"لندکروز بهشت"؛ روایتگر شجاعت و طنازی شهید "حسن حق‌نگهدار"

شهید ابوالحسن حق نگهدار
نام پدر: رحیم

تاریخ تولد: 5-11-1336 شمسی
محل تولد: شیراز

شغل(ها): پاسدار
تاریخ شهادت : 4-3-1367 شمسی
محل شهادت : پاسگاه زید - شلمچه
گلزار شهدا: دارالرحمه شهر شیراز-
قطعه:2 ردیف:12 شماره مزار:18

نوید شاهد ، سامانه ملی شهدا

زندگینامه شهید

سال 1336ه ش در شیراز و درخانواده ایی متدین دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در این شهر و در جوار آستان منور احمدبن موسی (ع) گذارند وپس از طی مراحل تحصیل و در بحبوحه مبارزات ملی علیه رژیم ستم شاهی موفق به اخذ دیپلم طبیعی شد. شهید حق نگهدار از عناصر فعال در برپایی تظاهرات و راهپیمائی های مردمی به شمار می‌رفت و با دانشجویان مسلمان و انقلابی نیز فعالیت و همکاری مستمر داشت. پس از پیروزی انقلاب و در آستانه تشکیل نیروی خود جوش و مردمی سپاه پاسداران, شهید حق نگهدار جزء اولین کسانی بود که به خیل سبزپوشان جان برکف و انقلابی سپاه پیوست. با شروع جنگ تحمیلی سلاح برگرفت تا این بار در جبهه‌ای دیگر به مبارزه خود با دشمنان اسلام ادامه دهد. شهید حق نگهدار در عرصه های نبرد حضور فعال داشت و به دلیل مدیریت و مسئولیت پذیری و رشادتهایی که از خود نشان داد وظایف مهمی از جمله فرماندهی محور را در بسیاری از عملیاتها برعهده او سپردند.

او با قرآن و اهل بیت علیهم السلام موانستی خاص داشت و خالصانه به مولا و مقتدای خویش آقا اباعبدالله الحسین (ع) عشق می‌ورزید, وی فردی لایق و کارآمد و فعال بود که علیرغم تمام مشکلاتی که در حیطه مسئولیت با آن درگیر بود لحظه‌ای گل خنده از لبانش جدا نمی‌شد و با همین شوخ طبعی و اخلاق نیکو به نیروهای خستگی ناپذیر تحت امر خود روحیه می‌داد.  شهید حق نگهدار بارها از نواحی مختلف بدن مجروح شده بود و هر بار تشنه تر از پیش تن مجروح خود را در آستان وصال به تماشا نشسته بود.  سرانجام آن جان نثار آئین حق در منطقه شلمچه بسوی میعادگاه ابدی عاشقانه بال گشود و به دیدار حضرت دوست شتافت. پیکر مطهر او آنسوی خط در گلستانی از اشک تنها ماند تا نام بلند او در دفتر سرخ شهادت برای همیشه ماندگار و جاودان بماند.

منبع :پرونده شهید در سازمان بنیاد شهید وامور ایثارگران شیراز و مصاحبه باخانواده و دوستان شهید

وصیت نامه سردار  شهید حسن حق نگهدار

پدرم را در شلمچه گم کردم!

رب قد اتیتنی من الملک و علمتنی من تاویل الاحادیث فاطر السموات و الارض انت ولیی فی الدنیا و الاخره توفنی مسلماً و الحقنی بالصالحین (آیه صد و یک سوره یوسف)
اللهم برحمتک فی الصالحین فادخلنا و فی علیین فارفعنا و قتلا فی سبیلک مع ولیک فوفق لنا.

خدایا به ما توفیق بده که در راه تو و به همراه ولی تو کشته بشوم و به فیض شهادت نائل گردیم.

خداوند لذت بندگی خود را به ما بچشاند. پدر و مادر گرامیم امیدوارم که مرا حلال کنید و از همه برایم حلال بودی بطلبید. پدر و مادر گرامیم اگر کشته شدم, بخاطرم اشک نریزید اشک را فقط بخاطر خدا بریزید. و امیدوارم که در میدان جنگ کشته شوم من که پیش خداوند متعال شرمنده هستم چون می دانم که روسیاهم و می‌باید برای اسلام بیش از این خدمت می‌کردم که کوتاهی کردم. امیدوارم که در روز محشر در صف امام حسین (ع) جای گیرم.
پدر و مادر می بخشید که در حقتان کوتاهی کردم و فرزند خوبی برایتان نبودم امیدوارم حلالم کنید من هر چه در توان دارم به شما می بخشم حتی ثواب نمازهای یومیه و هر خدمتی که برای سپاه اسلام انجام داده‌ام و ثواب جهاد را امیدوارم که خداوند برای پدر و مادرم بگذارد.

پدر و مادر روزی که در سپاه عضو شدم بخدا فقط به آرزوی شهادت بود می‌دانستم که هیچ ارگانی بالاتر از سپاه به اسلام و شهادت نزدیکتر نیست. پدر و مادر همه برادران پاسدار و بسیجی را فرزند خود بدانید چون برادرانی پاک هستند. از همه شما می‌خواهم که امام را دعا کنید و همیشه یادتان باشد که آمریکا و شوروی منتظرند که ضربه به اسلام و مسلمین بزنند پس مواظب باشید و بر دهان یاوه گویان بزنید. پدر و مادر از خداوند برای شما خیلی طلب آمرزش کردم در ضمن از همسرم تشکر می‌کنم بخاطر اینکه  مدت کوتاهی با هم بودیم. با همه کمبودها و سرنزدن به وی ایرادی نگرفت امیدوارم که خداوند اجرش را بدهد در ضمن از پسرم مواظبت شود و سعی شود که شخصی مسلمان تربیت گردد.

والسلام علیکم .حسن حق نگهدار

روحش شاد و یادش گرامی

نقل از: محب شهدای شیراز

خاطراتی از شهید حسن حق نگهدار - شهیدی که شوخی زیاد می کرد