یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

خورشید گرفتگی ۶۰ درصدی در ایران فردا قابل رویت است

  • ۱۳:۳۶

خورشید گرفتگی ۶۰ درصدی در مشهد فردا قابل رویت است

مشهد- ایرنا- مسوول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فردا سوم آبان ماه خورشیدگرفتگی ۶۰ درصدی ساعت ۱۵ و پنج دقیقه در مشهد قابل رویت است.

محمد مهدی مطیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خورشیدگرفتگی فردا ساعت ۱۳ و ۵۱ دقیقه آغاز می شود  که ساعت ۱۵ و پنج دقیقه به حداکثر گرفتگی به میزان ۶۰ درصد می رسد و ساعت ۱۶ و ۱۳ دقیقه پایان می یابد.

به گفته وی، این ‌خورشید گرفتگی با چشم معمولی اما با فیلترهای استاندارد و یا عینک های خورشید گرفتگی قابل رویت است.

مسوول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد توصیه کرد کسانی که این امکانات را ندارند می توانند این رخداد علمی و رصد آن را به صورت مجازی  و از سایت های معتبر مشاهده کنند.

مطیعی افزود: اگر شرایط جوی مساعد باشد ،‌ برنامه رصد با تلسکوب و به کمک وسایل استاندارد از جمله فیلترهای رصدخانه، اطلاع رسانی خواهد شد.

یک منجم آماتور و سردبیر پیشین مجله منجم آماتور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این خورشیدگرفتگی جزئی است و در تمام ایران رخ می‌دهد اما با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست و فرصتی برای رصد خورشیدگرفتگی که تا پنج سال آینده در ایران وجود نخواهد داشت.

کاظم کوکرم افزود:کسوف فردا از مناطق غربی ایران آغاز می‌شود و مثلا از ساعت ۱۳:۲۷ در ارومیه و ۱۳:۳۰ در ایلام قابل مشاهده است و به تدریج شهرهای دیگر رو به مرکز و شمال شرق کشور شاهد آغاز این خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود.

وی ادامه داد:درصد این خورشیدگرفتگی در مناطق مختلف متغیر است و از حدود ۴۳ درصد در بندرعباس تا حدود ۶۰ درصد در بجنورد و مشهد (بیشترین درصد گرفتگی در بین مراکز استان) سطح خورشید با قرص ماه پوشانده می‌شود. 

خورشیدگرفتگی یا کسوف، هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمام آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

ماه در خورشیدگرفتگی از بین خورشید و زمین عبور می‌کند و این حرکت مانع رسیدن نور خورشید به زمین می‌شود و هنگامی که ماه از مقابل خورشید می‌گذرد سایه ماه روی زمین می‌افتد و آسمان تاریک می‌شود.

خورشیدگرفتگی به سه شکل کلی، جزئی و حلقوی رخ می‌دهد که در هر یک از این اشکال بخش‌هایی از خورشید به اصطلاح می‌گیرد.

در ساعات گرفتگی خورشید نماز آیات واجب میشود البته در شهرهایی که قابل رویت باشد.

نماز آیات دو رکعت است که در هر رکعت پنج رکوع دارد .

  • ۵۵
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan