یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شما جوان ما را به شهادت میرسانید، همه‌ی ما پشت این جوانیم!

  • ۱۴:۲۲

در این اغتشاشات هم از این به‌اصطلاح تهدید ــ که حالا آنها این را برای ملّت ایران یک تهدیدی دانستند ــ ملّت ایران استفاده کرد. چه کار کرد؟ حقیقت خودش و جهت‌گیری خودش را نشان داد؛ کجا؟ در سیزدهم آبان. سیزدهم آبان ‌امسال با همه‌ی سالهای قبل فرق داشت. یک عدّه‌ی معدود به خواسته‌ی آمریکا داخل خیابانها آمدند، [امّا] ملّت عظیم ایران در سیزدهم آبان آمدند علیه آمریکا شعار دادند؛ یک نمونه سیزدهم آبان است. یک نمونه‌ی [دیگر] تشییع این شهدا است. یک شهید عزیز و یک جوانی به شهادت میرسد این روزها ــ از همین شهدای عزیزی که شهدای امنیّت، شهدای بسیجی، شهدای نیروی انتظامی، آحاد مردمی که شهید میشوند ــ مثلاً‌ فرض کنید شهید روح‌الله عجمیان که یک جوان ناشناخته‌ای است، [ولی] در شهادت او یک جمعیّت عظیمی برای تشییع جنازه بیرون می‌آیند! عکس‌العمل مردم این است. از آن تهدید فرصت درست میکنند؛ یعنی مردم خودشان را نشان میدهند؛ میگویند: ما این جور هستیم. شما جوان ما را به شهادت میرسانید، همه‌ی ما پشت این جوانیم! درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی که دشمن میخواهد القا کند که ملّت ایران آمدند در خیابان، ملّت ایران علیه فلان است، ملّت ایران چنان [کرد]، [امّا]‌ ملّت خودش را نشان داد. از این تهدید استفاده کرد، فرصت درست کرد.

متن کامل بیانات و تصاویر

مداحی علم از دست علمدار نیفتد هرگز

  • ۱۴:۲۷

https://musico.ir/wp-content/uploads/2022/10/Hossein-Taheri-Alam-Az-Daste-Alamdar-Musico.ir_.jpg

  • ۴۰

شهید ماشاءالله لطفی سیرائی‌ , شهدای کرج استان البرز

  • ۰۰:۳۶

شهید ماشاءالله لطفی ، شهید ترور در تهرا

نــام : ماشااله

نـام خـانوادگـی : لطفی سیرائی

نـام پـدر :حسن

تـاریخ تـولـد :۱۳۴۵/۰۱/۲۹

مـحل تـولـد :کرج

سـن :۱۵ سـال

دیـن و مـذهب :اسلام شیعه

شـغل : دانش اموز

مـلّیـت :ایرانی

دسـته اعـزامـی : بسیج 

تـحصیـلات :ابتدایی

تـاریخ شـهادت :۱۳۶۰/۰۸/۰۷

مـحل شـهادت :بستان

عـملیـات :فتح ۱

نـحوه شـهادت : اصابت تیر دشمن بعثی

مـحل مـزار : روستای سیرا - بخش آسارا کرج

منبع: صفحه شهید در پایگاه گلزار شهدا 

https://www.golzar.info/161431/

مهران رجبی در این مراسم اظهار داشت: چون کار به جان رسید، جان باید داد. ما بچه حزب‌اللهی هستم، چیزی نداریم که پنهان کنیم. خیلی توهین می‌شنیدم که کدام سراغ موش هستی و چرا چیزی نمی‌گویی؟ فحش هم می‌دادند.

وی افزود: من ۶۱ سال دارم و خیلی معدلم الف باشد، ۱۹ سال دیگر زنده‌ام و بعدش زیر خاک هستم. من باید جواب چِشم‌های قاسم سلیمانی را بدهم. جواب ماشاءالله لطفی را که کنار هم در سوسنگرد می‌جنگیدیم، بدهم. جواب این‌ها را باید بدهیم. منبع

شهید ماشاءالله لطفی ، شهدای ترور در تهران

  • ۰۰:۰۵

شهید ماشاءالله لطفی ، شهید ترور در تهران

شهید ماشاءاله لطفی

نام پدر: محمد

شغل : پاسدار 

تاریخ تولد: 30-9-1341 شمسی

محل تولد: تهران 

تاریخ شهادت : 24-1-1361 شمسی

محل شهادت : خیابان شادمان تهران 

دلیل شهادت : ترور توسط اشرار و قاچاقچیان 

گلزار شهدا: قطعه:26 ردیف:49 شماره مزار:48 نام گلزار:بهشت زهرا شهر:تهران 

سی ام آذر ۱۳۴۱، در تهران چشم به جهان گشود. پدرش محمد، کارگر شهرداری بود و مادرش،زیور نام داشت. تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند. پاسدار بود. ازدواج کرد و صاحب یک دختر شد. بیست و چهارم فروردین ۱۳۶۱، در تهران توسط اشرار وقاچاقچیان شهید شد. مزار او در بهشت زهرای تهران واقع است.

منبع: گلزار شهدا 

https://www.golzar.info

خواب شهید و سفارش نماز استغاثه به حضرت زهرا (س) برای جمع شدن فتنه اغتشاشات

  • ۱۳:۲۴

خواب شهید و سفارش نماز استغاثه به حضرت زهرا (س) برای جمع شدن فتنه اغتشاشات

همسر #شهید_امنیت شهید سلمان امیر احمدی گفتند:
آشنایان خواب شهید رو دیدند، گفتند مهمان امیرالمؤمنین (ع) هستند و امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: برای جمع شدن این فتنه نماز استغاثه به حضرت زهرا(سلام الله علیها) را بخوانید.

نماز استغاثه به حضرت زهرا (سلام الله علیها)

شهید مدافع امنیت سلمان امیراحمدی ، شهدای تهران

شهید مدافع امنیت سلمان امیراحمدی ، شهدای تهران

  • ۱۳:۰۶

شهید سلمان امیر احمدی

پیکر مطهر شهید مدافع امنیت "سلمان امیراحمدی" پس از تشییع در شهرک شهید محلاتی تهران در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

به گزارش ایرنا، پیکر این شهید مدافع امنیت بر روی دستان مردم قدرشناس و شیهدپرور از مسجد امیرالمومنین (ع) تا گلزار شهدای گمنام شهرک شهید محلاتی تشییع و پس از اقامه نماز توسط حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران بزرگ به بهشت زهرا (س) برای خاکسپاری منتقل شد.

 تشییع کنندگان با سردادن شعارهای "آشوب‌گر بی حیا، اعدام باید گردد" ؛ "منافق مسلح، اعدام باید گردد" ؛ "لبیک یا خامنه‌ای" "حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست" ؛ "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد" با پیکر این شهید مدافع امنیت وداعی جانانه کردند.

بسیجی شهید مدافع امنیت "سلمان امیراحمدی" شامگاه شنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱ در پی حمله مسلحانه اغتشاش‌گران در خیابان سجاد شمالی منطقه ۱۷ تهران به شهادت رسید.
در پایان مراسم، فرزند شهید امیراحمدی با شعرخوانی از سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) شور حسینی به این محفل باشکوه داد و مردم نیز با سردادن شعار "از کافر بی‌غیرت، انتقام انتقام" مجازات عوامل فتنه و آشوب در جامعه را خواستار شدند.
براساس این گزارش، مراسم ختم شهید بسیجی روز سه‌شنبه از ساعت ۱۵:۳۰ در مسجد امیرالمومنین (ع) شهرک شهید محلاتی برگزار خواهد شد.
از این شهید گرانقدر ۲ فرزند پسر یک و هفت ساله به یادگار مانده است.

شهید و شهادت دربردارنده مجموعه‌ای از ارزشهای دینی، ملی، انسانی و اخلاقی است

  • ۱۳:۲۹

بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره شهدای قم که در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شده بود، صبح امروز (پنج‌شنبه) در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر لزوم زنده نگه داشتن یاد شهیدان و شنیدن پیام آنها، قم را شهر «قیام و اقامه» خواندند و گفتند: قم هم قیام کرد، هم ایران را به قیام واداشت که این از برکات حرم حضرت فاطمه معصومه و حوزه علمیه و همچنین مردم خوب آن بود که شهدای زیادی در راه مبارزه تقدیم کردند، البته شهیدانی همچون مطهری، بهشتی و باهنر نیز که پرورش‌یافتگان قم هستند و بلکه همه شهدای ایران، شهیدِ قم محسوب می‌شوند، چرا که قم بود که با پاسخ به ندای امام بزرگوار، نهضت را آغاز کرد.
ایشان با اشاره به نقش درخشان مردم قم در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و امتحان‌های پی در پی تا امروز، بر نشان دادن ویژگی‌های برجسته شهدا با زبان هنر تأکید و خاطرنشان کردند: هر یک از حوادث درخشان قبل و بعد از انقلاب مانند ستاره و نقطه درخشان تاریخی است و حادثه اخیر شاهچراغ نیز یکی از این ستاره‌ها است که اگرچه عده‌ای را داغدار و دلهای همه را سرشار از غم و اندوه کرد اما در تاریخ کشور ماندگار می‌شود و نشانه زنده بودن ملت، و مایه افتخار و سربلندی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید و شهادت را دربردارنده مجموعه‌ای از ارزشهای ملی، دینی، انسانی و اخلاقی برشمردند و افزودند: شهید مظهر «ایمان صادق» و «عمل صالح» و «جهاد در راه خدا» است و هویت ملی را ارتقاء می‌دهد همچنانکه امروز فداکاری‌های شهیدان و پدران و مادران آنها موجب عظمت ملت ایران شده است.
ایشان همچنین شهادت را مظهر فداکاری و شجاعت خواندند و افزودند: شهیدِ دفاع مقدس جان خود را داد تا دشمن خبیث و ظالم نتواند وعده خود یعنی رسیدن به تهران و به ذلت کشیدن ملت را عملی کند و شهیدِ امنیت نیز جان خود را برای امنیت و آسایش مردم فدا می‌کند که این فداکاری‌ها تجسم همه معارف اخلاقی نهفته در شهید و شهادت است.
رهبر انقلاب، شهادت را معامله با خدا و تأمین‌کننده مصالح ملی دانستند و گفتند: شهادت مایه همدلی، و همچون نخ تسبیحی است که مجموعه‌ای از قومیتها و زبانهای مختلف را در میهن به هم پیوند زده و در هر شهر نام شهیدانی برجسته است که با یک هدف و در یک صف با دیگر هموطنان خود برای عزت اسلام و عظمت جمهوری اسلامی و تقویت ایران به شهادت رسیده‌اند.
ایشان، انتقال جزئیات دفاع مقدس و شرح احوال شهیدان و پدران و مادران آنها را ضروری خواندند و گفتند: این کار نیازمند زبان هنر و تولیدات هنری همچون فیلم و سریال، مستند و شعر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان ابراز امیدواری کردند همه کسانی که دل در گروی اسلام و انقلاب و ملت دارند برای کودکان و نسل‌های نو و برای ایران عزیز همه توان و ظرفیت خود را بکار گیرند تا یاد و پیام شهیدان استمرار یابد و منتقل شود.

متن کامل بیانات:

رهبر انقلاب: یاد شهیدان باید زنده بماند، پیام شهیدان باید شنیده بشود

این خلبان ایرانی، لیدر بزرگ‌ترین عملیات هوایی جهان شد

  • ۱۴:۰۴
این خلبان ایرانی، لیدر بزرگ‌ترین عملیات هوایی جهان شد /موفق‌ترین تیزپروازان نیروی هوایی را بشناسید+تصاویر

این خلبان ایرانی، لیدر بزرگ‌ترین عملیات هوایی جهان شد /موفق‌ترین تیزپروازان نیروی هوایی را بشناسید+تصاویر

باشگاه خبرنگاران نوشت: تاریخ دفاع مقدس همواره پر است از حماسه‌آفرینی‌های خلبانان ایرانی و تیزپروزان نیروی هوایی که با دانش و رشادت های خود دشمن بعثی را به سطوح آورده بودند .

دفاع مقدس به عنوان بهترین عرصه برای ظهور و بروز رشادت ها و شجاعت های رزمندگان ایرانی و زمینه ای برای به رخ کشیدن این رشادت ها به دشمنان است.

موفق‌ترین خلبانان ایرانی/ از شکارچی فاکس‌بت تا لیدر بزرگترین عملیات هوایی جهان

هرگاه که به تقویم دفاع مقدس نگاه می کنیم، می بینیم که این تقویم پر است از فداکاری ها و موفقیت های رزمندگان به خصوص تیزپروزان نیروی هوایی که با دانش و رشادت های خود دشمن بعثی را به سطوح آورده بودند و برخی اوقات نیز دشمن را مانند آنچه در عملیات آزادسازی خرمشهر رخ داد به زانو در آوردند.

شهید خلبان سرلشکر یزدان سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین

  • ۱۳:۱۷
شهید خلبان سرلشکر سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین
شهید خلبان سرلشکر سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین

به گزارش نوید شاهد شهرستان‌های استان تهران: سرلشکر شهید یزدان سخایی در تاریخ بیست و هشت آذر سال ۱۳۳۵ در خانواده‌ای روستایی در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش «ذبیح الله» با کشاورزی و میوه فروشی کسب روزی حلال می کرد و مادرش «بی بی شهربانو» زنی پاکدامن بود. هنوز دوران کودکی خود را به پایان نرسانده بود که خانواده اش به روستای «جلیل آباد» پیشوا نقل مکان کردند و یزدان نیز با رسیدن به سن هفت سالگی تحصیلات خود را در همان روستا آغاز نمود.

شهید سخایی پس از اخذ مدرک دیپلم در سال 1354 به دلیل علاقه وافری که به پرواز داشت ، خود آماده شد تا در آزمون نیروی هوایی شرکت کند .
https://shahrestanha.navideshahed.com/files/fa/news/1400/9/1/755756_110.jpg
سرهنگ علی سخایی برادر شهید در این مورد می گوید : برادرم از کودکی به شغل خلبانی علاقه داشت و این علاقه باعث شده بود که به طپش قلب دچار شود و تصور می کرد که در آزمایشات پزشکی مردود شود و به همین دلیل حتی به گیاهان دارویی روی آورده بود و مرتب ضربات قلب خود را بررسی می کرد اما در آزمایشات پزشکی مشخص شد که وضعیت قلبش سالم است و مشکلی ندارد .

سرتیپ خلبان شهید محمدرضا آذرفر - شهدای نیروی هوایی

  • ۱۱:۵۶

شهید خلبان محمدرضا آذرفر

امیر سرلشکر خلبان شهید محمدرضا آذرفر یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش است که دوم دی ماه سال ۱۳۳۲ در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. همچون بیشتر همشهری هایش دوره‌های تحصیلی ابتدایی تا دیپلم را در زادگاهش طی کرد و با موفقیت دیپلم خود را دریافت کرد. محمدرضا به پرواز علاقه بسیاری داشت  و همیشه بدنبال این بود که بتواند خلبان شود. اما زندگی قرار بود تقدیر دلخواهش را برای او رقم بزند و او را به آرزویش برساند.

این آرزو در سال ۱۳۵۲ به حقیقت تبدیل شد و او در این سال توانست با قبولی در آزمون ورودی دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش در این نیرو استخدام شود. نیروی هوایی ارتش که از چند سال قبل یعنی اواخر دهه ۴۰ شمسی توانسته بود هواپیما‌های جدید جنگنده را خریداری کند در آن سال‌ها بدنبال این بود تا تعدادی خلبانان بسیاری در این نیرو جذب شود. محمدرضا یکی از همین جوانان با انگیزه بود که دوست داشتند تا خلبان شوند.  

امیر سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی ، شهدای نیروی هوایی ارتش

  • ۲۳:۱۶

امیر خلبان منوچهر محققی

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در سن 78 سالگی در بیمارستان بعثت نهاجا دار فانی را وداع و به یاران شهیدش پیوست.

امیر سرتیپ منوچهر محققی متولد 1322 در شهر تبریز و خلبان هواپیمای اف 4 که در سال 1359 در یک ماموریت برون مرزی در منطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.

مرحوم منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می رود.

او دارای رکورد 182 سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار است.

سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته 40 فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات 140 فروندی (کمان 99) در روز یکم مهرماه سال 1359 بود.

وی در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: بچه ها! این قدر Low Level (ارتفاع پایین) بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی های خلیج فارس کباب شدند.

این خلبان شجاع در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت و به یاران شهیدش پیوست . 

پیکر این خلبان فداکار پس از تشییع باشکوهی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی 

خاطره ای از خلبان منوچهر محققی

نشان فداکاری از طرف رهبر معظم انقلاب به خانواده امیر خلبان شهید محمود اسکندری

  • ۱۴:۰۶

مراسم پاسداشت امیر خلبان محمود اسکندری برگزار می‌شود

خبرگزاری مهر خبر داده، نشان فداکاری از طرف رهبر معظم انقلاب توسط فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به خانواده امیر خلبان محمود اسکندری و شش ایثارگر دیگر دوران دفاع مقدس اعطا شد.

در این‌مراسم که با حضور فرماندهی کل ارتش، فرمانده نیروی هوایی و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همراه بود، نشان فداکاری به جانباز خلبان زنده‌یاد محمود اسکندری، شهید خلبان جاویدالاثر محمدرضا آذرفر، شهید قاسم حمید، شهید برایار بهبودی، شهید ابوالفضل شبان، شهید محمدابراهیم همتی و شهید سیدعلی اکبر هاشمی اعطا شد و خانواده‌های این‌ایثارگران ضمن دریافت این‌نشان‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بین این قهرمانان محمود اسکندری داستان دیگری دارد، قهرمانی که از نوابغ نیروی هوایی و خلبانان فانتوم F4 است و در سال‌های دفاع مقدس در ماموریت‌های ناممکن حضور داشته است.

مهر گزارش داده حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای سال ۹۶ دستور پیگیری پرونده این‌خلبان ایثارگر و نابغه و اعطای نشان فداکاری را به او صاد کرده بودند که پس از چندسال در نهایت این‌نشان به دست خانواده وی رسید.

اما محمود اسکندری کیست؟ و داستان او چیست؟

۱ ۲ ۳
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan