یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید خلبان سرلشکر یزدان سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین

  • ۱۳:۱۷
شهید خلبان سرلشکر سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین
شهید خلبان سرلشکر سخایی ، شهید جاویدالاثر دشت ورامین

به گزارش نوید شاهد شهرستان‌های استان تهران: سرلشکر شهید یزدان سخایی در تاریخ بیست و هشت آذر سال ۱۳۳۵ در خانواده‌ای روستایی در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش «ذبیح الله» با کشاورزی و میوه فروشی کسب روزی حلال می کرد و مادرش «بی بی شهربانو» زنی پاکدامن بود. هنوز دوران کودکی خود را به پایان نرسانده بود که خانواده اش به روستای «جلیل آباد» پیشوا نقل مکان کردند و یزدان نیز با رسیدن به سن هفت سالگی تحصیلات خود را در همان روستا آغاز نمود.

شهید سخایی پس از اخذ مدرک دیپلم در سال 1354 به دلیل علاقه وافری که به پرواز داشت ، خود آماده شد تا در آزمون نیروی هوایی شرکت کند .
https://shahrestanha.navideshahed.com/files/fa/news/1400/9/1/755756_110.jpg
سرهنگ علی سخایی برادر شهید در این مورد می گوید : برادرم از کودکی به شغل خلبانی علاقه داشت و این علاقه باعث شده بود که به طپش قلب دچار شود و تصور می کرد که در آزمایشات پزشکی مردود شود و به همین دلیل حتی به گیاهان دارویی روی آورده بود و مرتب ضربات قلب خود را بررسی می کرد اما در آزمایشات پزشکی مشخص شد که وضعیت قلبش سالم است و مشکلی ندارد .

شهید سخایی در سال 1354 در آزمون نیروی هوایی و در رسته خلبانی قبول شد و دوره های مقدماتی پرواز را در ایران با موفقیت پشت سر گذاشت و در سال 1356 جهت اخذ مدرک پرواز با جت های آموزشی به آمریکا اعزام شد و این دوره را با موفقیت سپری کرد و به عنوان خلبان جنگنده اف4 پروازهای خود را در پایگاه مهرآباد آغاز نمود.

یک سال بعداز آغاز جنگ تحمیلی شهید سخایی مانند سایر پرسنل نیروی هوایی جهت دفاع از کشور آماده رزم گردید و علاوه بر پرواز به عنوان افسر ناظر هوایی در سایت های پدافندی حضور می یافت و پرسنل پدافند را در شناسایی جنگنده های متجاوز عراقی یاری می رساند .
روایتی از یک شاهین که آسمان خلیج فارس زیر بال‌هایش بود
شهید سخایی در سال 1363 به پایگاه منتقل شد و در این پایگاه به عنوان خلبان آماده ، همیشه در پروازهای مختلف رزمی حضور می یافت و طی این مدت ده ها سورتی پرواز نمود .


در 21 خرداد 1363 مصادف با شب 21 ماه مبارک رمضان شب هنگام زنگ آلرت به نشانه حمله هوایی دشمن در پایگاه بوشهر به صدا در آمد و شهید سخایی و شهید محمدرضا آذرفر با یک دستگاه هواپیمایی فانتوم جهت مقابله با دشمن به پرواز در آمد و در ساعت 24 ارتباط رادیویی با فانتوم قطع شد و دیگر از این شهاب ظلمت شکن و سرنشینانش هیچ اثری بر جای نماند .

هم اکنون به یاد شهید سرلشکر یزدان سخایی سنگ قبر یادبودی در کنار مزار پدر و مادرش در گلزار شهدای امامزاده عبدالله جلیل آباد نصب شده است .

از این شهید جاویدالاثر دو فرزند پسر به یادگار مانده است .

نوید شاهد

صفحه اطلاعات شهید در گلزار شهدا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan