یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

گذری بر زندگی شهید هاشمی نژاد

  • ۱۲:۱۲

بررسی بعد سیاسی ولایت فقیه/ گفتاری از شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد | ندای  اصفهان

سید عبدالکریم هاشمی نژاد 5 مرداد 1311 ه.ش در شهر بهشهر از پدر و مادری سادات به عنوان اولین فرزند خانواده متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در بهشهر آغاز نمود و به دلیل علاقه زیادی که به روحانیت داشت، تحصیل در حوزه را مشتاقانه انتخاب کرده و در اولین گام در حوزه علمیه مرحوم آیت الله کوهستانی ثبت نام کرد؛ به زودی به لحاظ هوش و استعداد از سایرین ممتاز گشت و مورد محبت خاص آن پیر بزرگوار قرار گرفت.
سید عبدالکریم تا 17 سالگی در نزد استاد به علم آموزی ادامه می دهد و پس از آن با کسب اجازه از استاد خود برای عمق بخشی به تحصیلاتش راهی شهر قم می شود. ایشان در قم از محضر اساتید بزرگواری چون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی (ره)، بهره بردند. از دیگر اساتید ایشان در قم، می توان به شخصیت های علمی و مجاهدی همچون شهید محراب آیت الله شیخ محمد صدوقی (ره)، آیت الله سید رضا صدر (ره) و آیت الله آقا میرزا محمد مجاهدی تبریزی اشاره کرد. با این حال بیشترین تأثیرپذیری شهید هاشمی نژاد از شخصیت ممتاز امام خمینی (ره) در اخلاق، فقه، اصول و فلسفه بود.
شهید هاشمی نژاد پس از ازدواج در مشهد، در این شهر ساکن می شود و به تدریس و فعالیت اجتماعی می پردازد. تدریس ایشان بیشتر در شبستان مرحوم نهاوندی مسجد گوهرشاد، مدرسه میرزا جعفر (که هم اکنون دانشگاه علوم اسلامی رضوی است) و مسجد ملا هاشم دایر می گردید.

نگاهی به زندگی حجت‌الاسلام سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد که ۳۹ سال پیش ترور شد |  شهرآرانیوز

تبحر شهید هاشمی نژاد در بیان دروس حوزه سبب شد که بعدها از وی در اسناد ساواک به عنوان استاد حوزه علمیه مشهد یاد شود. شهید هاشمی نژاد تنها برای حوزه درس نمی داد؛ بلکه به وحدت بخشی حوزه و دانشگاه نیز توجه داشت و با تدریس در کانون بحث و انتقاد دینی و دیگر کانون های علمی سراسر کشور، زمینه جذب حداکثری جوانان و دیگر اقشار جامعه را فراهم کرد و توانست خط سیاسی اسلام را که در حوزه مشهد به فراموشی سپرده شده بود، زنده کند.
این شهید گرانقدر در کنار فعالیت های اجتماعی بسیار، آثار تألیفی ارزشمندی نیز از خود به یادگار گذاشته است. که عبارتند از:
مناظره دکتر و پیر، غروب آفتاب در اندلس، اصول پنجگانه اعتقادی (دو جلد)، درسی که حسین به انسانها آموخت، مشکلات مذهبی روز، ضرورت تشکیلات، قرآن و کتابهای آسمانی، راه سوم بین کمونیسم و سرمایه داری، تقریرات اصول آیت الله شیخ علی کاشانی (به زبان عربی)، مسایل عصر ما، ولایت فقیه، زهرا، مکتب مقاومت.

شهید هاشمی نژاد در کنار رهبر معظم انقلاب


شخصیت ممتاز و خود ساخته شهید هاشمی نژاد در کلام مقام معظم رهبری(مد ظله العالی):
مقام معظم رهبری می فرمایند:
«هاشمی نژاد از لحاظ شخصیت فرد متواضعی بود. انسان شجاعی بود. خوش فکر و خوش قریحه بود. زحمت کش و درس خوانده بود. بی طمع و بدون چشم داشت به مال و مقام کار می کرد و به کار علاقه داشت. صداقت، اخلاص و وفای او را همه می دانند. او یک شخصیت از همه نظر ممتاز بود.»


حضور در جبهه های جنگ
شهید هاشمی نژاد در کنار فعالیت های فرهنگی، عقیدتی و سیاسی در پشت جبهه، از پرداختن به فعالیت های نظامی و شرکت در جبهه جنگ نیز غافل نبود. او برای یاری و همگامی با رزمندگان اسلام، بارها به جبهه رفت و با حضور در کنار رزمندگان به آنها روحیه می بخشید.
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، یار و همسنگر دیرین وی، به خوبی روحیه او را تحلیل می کند و می فرماید:
«وی در مشهد مشاغل رسمی را قبول نکرد و لکن اداره کلاس های درس، اداره حزب جمهوری شاخه مشهد و اداره فکری آن سازمان به عهده آقای هاشمی نژاد بود. این ها مسئولیت هایی بودند که او با کمال قدرت از عهده آنها بر می آمد.»


مبارزات سیاسی
شهید هاشمی نژاد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش پررنگی در مبارزات سیاسی داشت به طوری که چند روز پیش از قیام 15 خرداد سال 1342 ه.ش در چند جای تهران به منبر رفت و در سخنرانی پرشور خود علیه رژیم، به افشاگری و تحلیل ماهیت «اصلاحات شاه»، « تساوی حقوق زن و مرد» و کشتار طلاب مدرسه فیضیه قم در فروردین 1342 ه.ش پرداخت. مدتی نیز ممنوع المنبر بود. وی چنین بار توسط ساواک دستگیر شد و پس از آزادی دوباره به مبارزات خود ادامه داد.

شهادت
شهید هاشمی نژاد، در نگاه منافقین، فرد اول مشهد بود و در بازشناسی و رسوا نمودن اهداف منحرف این گروهک، تلاش زیادی کرد؛ به همین دلیل آنان بارها قصد ترور او را داشتند، ولی از آنجا که مرگ و زندگی به دست خداست؛ از این توطئه ها جان سالم به در برد تا اینکه سرانجام به دست نوجوان ساده لوحی که در اوان جوانی گرفتار دام منافقین گردیده بود، با انفجار نارنجک به شهادت رسید. پیکر مطهرش در مشهد پس از تشییع بی سابقه، در رواق دارالسلام حرم امام رضا (علیه السلام) دفن گردید.
یادش گرامی و راهش پر رهرو

منابع:
مجاهد صالح؛ محمد محسن پاکدامن؛ بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
فریاد دیانت؛ زندگی نامه شهید هاشمی نژاد؛ مریم السادات باقری شبستری؛ انتشارات مرکز
پژوهش های اسلامی صدا و سیما.

منبع: پایگاه پنجره فولاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan