یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سرلشکر خلبان شهید محمد زارع نعمتی ، شهدای ساوه

  • ۱۳:۴۹

شهید سرلشکر خلبان محمد زارع نعمتی 

در خرداد ماه سال ۱۳۳۰ در ساوه متولد شد پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۴۹ وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در سال ۱۳۵۲ به ایران باز می گردد و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب می شود با توجه به توانایی بالای پروازی در کمتر از دوسال به عنوان معلم خلبان اف 5 انتخاب می شود صبح روز بیست و هفتم شهریور ماه سال ۱۳۵۹ خبر می رسد نیروهای متجاوز عراقی به مهران حمله کرده اند. بلافاصله دو فروند اف 5 ئی به لیدری سروان محمد زارع نعمتی و شماره دو ستوانیکم بیژن هارونی جهت بمباران آنها به پرواز در می آیند. با رسیدن روی مهران بمباران انجام می شود، ولی هواپیمای زارع نعمتی هدف قرار می گیرد و شماره دو تایید می کند هواپیما با سر به زمین برخورد کرده و خلبان موفق به خروج نشده است ولی محمد مجروح شده بوده و هواپیما با سینه به زمین برخورد می کند و خلبان به صورت impact eject به بیرون پرتاب می شود در این حالت اگر چه پیکر خلبان در ظاهر سالم می باشد ولی از درون کاملا متلاشی می شود .

تا پس از آزادی شهید لشکری ایشان جزو خلبانان مفقودالاثر جنگ بودند که پس از گواهی شهید لشکری مبنی بر شهادت ایشان و تقاضای رسیدگی ایران از دولت عراق آنها اعلام می کنند جسد در قبرستان العماره دفن شده است که مدتی بعد با حضور نماینده ایران پیکر پاک ایشان تحویل می گردد .

خلبان لشگری یک روز جلوتر از خلبان زارع نعمتی اسیر شده بود و همانطور که در خاطراتش نوشته است عراقیها کارت و مدارک شهید زارع نعمتی را به او نشان دادند و گفتند که او شهید شده و هواپیماش منهدم شده است. عراقی‌ها با این کار میخواستند روحیه شهید لشگری را خراب کنند اما غافل بودند که همین مدرکی میشود برای پیگیری های آینده ایران و بازگشت پیکر خلبان شهید به خاک وطن .

خاطره سرلشکرخلبان حسین لشکری از خلبان شهید زارع نعمتی

ماجرای سفر خلبانی که از آریزونا آغاز شد و در مهران به پایان رسید    

 ماجرای سفر خلبانی که از آریزونا آغاز شد و در مهران به پایان رسید    

فرزند شهید خلبان:

یادداشتی از فرزند برومند این عقاب آسمان ایران به پدر و فقط یک درخواست از پدر :

به خانه برگرد عقاب تیزپرواز ! 

متن درخواست فرزند سرلشکرخلبان محمد زارع نعمتی آقای پویا زارع نمعتی برای جستجوی پدر:

عقاب تیز پرواز ایرانی هنوز به خانه بازنگشته . سرلشکر خلبان محمد زارع نعمتی قهرمان هواپیمای شکاری ، چون همرزمان دلاورش مردانه به رزم رفت .

سرلشکرخلبان محمد زارع نعمتی قبل از انقلاب برای دوره آموزش خلبانی به ایالت متحده آمریکا اعزام شده بود . او ابتدا آموزش پیشرفته زبان انگلیسی را در پایگاه هوایی " لک لند " واقع در شهر " سان آن تینیو " ایالت " تگزاس " گذارنده و سپس برای فراگیری علوم هوانوردی به دانشگاه پرواز " کلمبوس " واقع در ایالت " آریزونا " می رود . وی باموفقیت تمام این دوره ها را طی می کند و اولین پرواز سلو را با هواپیمای جت آموزشی " تی - ۳۸ " انجام داده است .

قبل از آغاز رسمی جنگ در تاریخ 31 شهریور 59 ، هواپیماهای جنگنده عراقی به داخل خاک ایران تجاوز نموده بودند و در پاسخ به این گستاخی ها ، نیروی هوائی قدرتمند ایران عقابهای خود را به پرواز درآورد یکی از این عقابان تیزپرواز سرلشکرخلبان محمد زارع نعمتی است که روز 59/6/27 هواپیمای اف -5 ایشان مورد اصابت موشکهای عراقی قرار می گیرد هر چند که این قهرمان دلاور ، موفق به ایجکت می شود اما دیگر کسی ایشان را ندید . خانواده اش بعد از 32 سال هنوز منتظر بازگشت ایشان هستند.
امیدوارم چنانچه همرزمان این قهرمان دلاور اخبار یا اطلاعاتی دارند خانواده ایشان را در جریان قرار دهند.
گمشده دارم چه کس دارد خبر

از شقایق های مفقودالاثر

 

صمد (محمد) زارع نعمتی

صفحه شهید در سامانه شهدای استان مرکزی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan