یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

گردان مالک اشتر ازنا، حماسه سازترین گردان لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) بود

  • ۲۳:۴۵

گردان مالک اشتر ازنا

نوید شاهد- احمد لک از رزمندگان گردان مالک اشتر ازنا می گوید: این گردان یکی از مهمترین و حماسه سازترین گردان های لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) بود.

به گزارش نوید شاهد لرستان، احمد لک، از رزمندگان گردان مالک اشتر در دوران دفاع مقدس خاطرات خود را از حضور در این گردان و چگونگی شکل گیری آن اینگونه بیان می کند:

گردان مالک اشتر ازنا یکی از گردانهای خط شکن لشکر 57 حضرت ابوالفضل بود که از تمام وظایف محوله و ماموریتهای تأمینی، تأخیری، پدافندی و عملیاتی با وجود امکانات نابرابر جسورانه به قلب دشمن می زدند و سربلند بیرون می آمد. اگر چه نیروهای توانمندی را از دست داد ولی حماسه های بزرگی را رقم زد.

گردان مالک اشتر همچون نگینی درخشان در لشکر 57 ابوالفضل (عج) می‌درخشید. این گردان با حضور در عملیات‌های مهم و سرنوشت ساز و در فراز و نشیب‌های جنگ تحمیلی، با خلق زیبا‌ترین رشادت‌ها و تقدیم وارسته‌ترین انسان‌ها به قربانگاه عشق، همواره یکی از مهم‌ترین یگان‌های عملیاتی و خط ‌شکن این لشکر بوده است. نام و آوازه گردان مالک اشتر ازنا و حماسه هایش در روزگار غربت ارزشها تا قیام قیامت در اذهان باقی خواهد ماند.

گردان مالک اشتر ازنا

اولین حضور رزمندگان داوطلب بسیجی و پاسدار ازنا در قالب یک گروهان به فرماندهی سردار حاج روح اله نوری و متشکل از 40 نفر از بچه های ازنا جهت آزاد سازی سوسنگرد در مورخ 59/7/7 به جبهه های جنگ اعزام شدند که اولین شهید شهرستان ازنا میرزا محمد مظاهری و اولین جانباز میرزا کشاورز و علی فریدونی در این عملیات ثبت گردید و سپس این اعزامها مرتب ادامه داشت تا دومین حماسه بزرگ و رسمی رزمندگان شهرستان ازنا در قالب تیپ امام حسن خوزستان در عملیات بیت المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید.

در این عملیات 24 نفر از غیور مردان ازنا به شهادت رسیدند و سپس در عملیات والفجر مقدماتی در سرزمین تفتیده فکه و شیب نیسان 26 شهید را تقدیم نظام مقدس اسلامی نمود. با توجه به حضور گسترده مردم لرستان در جبهه ها در تاریخ 62/5/1 از طرف فرماندهی سپاه منطقه هشت کربلا تیپ 57 ابوالفضل (ع) با حضور نمایندگانی از تمامی شهرهای استان تشکیل گردید و در شهرهای شرق لرستان گردان ثارا... به فرماندهی سردار دلاور و گمنام سپاه شهید ابراهیم اسداللهی تشگیل گردید و در خط های پدافندی جنگل امقر، جفیر و زبیدات و در نهایت در عملیات والفجر 6 در تنگه چزابه حضوری فعال داشت.

در اواخر سال 62 گردان ابوذر بصورت مشترک وی‍ژه بچه های ازنا و الیگودرز به فرماندهی سردار شهید خیراله توکلی تشکیل گردید و در خط های پدافندی بویژه در منطقه شرهانی و زبیدات حضوری فعال و رشادتهای فراوان از خود به منصه ظهور رسانند و در این راه تعدادی از بچه های ازنا بدرجه رفیع شهادت رسیدند.

سابقه تشکیل گردان مالک اشتر به سال 64 بر میگردد، در سال 1364با توجه به افزایش سازمانی تیپ57 بنا به پیشنهاد برادر مهدی ریحانچی، فرمانده وقت سپاه ازنا به سردار روح اله نوری، گردان مالک اشتر ازنا به فرماندهی جانباز 60 درصد سردار دلاور غلامحسن کشاورز، فرمانده بسیج وقت ازنا که خود از موسسین تیپ 57 و اولین فرمانده گردان انبیا تیپ 57 بود در جنوب پادگان شفیع خانی تشکیل و سازماندهی گردید.

گردان مالک اشتر ازنا، حماسه سازترین گردان لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) بود

 پادگان شفیع خانی، میعادگاه رزمندگان لرستانی

پادگان شفیع خانی، میعادگاه رزمندگان لرستانی

گردان مالک اشتر ازنا در چندین عملیات بزرگ و کوچک شرکت نمود و بیش از یکصد شهید و 10 نفر آزاده و 200 نفر جانباز تقدیم نظام و کشور نمود. افتخار شرکت در اولین عملیات گردان مالک اشتر در عملیات والفجر 9 می باشد. همچنین این گردان بیشترین شهید را در عملیات کربلای 5 تقدیم مهین اسلامی نمود و در عملیات حاج عمران 33 نفر و در عملیات والفجر 9 ده نفر بصورت گروهی به فیض عظمای شهادت نائل آمدند. در عملیات حاج عمران فرمانده دلاور آن درویشعلی شکار چی و فرمانده یکی از گروهانها بنام ابراهیم امیدی به فیض شهادت و چندین فرمانده گروهان بدرجه جانبازی و 8 نفر نیز به اسارت در آمدند. در عملیات عظیم کربلای 5 جانشین گردان سردار شهید حبیب ا... شفیعی و فرماندهان گروهان شهید غلامعلی توکلی شهید چراغعلی نجفی و شهید رضا اسدالهی و چندین فرمانده دسته و جمعاً 40 نفر دیگر در این حماسه جاوید شربت شهادت نوشیدند و بیش از 150 نفر به درجه جانبازی نایل آمدند و آخرین حماسه این گردان در سال 67 در عملیات مرصاد در روزهای پایانی جنگ رقم خورد و 4 نفر از بهترین فرزندان ازنا در عملیات مرصاد بدست منافقین کوردل به شهادت رسیدند.

در پایان برای روح پر فتوح شهدا آرزوی علو درجات و برای جانبازان و آزادگان گردان سلامتی آرزومندم.

راوی: احمد لک، جانباز دفاع مقدس و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ازنا

نوید شاهد لرستان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan