یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

زندگینامه شهید محسن کرموند ، شهدای پلدختر

  • ۱۲:۲۵

شهید محسن کرم وند -پلدختر - جلگه خلج

شهید محسن کرموند

نام پدر: میرزاعلی

شغل : خبرنگار و کارمند اداره فرهنگ و ارشاد کرمان

تاریخ تولد: 1-1-1342 شمسی

محل تولد: پلدختر ، روستای جلگه خلج 

تاریخ شهادت : 18-9-1365 شمسی

محل شهادت : فاو

دلیل شهادت : اصابت ترکش خمپاره دشمن بعثی

مزار : گلزار شهدای جلگه خلج - پلدختر لرستان 

زندگینامه

شهید محسن کرموند در اول فروردین 1342 در خانواده ای متدین و زحمتکش در قریه جلگه خلج از توابع شهرستان پلدختر استان لرستان متولد شد. شش ساله بود که خانواده اش به جهت تامین معاش و رفاه بیشتر به شهر کرمان نقل مکان کردند. پدر شهید در معادن زرند که استخراج زغال سنگ از آنها آغاز شده بود به عنوان راننده بلدوزر مشغول به کار شد. از این رو ابتدا در روستایی در اطراف شهر زرند به نام خانوک سکنی گزیدند و سپس با احداث شهرکی برای کارکنان معدن در کنار روستای ریگ آباد اسلام آباد به آن محل نقل مکان کردند.
شهید کرم وند پس از مدت کوتاه به مدرسه ابتدایی خواجه نصیر الدین طوسی در شهرک ذوب آهن اسلام آباد وارد شد و تحصیلات راهنمایی خود را تا سال 1354 پی گرفت. او ضمن گذراندن این دوران به همراه برادرش غلامرضا در جلسات درس روحانیان و مبلغان اعزامی حوزه علمیه قم به منطقه شرکت میکرد و ضمن مطالعه کتب دینی پرسشنامه های جزوات این حوزه را که در قالب مسابقات فرهنگی ارائه میشد تکمیل میکرد و مکاتبات خود را با این حوزه تا سال 1358 ادامه داد.
شهید کرم وند شاگردی ممتاز و ورزشکاری نمونه بود و اطرافیانش او را فردی محجوب و پر تلاش وصف می کنند این شهید بزرگوار با شرکت در راهپیمایی ها و تظاهرات همراه با برادرش غلامرضا در قیام مردم مسلمان ایران بر ضد رژیم شاهنشاهی شرکت میکرد. وی در خرداد 1361 تحصیلات خود را در مقطع متوسطه به پایان برد.

او که تا قبل از فراخوانده شدن به خدمت مقدس سربازی در بسیج منطقه فعالیت می کرد برای طی دوره سربازی به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی وارد شد و تا 1363 به مبارزه با اشرار و قاچاقچیان در استان سیستان و بلوچستان ، چابهار ، میر جاوه و سروان پرداخت. او همچنین دوران احتیاط را در همان سال در واحد تبلیغات لشکر 41 ثارالله و در جبهه های حق علیه باطل گذراند و در باز پس گیری ارتفاعات میمک نیز فعالانه حضور داشت.

وی در اول دی 1363 همکاری با کتابخانه و مجموعه فرهنگی هنری اداره ارشاد اسلامی شهر اسلام آباد که در حال حاضر به نام این شهید بزرگوار نام گذاری شده ، آغاز کرد و به عنوان کتابدار مشغول به کار شد. وی در انجام وظیفه چنان شور و شوقی از خود نشان می داد که در بین سالهای 1363 تا 1364 جوانان زیادی را به فعالیت های فرهنگی و هنری ترغیب کرد و خود نیز با شرکت در امتحانات ورودی دانشگاه ها در سال 1364 در رشته بهداشت کاری دهان و دندان کانشگاه کرمان پذیرفته شد و از آن پس همراه با تحصیل در دانشگاه به صورت نیمه وقت به همکاری خود با اداره ارشاد ادامه داد. او با جدیت و علاقه فراوان ترم اول دانشگاه را سپری کرد و با شروع ترم دوم خود را برای حضور در جبهه و پیوستن به رزمندگان اسلام آماده کرد و با متقاعد کردن مدیران اداره و با اصرار فراوان موفق به اعزام به منطقه جنگی همراه گروه فرهنگی و هنری شد. شهید کرم وند در حالی به جبهه عزیمت کرد که 4 نفر از بستگانش نیز در آنجا حضور داشتند . وی پس از ورود به لشکر ثارالله و حضور در خط مقدم بعد از نبردی بی امان به هنگام تبادل آتش در منطقه فاو در 18 آذر 1365 بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به سختی مجروح شد و در حین اعزام به شهر اهواز به آرزوی دیرینه خود شهادت نائل گردید.

خدمت به پدر

پدرش در علمیات بیت المقدس مجروح و به دنبال این مجروحیت در بستر بیماری رنج می‌برد. محسن بیش از ۴۰ شبانه‌روز در کنار پدر ماند و از او پرستاری کرد. اما پدر در اثر این مجروحیت جان به جان آفرین تسلیم نمود. تلاش‌های محسن در کنار پدر مجروح زبانزد اقوام شده بود. (راوی مادر شهید )

بیان خاطره ای از زبان مادر شهید :
پیکر پاک شهید محسن را غلامرضا برادرش غسل داد او در هنگام خاک سپاری می گریست و به حال او غبطه می خورد، تا این که او هم چون برادرش که همیشه با او بود در سال 1367 پس از اعزام به جبهه در منطقه شلمچه با پایمردی و رشادتی ستودنی به مبارزه با دشمن پرداخت و سرانجام به شهادت رسید و جنازه اش دو سال بعد برگشت .

خلاصه ای از عملیات والفجر 8 ( معروف به فتح فاو) :

عملیات والفجر 8 در 25 بهمن 1364 در ساعت 22 با رمز یا زهرا(س) در منطقه فاو آغاز شد و سه ماه به طول انجامید این عملیات به آزاد سازی شهر بندری فاو و اسکله تاسیساتی و نفتی آن به همراه کارخانه نمک و پایگاههای نیروی دریایی و سه سکوی پرتاب موشک انهدام 74 هواپیما 7 ناوچه جنگی 11 بالگرد 600تانک و نفربر 284 خودروی مهندسی و نظامی و کشته و زخمی شدن بیش از 50000عراقی متجاوز منجر شد .

وصیتنامه شهید :

اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون
اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاَّ اِلَلّه اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَدٌ رَسولُ الله اَشهَدُ اَنَّ عَلیًّا وَلیُ الله
ما در برهه ای از زمان وارد شده ایم که خود کامگان و از خدا بی خبران کافر، یورش های همه جانبه خود را بر اسلام و مسلمین وارد می کنند. در طول تاریخ همیشه اسلام و پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی (ع) و پیروان ایشان خصوصا شیعیان مظلوم واقع شده اند. کدام امام و امت واقعی را سراغ دارید که زندگی راحتی داشته باشد. حقیقت این است که سختی و مشکلات با پوست و گوشت ما شیعیان اجین شده و با نابسامانی ها خو گرفته. مظلومیت رزمندگان را بنگرید که خالصانه و دور از هر ریا و رنگ بر علیه کفر صدامی سینه سپر کرده اند و نه تنها از کشته شدن نمی ترسند بلکه عاشقانه برای پیوستن به محبوب سبقت میگیرند. و حقیقتا چه زیباست چنین کشته شدن که در واقع زنده شدن است. نفرین و ننگ خدا بر از خدا بی خبران زمان ، یزیدیان این دوره که رهروان واقعی حسین و حسین زمانه و فرزند فاطمه زهرا(س) امام امت مدظله العالی را یک آن راحت نمیگذارد.
من خود را پیرو علی(ع) و رهرو حسین(ع) و عاشق کربلای حسینی می دانم و از خداوند آمرزش پدر و مادرم را خواهانم؛ پدر و مادری که زحمات زیادی برای ما کشیده و می کشد؛ از خداوند میخواهم خانواده ام را که در واقع هیچ کس را جز آنها ندارم نگهداری کند.
مادر عزیزم از این که نتوانستم حق فرزندی را آنطور که باید و شاید ادا کنم پوزش میخواهم. اگر بچه ها ، برادران خواستند جبهه بیایند جلوی آنها را نگیرید چون از خانواده ما همیشه در جبهه بودند؛ قبل از فوت پدرمان آن مرحوم هیچ وقت از جبهه رفتن واهمه نداشت و بعد از او نیز همیشه سعی ما بر آن بوده که حداقل یک نفر را در جبهه داشته باشیم. از علی برادرم میخواهم همانطور که عشق به جنگ در راه خدا را دارد درس خود را نیز فراموش نکند که اگر افراد متعهد فقط به فکر جنگ باشند و از درس عقب بمانند باز مثل زمان طاقوت افراد راحت طلب و غیر متعهد پست های حساس و خدماتی ملت مستضف را به دست میگیرند و باز هم افراد متعهد باید کنار گذاشته شوند؛ پس در حین این که به فکر جبهه هستید مجدانه درس خود را بخوانید. در پایان از امت همیشه بیدارم میخواهم که قدر امام را بدانند که نایب حقیقی امام زمان (عج) است .
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
محسن کرم وند مورخ ۱۳۶۵/۰۷/۰۲

( به نقل از کتاب یادواره شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صفحات 86 - 89)

منبع: 

https://www.khaneisar.ir

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan