یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید دکتر حسن آیت ، نماینده مردم تهران در مجلس

  • ۰۳:۰۹

شهید دکتر حسن آیت

نگاهی به زندگی شهدای انقلاب اسلامی استان اصفهان

شهید دکتر سید حسن آیت نماینده مردم تهران در مجلس

شهید دکتر سید حسن آیت سوم تیر 1317 هجری شمسی در شهرستان نجف آباد در خانواده ای روحانی و کشاورز دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات ابتدائی و متوسطه خود را در همین شهرستان سپری کرد و پس از پایان تحصیلات علوم دینی از جمله علوم حوزه و تا حدود فقه و اصول در نجف‌آباد و اصفهان، به تهران رفت و در دانشسرای عالی در رشته تربیت معلم، در بخش ادبیات فارسی موفق به اخذ لیسانس شد.
شهید آیت مطالعات خود را در رشته جامعه‌شناسی ادامه داد و سال 1340 فوق لیسانس جامعه‌شناسی از مؤسسه علوم اجتماعی دانشگاه تهران دریافت کرد.


در سال 1341، در کنکور دانشکده حقوق شرکت کرد و در همین سال به دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه یافت و دوره روزنامه نگاری را در مؤسسه اطلاعات گذراند و در طول مدت تحصیلات عالیه، به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسه نیز آشنایی پیدا کرد.
شهید آیت در نجف‌آباد و اصفهان پای به میدان مبارزه نهاد و از همان ابتدای نوجوانی ، راه اسلام و راه آیت‌الله کاشانی را انتخاب کرد و با درگذشت آیت الله کاشانی در اسفند سال 1340 صحنه مبارزه اسلامی در میهن ما خالی شد و یک دوران فترت پیش آمد.
با شروع مبارزه امام خمینی (ره) با رژیم پهلوی شهید آیت از اولین کسانی بود که به امام خمینی پیوست و پس از قیام 15 خرداد با تدریس در دانشگاه ذهن دانشجویان خود را بیدار و آنان را در مسیر مبارزه به حرکت درمی آورد.
با اوج گیری مبارزه ملت مسلمان ایران در مقابل نظام استکبار، شهید آیت یکی از اولین کسانی بود که با سخنرانیهای خود در مساجد و دانشگاهها و ادارات دولتی به گسترش دامنه مبارزه با رژیم پرداخت و با حضور خود در این اجتماعات که شاید بیشترین سخنرانی های شهید آیت در طی این دوران انجام شده است، نقش بسیار سازنده و فعالی در بالا بردن سطح اطلاعات توده‌های مردم ایفاء کرد.
با پیروزی انقلاب، شهید آیت به همراه شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و سایر همرزمان از مؤسسان حزب جمهوری اسلامی و عضو شورای مرکزی این حزب بود که از همان ابتدا به عنوان دبیر سیاسی حزب جمهوری اسلامی انتخاب شد.
شهید آیت در انتخابات مجلس خبرگان، بعنوان نماینده مردم اصفهان انتخاب شد و بعنوان دبیر مجلس خبرگان انتخاب شد.
پس از حذف جلال الدین فارسی از نامزدی ریاست جمهوری، شهید آیت به عنوان تنها کاندیدای حزب در مقابل خطی که بنی‌صدر نامزدشان بود .
شهید آیت برای روشن شدن چهره منافقانه بنی‌صدر و اطرافیانش و میزان واقعیت وعده‌ها و نیز عدم اعتقاد او به ولایت فقیه، همه کاندیداها را به مناظره تلویزیونی دعوت کرد.
شهید آیت، به دنبال افشاگریها و بیان نقطه نظرات سازنده و هشداردهنده خود در نطق های انتخاباتی رادیو تلویزیونی‌اش، در نامه‌ای به وزارت کشور خواستار 15 روز تأخیر انتخابات شد.

در اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب، شهید آیت به نمایندگی تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در همین دوران خدمت در مجلس، چهره بسیاری از منافقین و افراد وابسته به غرب را افشاء کرد .

در اربعین 72تن از شهدای پاکباز اسلام ویاران وفادار امام ، دکتر حسن آیت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو دیگر این حزب ، در روزی که قصد داشت با اسناد و مدارک ، چهره نفاق میرحسین موسوی را برملا کند تا مجلس به انتخاب او به عنوان وزیر امور خارجه رای اعتماد ندهد ، حین خروج از منزل مسکونی خود مورد سوءقصد قرار گرفت و با اصابت ۶۰ گلوله به شهادت رسید و به جمع یاران گلگون کفن خویش پیوست. 

پیکر شهید آیت در تهران تشییع و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

اسناد و مدارک او در همان صحنه ترور توسط ضاربین به سرقت رفت و هرگز بدست نیامد. شاید اگر اسناد او افشا میشد فتنه ۸۸ علیه نظام اسلامی اتفاق نمی افتاد .

شادی روحش صلواتی هدیه کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan