یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سرتیپ خلبان شهید محمدرضا آذرفر - شهدای نیروی هوایی

  • ۱۱:۵۶

شهید خلبان محمدرضا آذرفر

امیر سرلشکر خلبان شهید محمدرضا آذرفر یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش است که دوم دی ماه سال ۱۳۳۲ در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی چشم به جهان گشود. همچون بیشتر همشهری هایش دوره‌های تحصیلی ابتدایی تا دیپلم را در زادگاهش طی کرد و با موفقیت دیپلم خود را دریافت کرد. محمدرضا به پرواز علاقه بسیاری داشت  و همیشه بدنبال این بود که بتواند خلبان شود. اما زندگی قرار بود تقدیر دلخواهش را برای او رقم بزند و او را به آرزویش برساند.

این آرزو در سال ۱۳۵۲ به حقیقت تبدیل شد و او در این سال توانست با قبولی در آزمون ورودی دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش در این نیرو استخدام شود. نیروی هوایی ارتش که از چند سال قبل یعنی اواخر دهه ۴۰ شمسی توانسته بود هواپیما‌های جدید جنگنده را خریداری کند در آن سال‌ها بدنبال این بود تا تعدادی خلبانان بسیاری در این نیرو جذب شود. محمدرضا یکی از همین جوانان با انگیزه بود که دوست داشتند تا خلبان شوند.  

او دوره‌های مقدماتی نظامی، آموزش زبان انگلیسی و  پرواز‌های مقدماتی با هواپیما‌های سبک را در ایران طی کرد و برای گذراندن دوره‌های پیشرفته به آمریکا اعزام شد. با پایان یافتن دوره تکمیلی زبان تخصصی و پیشرفته و پرواز با هواپیما‌های آموزشی T- ۴۱ و جت T-۳۷ و  T-۳۸ موفق به دریافت نشان خلبانی شده و به کشورمان بازگشت تا از این آب وخاک پاسداری کند. با دستور ستاد نیروی هوایی ارتش به جمع خلبانان هواپیمای F-۴ در پایگاه ششم شکاری محلق شد.

روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود

سایه اشباح ایرانی بر سر کرکس‌های بعثی

با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، ارتش بعثی عراق با بروزترین تجهیزات و حمایت‌های شرق و غرب به کشورمان حمله کرده و سعی داشت تا بخش‌های مهمی از ایران اسلامی را جداکند. اما سربازان این آب و خاک نگذاشتند تا ذره‌ای از خاک کشورمان به کفش‌های بعثی‌ها بچسبد. یکی از ماموریت‌های نیروی هوایی ارتش در طول دفاع مقدس حفاظت از امنیت خلیج فارس و تامین امنیت کاروان‌های تجاری کشورمان بود که بسیاری از مایحتاج مورد نیاز مردم را تامین می‌کردند.  

خلبان آذرفر یکی از همین خلبانان بود که از ابتدای جنگ پرواز‌های بسیاری در حفاظت و حراست از کشورمان انجام داد و در سال‌های میانی دهه ۶۰ شمسی وارد خلیج فارس شد تا این ماموریت را نیز همچون ماموریت‌های قبلی با موفقیت انجام دهد. او پس از چندین پرواز و عملیات برون مرزی و گشت هوایی سرانجام در بیست و یکمین روز از خردادماه سال ۱۳۶۴ در یک عملیات گشت هوایی بر فراز منطقه خلیج فارس و درگیری با هواپیما‌های دشمن به درجه رفیع شهادت نائل شد.

دوم دی ۱۳۳۲، در مهاباد چشم به جهان گشود. پدرش اکبر، مغازه دار بود و مادرش، سارا نام داشت. تا پایان دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند. خلبان بود. سال ۱۳۵۶ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. از سوی ارتش در جبهه حضور یافت. بیستم خرداد ۱۳۶۴، با سمت خلبان در خلیج فارس به شهادت رسید. تاکنون اثری از پیکرش به دست نیامده است.https://www.golzar.info/wp-content/uploads/2017/05/6400070.jpg

نــام : محمدرضا
نـام خـانوادگـی : آذرفر
نـام پـدر : اکبر
تـاریخ تـولـد : ۱۳۳۲/۱۰/۰۲
مـحل تـولـد : مهاباد
سـن : ۳۲ سـال
تـاریخ شـهادت :۱۳۶۴/۰۳/۲۱
مـحل شـهادت :خلیج فارس
دیـن و مـذهب : اسلام شیعه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan