یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سردار شهید رجبعلی آهنی ، شهدای نهبندان

  • ۱۰:۲۸

شهید رجبعلی آهنی - نهبندان

شهید والا مقام رجب علی آهنی

فرزند : دادخدا

تولد : ۱۳۳۴/۰۴/۰۳

محل تولد : نهبندان -روستای سلطانی

شهادت : ۱۳۶۱/۰۸/۲۵

محل شهادت : سومار ، ارتفاعات مشرف به شهر مندلی عراق 

سردار شهید حاج رجبعلی آهنی در تاریخ 3/4/1334 در روستای سلطانی از توابع شهرستان نهبندان به دنیا آمد و در تاریخ 25/8/1361 در عملیات مسلم بن عقیل به شهادت رسید .

شهیدحاج رجبعلی آهنی فرزند دادخدا در تاریخ 3/4/1334 در قریه سلطانی از توابع شهرستان نهبندان در خانواده ای مذهبی وکشاورز دیده به جهان گشود . در سن سه سالگی پدرش را از دست داد و دوران کودکی را در روستای زادگاهش به مکتب خانه قرآن رفت و تحصیلات ابتدائی اش رادر همانجا به پایان رساند . مشکلات فرارویش و سختی های زندگی او را مجال به درس خواندن نداد و علیرغم سن کم و خردسالی ، بار زندگی را به دوش کشید . فعالیت شهید در این سنین بیشتر پرداختن به امورات کشاورزی و دامداری بود . رجبعلی پس از اینکه پدرش را از دست داد مجبور شد برای تامین مخارج زندگی به کار مشغول شود که در سن 13 سالگی روستا را ترک و به تهران رفت . در آنجا در شرکت « فاردارو» و در قسمت پخش دارو ، همچنین در کارهای بانکی شرکت ، دو سال کار کرد . در سال 1354 داوطلبانه خود را به حوزه نظام وظیفه معرفی نمود و به سربازی اعزام شد . چهار ماه آموزشی را در تربت حیدریه به پایان رساند و بعد از این مدت به تهران اعزام شد . مدتی از خدمت سربازی خود را در تهران و سپس در خاش سپری نمود پس از اتمام دوران سربازی ، به بیرجند آمده و در شرکت « پی ریز » در محمدیه بیرجند حدود یکسال به کار مشغول شد. آنگاه مجدداً به تهران رفت که همزمان با اوج گیری انقلاب بود . او با حضور در تظاهرات همگام با سایر مردم به فعالیت های انقلابی بر علیه رژیم پهلوی پرداخت . در جریان کشتار ۱۷ شهریور سال ۵۷ ، بر علیه رژیم شاه نقش فعالی داشت . سپس مجدداً به بیرجند بازگشت و در تظاهرات و راهپیمایی ها رهبری گروه های مردمی را به عهده می گرفت . روحیه ایثارگری بالایی داشت و از مشکلات دوران انقلاب هیچ گونه واهمه ای نداشت. همه را بر علیه شاه تحریک می کرد . با پیروزی انقلاب ، به کمیته انقلاب اسلامی پیوست و با قاطعیت بر علیه ضد انقلاب و عوامل رژیم شاه می پرداخت . بعداز چندی ، ازکمیته استعفا داده و به جهاد سازندگی پیوست . روحیه بالای ولایت پذیری و عشق به امام و مردم مستضعف ، او را بر آن داشت تا فعالیت خود را از جهاد سازندگی به خدمت در سپاه پاسداران شهرستان بیرجند معطوف کند . او همواره در فکر محرومان و گرفتن حقشان از ظالمین بود . از اختلاف و تفرقه رنج می برد . پس از نه ماه فعالیت درسپاه ، برای گذراندن آموزش به مشهد اعزام و بعد از اتمام دوره آموزشی به بیرجند بازگشت . در منطقه نهبندان ، حدود شانزده ماه به عنوان فرمانده عملیات مبارزه با مواد مخدر فعالیت نمود وپس از اینکه اوضاع منطقه را سرو سامان بخشید ، مدتی بعد داوطلبانه به جبهه رفت و در عملیات طریق القدس به عنوان فرمانده گردان شرکت کرد . او اولین فرمانده ای بود که خط دفاعی عراق را شکسته و از روی میدانهای وسیع مین گذشت و به یاری خداوند متعال ، دشمن بعثی را تا عمق 30 کیلومتری مجبور به عقب نشینی کرد.در این حمله شهید آهنی بر اثر اصابت ترکش خمپاره مجروح شد که بصورت سرپایی درمان شد .

بعد از عملیات و پس از شش ماه حضور در جبهه به بیرجند بازگشت و برای دومین بار در تاریخ ۱۳۶۰/۱۲/۰۵ به جبهه اعزام شد . او این بار فرماندهی نیروهای ویژه خراسان در عملیات فتح المبین را به عهده گرفت و به جبهه شوش اعزام گردید . در این عملیات بر اثر اصابت گلوله از ناحیه دست مجروح شد که برای مداوا به بیرجند منتقل گشت . پس از ده روز برای سومین بار به جبهه رفت . این مرتبه نیز در عملیات بیت المقدس به عنوان فرمانده خط شکن گردان ابوذر عهده دار مسئولیت شد. نام ابوذر را از آن جهت برای گردانش انتخاب نمود ،که اعتقادش براین بود ، ابوذر از افراد مستضعف و پابرهنگان جامعه نامیده می شد و انقلاب را نیز باید مستضعفان و پابرهنگان حفظ کنند . خود او و افراد گردانش با عنوان « شیر علی » و « چریک خمینی » معروف بودند . شهید در این مرحله جهت باز پس گرفتن خرمشهر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به ناحیه پشت کمر مجروح که دوباره برای مداوا به بیرجند آمد . پس از چند روز مداوا ، مجدداً برای بار چهارم ، در عملیات رمضان به عنوان معاون تیپ شرکت کرد که در این حمله ، هنگام گرفتن سنگرهای مثلثی از بعثیون کافر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پا ، برای چندمین بار مجروح و دوباره به بیرجند آمد . البته شهید رجبعلی آهنی در عملیات کرخه نیز بر اثر اصابت گلوله کالیبر 50 دچار جراحت از ناحیه کمر شده بود . با تمام این مجروحیت ها در هنگام بازگشت به بیرجند مقدمات ازدواجش را فراهم و در سن ۲۵ سالگی در روستای زادگاهش به تاریخ ۱۳۶۱/۰۷/۰۲ ازدواج نمود . چند روز پس از ازدواج از طرف سپاه به عنوان فرمانده فداکار عازم مکه شد. در آنجا نیز فعالیت های خود را بر علیه رژیم آل سعود ادامه داد و در راهپیمایی های حج شرکت فعال داشت . بعد از زیارت خانه خدا به ایران بازگشت و پس از سه روز ، برای آخرین دفعه به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شد . او در برابر گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار صبور و با حوصله برخورد می کرد و همچون کوه استوار و مقاوم بود . سرانجام شهید حاج رجبعلی آهنی در عملیات مسلم ابن عقیل به عنوان معاون تیپ ۲۱ امام رضا ( ع) شرکت و به تاریخ ۱۳۶۱/۰۸/۲۵ در منطقه عملیاتی سومار در تپه های مشرف بر شهر مندلی عراق بر روی میدان مین بعثیون، جان به جان آفرین تسلیم کرد و به فیض عظمای شهادت نائل گردید . روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan