یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهیدی در حرم شاهچراغ؛ سنگ قبری که فقط یک اسم دارد: شهید احسان حدائق

  • ۱۲:۲۸

شهید احسان حدائق- شیراز

شهید احسان حدائق
نام پدر: علاءالدین

شغل(ها): 
تاریخ تولد: 21-5-1340 شمسی
محل تولد: شیراز (یا تهران)
تاریخ شهادت : 2-3-1361 شمسی
محل شهادت : خرمشهر
علت شهادت :
نام گلزار:گلزار شهدای سیدمیرمحمد(ع) شیراز - استان فارس

نوید شاهد ؛ سامانه ملی شهدا

حرم احمدبن موسی(ع)، محل دفن بسیاری از افراد شهیر و سرشناس شیراز و استان فارس است اما در میان مهمانان مدفون در حرم شهید ۱۹ ساله‌ای را می‌بینیم که کمتر کسی از زندگی او اطلاعی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نام مدفونان حرم را که جستجو می‌کنم، هیچ اسمی از او نمی‌بینم انگار ناخواسته همه وصیت ‌نامه‌اش را عملی کرده‌اند.

شهیدی که در صحن حضرت شاهچراغ مدفون است و برای هر بار زیارت مزارش باید محدوده کنار دیواره شرقی حرم  و محوطه روبروی موزه آستان را دقیق جستجو کنی تا پیدایش کنی، حقا که خوشنام و گمنام و ساده‌زیست بود.

از شلوغی خیابان که می‌گذری و پا در حریم امن حضرت احمدبن موسی(ع) می‌گذاری، در میان سنگفرش مات و پر از حرف صحن، قطع سنگی کوچک که فقط یک نام روی آن حکاکی شده، جذبه زمین را چند برابر. می‌کند، شهید احسان حدائق اسمی است که با خط نستعلیق بر یک سنگ کوچک نوشته‌ شده‌ است.

شهیدی در حرم شاهچراغ؛ سنگ قبری که فقط یک اسم دارد

زندگینامه شهید
 
او در سال ۱۳۴۰متولد گردید و تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسّطه را در شیراز گذراند. از ابتدای نوجوانی به امام علاقه پیدا کرده بود و در دبیرستان، جزء عناصر فعال مسلمان و نیز اعضای انجمن اسلامی بود. در دوره دبیرستان به فعالیت‌های مخفی نیز در حدّ مسائل مطالعاتی و ساخت موادّ منفجره اشتغال داشت.

با اوج‌گیری نهضت اسلامی در سال ۵۷ در همه جریانات انقلاب و تنظیم راهپیمایی‌ها و نیز کمیته مخفی پیشبرد مسائل انقلاب در شهر، بستن بازار، درگیری با مزدوران رژیم ستم شاهی و چاپ و توزیع اعلامیه‌های امام، ایجاد نمایشگاه‌های کتاب، تظاهرات آذر ماه 68 و نیز در حمله مردم به شهربانی شیراز و سقوط آن شرکت فعّال داشت و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین بار مورد سوء ظن عوامل رژیم شاه قرار گرفته و دستگیر و زندانی گردید و مورد ضرب و شتم مزدوران رژیم طاغوتی شاه قرار گرفت.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایجاد اولین کمیته انقلاب اسلامی نقش داشت. در کمک به کنترل نظم شهر و نیز دستگیری ساواکی‌ها و مأمورین اطلاعات شهربانی تلاش فراوان می‌نمود.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با این نهاد جوشیده از متن مردم همکاری داشت و سپس در دادگاه‌های انقلاب اسلامی در خدمت برخی اساتید به فعّالیت پرداخت.

مدتی بعد در چندین کمیته پاکسازی از جمله مخابرات، گمرک و آموزش و پرورش با جدیت فعالیت داشت و از همان اوایل پیروزی، با منافقین و گروهک‌های ملحد به شدت مبارزه می‌کرد.

شهید مدفون در حرم، تا آخرین روز حیات دنیایی اش،  با سپاه نیز همکاری می ‌نمود. مدّتی را در حزب جمهوری اسلامی شیراز فعّالیت داشت و مدّتی را در تهران با دانشجویان پیرو خطّ امام همکاری می‌نمود.

تدین و تعبد نسبت به اسلام عزیز، عشق و علاقه و تبعیت محض از حضرت امام خمینی(ارواحنا له الفداء)، شجاعت فوق العاده و اخلاص در عمل، مکتوم داشتن کارهایی را که برای اسلام می‌کرد، بینش سیاسی و ذهن فعال اطلاعاتی- نظامی با راستگویی و صداقت در گفتار، تواضع، ساده پوشیدن، اهمّیت دادن به جماعت و پشتیبانی از خط امام، خصوصیات بارز اخلاقی وی را تشکیل می‌داد.

 به کار فرهنگی و تحزب اسلامی سخت معتقد بود و به همین علت مدت‌ها در حزب جمهوری اسلامی خدمت نمود و همیشه و در همه جا مدافع فکر عظیم سید الشّهدای انقلاب اسلامی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی بود.

به تجهد، نماز شب، دعا، گریه و توسل به ائمّه معصومین به خصوص ام الائمّه فاطمه زهرا(س) علاقه فراوان داشت و به ایشان متمسّک بود. به راحتی بخشش می‌کرد و همیشه یک حالت انفاق و ایثار مال در او بود. در افشا و طرد افکار ضداسلامی پیشقدم بود و از کودکی از روحیه ظلم‌ستیزی و زیر بار زور نرفتن برخوردار بود.

دو بار به جبهه‌های نبرد نور علیه ظلمت عزیمت نمود، اوّلین بار در عملیات طریق القدس شرکت نمود و از ناحیه بازو مجروح گردید و در عملیات بیت المقدّس در جریان پاکسازی نخلستان‌های ابتدای خونین شهر در تاریخ ۲ / ۳/ ۶۱ در اثر اصابت تیر مستقیم به قلبش به درجه شهادت نائل گردید. پیکر مطهر شهید حدائق در تاریخ ۹ / ۳ / ۶۱ پس از برگزاری مراسم باشکوه تشییع توسط امّت حزب الله و در میان بدرقه پرشور ایشان در صحن بارگاه ملکوتی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام به خاک سپرده شد. یادش گرامی و راهش جاودان باد .

وصیت‌نامه شهید احسان حدائق

بسم الله الرحمن الرحیم

من وصیتی ندارم جز چند کلمه: در اصل می‌خواستم مطالبی بنویسم ولی در خود ندیدم، ولی جهت تذکّر مطالبی چند ذکر می‌کنم. سلام مرا خدمت حضرت امام برسانید، به پدر و مادرم سلامم را ابلاغ کنید و طلب مغفرت برایم نمایید، هیچ زمانی نتوانستم فرزندی خوب برای آنان باشم، نه خوب بلکه بدتر از بد بودم امّا امید است که خدا عفوم نماید.

در رابطه با نماز و روزه خدمت مادرم مطالبی عرض کردم که متذکر شوید، هر زمانی که سعادت شهادت نصیب حقیر سراپا تقصیر گردید، ان‌شاء‌الله، اگر ذکر و صحبتی از من به میان آمد باید صحبت در مورد شهید مظلوممان بهشتی شود و ذکر مصائبش کنند.

همان‌طور که حضرت امام فرمود: «ما حتی امانت هم نیستیم و در این گفتن امانت نفسانیت وجود دارد».امید آن دارم که در راه خدا قطعه قطعه شوم و چیزی از این قفس باقی نماند و حال اگر مقداری یا تمامی باقی ماند خود حضرت حق می‌داند که چه بکند و مادرم بگوید که چیزی که در راه خدا دادم پس نمی‌گیرم و به مادرم بگویید که گریه را بر مظلومیت حسین (علیه السلام) کند تا یاد حسین(علیه السلام) همیشه پابرجا بماند.

تمام برادران را تشویق به تحصیل علوم دینی کنید که امید آن دارم برادرانمان بتوانند بیش از پیش خدمت به اسلام و مسلمین کنند. برادران را ترغیب کنید که از وجودشان استفاده برند تا به کمال مطلق رسند که او خود رسیده است. رسم است یاد شهیدان که می‌کنند کارهای آنان را ذکر می‌کنند.

 من از همه شما تقاضا دارم که هیچ سخنی در رابطه با کارهایی که شاید شما خیال می‌کنید من کرده‌ام نگویید، به جای این، مصائب حسین(علیه السلام) و مصائب حسین زمان، حضرت روح الله و سید الشهداء انقلاب اسلامی، بهشتی مظلوم(قدس سره) و از شهید سعید و سعید شهید ابوالاحراری و سایر رفقای شهید یاد نمایید که من راضی‌ام و اطمینان دارم که حضرت حق از تمامی ما راضی می‌شود.

پدر و مادر بزرگوار، سلام مرا به حضرت امام عرضه کنید و خود شما و برادران و خواهرم به دست بوسی وجود مقدّسش بروید تا از دریای فیاض نورش و از جذبه باصلابتش کسب فیض نمایید، ان‌شاء‌الله.

از تمامی برادران معذرت‌خواهی می‌کنم؛ به خدا سوگند در فکر تمامی شما بودم و هستم و می‌خواستم که همه با هم حرکت کنیم و اینجا بیاییم ولی تقدیر این نبود و از برادر نبی رودکی عزیز معذرت می‌خواهم و طلب مغفرت را به واسطه او از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

دست یکایک شما برادران را از دور می‌بوسم و آرزو می کنم که ای کاش خاک بودم و شما همه پا بودید و بر من می‌نهادید تا بلکه کثافت‌هایم کم شود و به این طریق تطهیر شوم.

از تمامی برادران مسجد خداحافظی کنید و از تمام شما التماس دعا دارم. خدمت برادران اکبر، یوسف همت و یوسف ستارخان و جواد شقاقیان و محمدعلی و ... سلام مرا ابلاغ کنید و به طلبه‌های آقا بگویید برایم در حد امکان قرآن بخوانند و طلب مغفرت و رحمت کنند.

امروز  ۱۱ رجب است و این روز حمله که مصادف با تولدم است امید است آخرین روز مصائبم باشد.

«اللهم اجعل وفاتی سریعا" به یاد زهرا و به یاد امام امیرالمؤمنین(ع) و در انتظار دیدن رخ یار! ضمنا" به عرفان و علی و ادهم و ادیب و خواهرم و حسین سلام مرا برسانید و از تمام شما برادران هم التماس دعا دارم.

منبع: خبرگزاری فارس

پ.ن: در سامانه شهدا تاریخ شهادت را 61/8/2 نوشته ولی در متن خبرگزاری فارس 61/3/2 نوشته است و شهید در متن وصیت نامه 11نوشته که امروز 11 رجب است. که با تبدیل تاریخ دوم خرداد 61 مشخص شد که 29 رجب بوده .

سلام بر مهدی ...

التماس دعا 

سلام 
ان شاءالله عاقبت بخیر باشید.

سلام بر مهدی ...

علیک السلام

ممنون همچنین 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan