یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

معلم وارسته و خدمتگزار شهید محمدجواد توکلی ، شهدای الیگودرز

  • ۱۷:۱۲

شهید محمدجواد توکلی - الیگودرز

شهید محمدجواد توکلی

نام پدر: انشاءالله

محل تولد: الیگودرز

تاریخ تولد: 1338/04/18

تحصیلات: کارشناسی تاریخ

شغل: معلم

شهادت: 1365/02/30

محل شهادت: حاج عمران

مزار: گلزار شهدای الیگودرز -استان لرستان

سامانه ملی شهدا

زندگینامه

شهید محمد جواد توکلی در آغوش گرم و پُر محبت خانواده مذهبی در شهرستان الیگودرز به دنیا آمد و در سال ۵۶ موفق به اخذ دیپلم شد.

او در همان ایام موفق شد در رشته الهیات در دانشگاه فردوسی مشهد قبول شود و فعالیت های انقلابی و مبارزه علیه رژیم ستم شاهی را در همان دانشگاه شروع نماید.

در همان سالهای ورود به دانشگاه ایشان توفیق یافت با حضور در جلسات درس حضرت آیت الله طباطبایی و شهید هاشمی نژاد حضور یابد تا از برکات معنوی آن جلسات روح تشنه خود را از معارف الهی آن سیراب سازد.

شهید محمدجواد توکلی - الیگودرز

وی در ۱۹ دی همان سال نقش خود را در مبارزه با رژیم سفاک پهلوی آشکار کرد و حضور بسیار چشم گیری در تظاهرات خیابانی و پخش اعلامیه امام خمینی (ره) داشت.

تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب و در سال ۵۷ برای فعالیت های فرهنگی به شهرستان الیگودرز رجعت نمود و در جهاد سازندگی عهده دار سازمان امور عشایری شد تا خدمات صادقانه خود را نثار مردم عشایر شهید پرور این شهرستان نماید .

همان زمان با آغاز ناامنی‌های در کردستان عازم این منطقه شد و با همراهی دوستان خود به مبارزه به دمکرات و کومله پرداخت تا در جهت حفظ انقلاب و امنیت کشورمان سهم خود را ادا کند.

شهید محمدجواد توکلی - الیگودرز

حضور شهید محمد جواد توکلی در جبهه های نبرد

با شروع جنگ تحمیلی بصورت داوطلبانه عازم منطقه عملیاتی جنوب شد، تا وفاداری خود را به دین و کشور عزیزمان اسلامی مان ایران پیش تر از پیش ثابت نماید. در طول دوران دفاع مقدس این شهید بزرگوار در شش عملیات دلاورانه علیه بعثیون کافر شرکت داشت و در کنار دیگر رزمندگان دلاور ایران اسلامی به مدت ۲۵ ماه نقش آفرینی می کرد.

با بازگشایی دانشگاهها برای ادامه تحصیل عازم مشهد مقدس شد تا در سطوح بالاتری هستی خود را در راه اهداف انقلاب اسلامی فدا نماید.در همین برهه از طریق لشکر ۵ نصر مجدداً عازم جبهه شد و در منطقه عملیاتی غرب کشور از ناحیه دست مجروح گردید.

وی در سال ۱۳۶۴ با درجه لیسانس الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه مشهد فارغ التحصیل، و در اداره آمورزش و پروش شهرستان ازنا بعنوان دبیر مشغول تدریس گردید‌.

شهید محمدجواد توکلی - الیگودرز

آخرین نبرد و شهادت شهید محمد جواد توکلی

با وجود اینکه تحصیلات وی به پایان رسیده بود و از یک شغل و زندگی رفاهی برخوردار بود، ندای ملکوتی هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام در گوشش چنان جذبه ای بوجود آورده بود که بار دیگر در فروردین سال ۶۵ باز هم عازم جبهه گردید و در تاریخ ۳۰ اردبیهشت در عملیات حاج عمران در سن ۲۷ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و به خیل شهدای دفاع مقدس پیوست .

پیکر مطهر این شهید بزرگوار بعد از ۸ سال به گونه ای به زادگاهش مراجعت نمودکه نه سر به تن داشت نه دست و نه قامتی که خانواده آن را به آغوش کشد تا رنج و آلام دوری سالها را تسکین بخشد. پیکر این شهید مطهر در گلزار شهدای شهرستان الیگودرز بخاک سپرده شد.

یادی از رزمندگان همراه شهید محمد جواد توکلی

اردیبهشت یاد آور رزم و دلاورمردی های رزمندگان الیگودرز از جمله شهید محمد جواد توکلی در هشت سال دفاع مقدس در مقابل عراق است. در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان الیگودرز رزم های به یادماندنی را به سرانجام رساندند. عملیات حاج عمران با 66 شهید از گردان های شهدا و ابوذر از رزم های جانانه رزمندگان الیگودرز بود که شهید محمدجواد توکلی نقش بی بدیلی در این عملیات داشته است.

به نقل از : پایگاه روز الیگودرز


شهید محمدجواد توکلی - الیگودرز

زندگینامه شهید محمدجواد توکلی

محمد جواد توکلی در سال ۱۳۳۸ در شهرستان الیگودرز در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود و تحصیلات خود را در همین شهر ادامه داد و در سال۱۳۵۶ مدرک دیپلم خود را اخذ نمود و همزمان با شروع انقلاب پا به عرصه مبارزه با استبداد شاهنشاهی گذاشت. در همان سال در رشته الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مشهد پذیرفته شد و شروع به تحصیل نمود و همزمان با اوج گرفتن انقلاب و شرکت در تظاهرات و بهره مندی و شرکت در درس استادان عالیقدر همچون آیت الله شیرازی و طباطبایی به مبازرات خود ادامه و در خرداد سال۵۷ توسط ساواک دستگیر و روانه زندان میگردد.

پس از آزادی مجددا به مبارزات خود ادامه می دهد تا انقلاب به پیروزی میرسد و با توجه به انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها و تعطیلی آنها به خدمت امور عشایر الیگودرز مشغول میگردد و بعنوان مسول امور عشایری این شهرستان خدمات و نیازهای عشایری این قشر عزیز را بعهده میگیرد.

شهید توکلی همزمان با شروع جنگ داخلی در کردستان عازم منطقه میگردد و از طرفی با شروع جنگ تحمیلی عازم منطقه جنگی میشود و در چندین عملیات حضور پیدا نموده و در عملیات های بیت‌المقدس ، رمضان، محرم ، والفجر و... شرکت کرد و پس اعلام بازگشایی دانشگاه‌ها با حضور خود در مشهد مقدس به ادامه تحصیل مشغول می گردد و بارها از همان جا با لشکر ۵ نصر مشهد عازم منطقه میگردد بطوری که در سال ۱۳۶۳ از ناحیه دست مجروح میشود و در سال ۱۳۶۴ با اخذ درجه لیسانس در رشته الهیات فارغ التحصیل میگردد.

سپس به استخدام آموزش و پرورش شهرستان ازنا در می‌آید و در تاریخ ۱۵ فرودین سال ۱۳۶۵ مجددا از الیگودرز عازم منطقه می گردد و در تاریخ سی ام اردیبشهت همان سال با سایر همرزمان در منطقه عملیاتی حاج عمران در عملیات پدافند منطقه حاج عمران که قرار بود عراق همان شب به پیرانشهر حمله ور شود جان به جان آفرین تقدیم میکنند و بعد از ۸ سال پیکر پاکش به وطن بازگشت و در گلزار شهدای الیگودرز در کنار سایر همرزمانش به خاک سپرده شد. یادش گرامی 

وبلاگ بوی سیب (خاطرات شهید محمد جواد توکلی)

ارتفاع ۲۵۱۹ حاج عمران - کله اسبی

کوههای حاج عمران - قله ۲۵۱۹

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan