرزا محمد مظاهری و اولین جانباز میرزا کشاورز و علی فریدونی در این عملیات ثبت گردید و سپس این اعزامها مرتب ادامه داشت ....

تا دومین حماسه بزرگ و رسمی رزمندگان شهرستان ازنا در قالب تیپ امام حسن خوزستان در عملیات بیت المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید. در این عملیات 24 شهید و سپس در عملیات والفجر مقدماتی در سرزمین تفتیده فکه و شیب نیسان 26 شهید را تقدیم نظام مقدس اسلامی نمود.

با توجه به حضور گسترده مردم لرستان در جبهه ها اواخر سال 61 تیپ 57 ابوالفضل و در شهرهای شرق لرستان و منجمله ازنا گردان ثارا... به فرماندهی سردار دلاور و گمنام سپاه ابراهیم اسداللهی تشگیل گردید و در خط های پدافندی جنگل امقر جفیر و زبیدات و در نهایت در عملیات والفجر 6 در تنگه چزابه حضوری فعال داشت.

در سال 62 گردان ابوذر بصورت مشترک وی‍ژه بچه های ازنا و الیگودرز تشگیل گردید و در خط های پدافندی بویژه در منطقه شرهانی و زبیدات حضوری فعال و رشادتهای فراوان از خود به منصه ظهور رساند و در این راه تعدادی از بچه های ازنا به درجه رفیع شهادت رسیدند .

در سال 1364با توجه به افزایش سازمانی تیپ57 گردان مالک اشتر ازنا به فرماندهی جانباز 60 درصد سردار غلامحسن کشاورز تشگیل و سازماندهی گردید ، گردان مالک در چندین عملیات بزرگ و کوچک شرکت نمود و بیش از یکصد نفر شهید و 10 نفر آزاده و 200 نفر جانباز گردان مالک اشتر ازنا تقدیم نظام و کشور نمود.

عملیات والفجر 9 اولین و عملیات مرصاد آخرین عملیاتی بود که گردان مالک اشتر افتخار شرکت در آنها را داشت این گردان ظفرمند شهدای زیادی را تقدیم نظام و انقلاب نمود که بارزترین آنها چهل شهید را گردان مالک در عملیات کربلای 5 و در عملیات حاج عمران 33 نفر و در عملیات والفجر9 ده شهید را بصورت گروهی به فیض عظمای شهادت نائل آمدند.

در عملیات حاج عمران فرمانده دلاور آن درویشعلی شکارچی و فرمانده یکی از گروهانها بنام ابراهیم امیدی به فیض شهادت و چندین فرمانده گروهان بدرجه جانبازی و 8 نفر دیگر نیز به اسارت در آمدند.

گردان بعد از شرکت در عملیات کربلای 4، 10 روز بعد در عملیات کربلای 5 جانشین گردان سردار شهید حبیب اله شفیعی و فرماندهان گروهان شهید غلامعلی توکلی ، شهید چراغعلی نجفی و شهید رضا اسدالهی و چندین فرمانده دسته و جمعا 40 نفر دیگر در این حماسه جاوید شربت شهادت نوشیدند و بیش از 150 نفر به درجه جانبازی نایل آمدند.

و آخرین حماسه این گردان در سال 67 در عملیات مرصاد در روزهای پایانی جنگ رقم خورد و 4 نفر از بهترین فرزندان ازنا در عملیات مرصاد بدست منافقین کوردل به شهادت رسیدند در پایان برای روح پروفتوح شهدا آرزوی علو درجات و برای جانبازان گردان مالک شفا و سلامتی آرزومندیم

+ نوشته شده توسط رضا ریاحی در پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۱۱ 

منبع: وبلاگ آسمانی ها

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan