یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سرلشکر شهید علیداد همتی ، شهدای کرمانشاه

  • ۱۴:۴۷

شهید علیداد همتی-کرمانشاه 

سرلشکر شهید علیداد همتی

نام پدر: علی

تاریخ تولد: 1324/09/16

محل تولد: کرمانشاه

تاریخ شهادت: 1360/06/04

محل شهادت: کرمانشاه

طول مدت حیات: 36 سال

مزار شهید: گلزار شهدای باغ‌ فردوس-ردیف:7 شماره مزار:8 شهر کرمانشاه

زندگینامه

علیداد روز شانزدهم آذرماه سال 1324 در آغوش گرم وصمیمی خانواده ای متدین در شهر کرمانشاه به دنیا آمد.دوران پر شور کودکی را در دامان پر مهر مادر و تحت تعالیم مذهبی گذراند. وی تحصیلات خود را تا دوره متوسطه ادامه داد در سن 17 سالگی قبل از گرفتن دیپلم به عنوان درجه دار ارتش مشغول به کار شد. از آنجا که او فرزند مهد قرآن و پرورش یافته در دامان دین مبین اسلام بود به جلسات قرآن و نهج البلاغه خیلی اهمیت می داد و همیشه در کلاسهای تفسیر قرآن و اسلام شناسی شرکت می کرد.

پس از چند سال درجه داری در تیپ هوابرد شیراز تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و در آزمون دانشکده افسری شرکت کرد و از آنجا که در دوره دانشجویی جزء دانشجویان ممتاز بود خود محل خدمتش را انتخاب کرده و به تهران منتقل شد. علیداد که جوانی رشید و ورزیده بود و به خصوص در تیراندازی به مقام قهرمانی رسیده بود به عنوان گارد شاهنشاهی انتخاب شد اما او که برای خدمت در گارد تمایلی نداشت و پس از تحقیقات هم مشخص شد که وی فردی مذهبی است توسط رژیم به بیرجند تبعید شد. ولی با وساطت یکی از آشنایان به تربت حیدریه رفت و در سال (1355) با دختری نجیب و مومن ازدواج کرد.

علیداد که از نیروهای مذهبی و انقلابی بود با روحانیون فعال ارتباط تنگاتنگ داشت به طوریکه خطبه عقد ایشان را شهید باهنر خواندند. با اوج گیری قیام مردمی وی نیز آشکارا به صف مجاهدین راه حق پیوست و چندین بار توسط عمال رژیم دستگیر شد پس از فرمان تاریخی امام مبنی بر فرار سربازها از سربازخانه ها وی هر شب تعدادی از سربازها را با لباس شخصی به خانه می آورد و فراری می داد. از آنجا که خدا یار و یاور مؤمنان است با وجود بدبینی رژیم نسبت به همتی او به عنوان معاون فرماندار نظامی کاشمر انتخاب شد اما پس از مدتی به علت ناراحتی معده به مشهد و از آنجا به تهران منتقل شد و بلافاصله به نیروهای انقلابی پیوست.

پس از پیروزی انقلاب علیداد به همراه شهید مفتح، شهید حدادعادل، و آقای شاخص کمیته منطقه 4 تهران را در محله کانون شهید مفتح ایجاد کرده و خود مسئولیت شاخه نظامی آن را بر عهده گرفت. پس از فرمان امام مبنی بر حضور نظامیان در پادگان ها عاشقانه فرمان پیرو و مقتدایش را سر نهاد و ضمن معرفی خود به دانشکده افسری به کار در کمیته هم ادامه داد پس از مدتی برای خدمت به مردم زادگاهش برای تشکیل سپاه پاسداران به کرمانشاه رفت در زمان وزارت دکتر چمران برای تشکیل یک گروه رزمی چریکی به منظور مقابله با اشرار گروه مالک اشتر را تشکیل داد و با تشکیل بسیج در منطقه غرب نیمی از وقت خود را در سپاه و بسیج گذراند.

با شروع جنگ تحمیلی مسئولیت گردان مالک اشتر را به شهید ادبیان سپرد و خود به آموزش نظامی نیروهای بسیج و سپاه پرداخت، در عین حال در چندین عملیات نیز شرکت کرد. او همواره چون خاری در چشم دشمنان انقلاب و منافقین بود و در جریان تسخیر یکی از خانه های تیمی طرح ترور ایشان در لابلای اسناد پیدا شده بود. سرانجام منافقین کوردل این عاشق پاکباخته را به آرزوی قلبی و همیشگی اش رساندند. او در تاریخ 4/6/1360 در حالیکه 36 سال از عمر شریفش گذشته بود به شهادت رسید.

تدوین و تنظیم توسط گروه فرهنگی هاتف (سایت صبح)

برگرفته از : کتاب میان خون

وبلاگ خادم الشهدا راسخون 


گردان تکاوران مالک‌ اشتر

معرفی شهید حسین ادبیان با "مردی که در اوج گم شد"

فروغ رمضانی که برای تحقیق درباره زندگی و شخصیت سرلشکر شهید "حسین ادبیان"، فرمانده گردان تکاوران مالک اشتر در سال‌های دفاع‌مقدس به کرمانشاه سفر کرده، شرح این سفر را در کتابی با عنوان "مردی که در اوج گم شد" تدوین کرده است.

فروغ رمضانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(آیبنا) با تاکید بر لزوم نوآوری در نگارش زندگی‌نامه شهیدان اظهار داشت: با برنامه‌ریزی قبلی به کرمانشاه (زادگاه شهید حسین ادبیان) سفر کردم و شرح حضور 5 روزه در این شهر و شنیده‌ها و دیده‌های خود از دوستان و خانواده شهید حسین ادبیان را در کتاب "مردی که در اوج گم شد" نوشتم. من این سبک را برای جذب مخاطب و خلق یک اثر رئال انتخاب کردم.

این بانوی نویسنده درباره فعالیت‌های این شهید در دوران انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: "گردان تکاوران مالک‌اشتر" با هدف مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب و سپس، دفاع از کشور در برابر نیروهای متجاوز ارتش صدام، توسط شهیدان حسین ادبیان و علی‌داد همتی تشکیل شد. پس از شهادت پاسدار علی‌داد همتی، فرماندهی تکاوران مالک‌اشتر بر عهده حسین ادبیان گذاشته شد.

مشخصات شهید : 

علیداد همتی

کد شناسایی

1823951

نام

علیداد

نام خانوادگی

همتی

درجه زمان شهادت

سرگرد

درجه حقوقی فعلی

سرلشکر

رسته

پیاده

تاریخ ورود به دانشکده افسری

01/07/1354

تاریخ فارغ التحصیلی از دانشکده افسری

01/07/1357

نام پدر

علی

محل تولد

کرمانشاه

تاریخ تولد

16/09/1324

مدرک ، رشته ومحل تحصیل

لیسانس علوم نظامی از دانشکده افسری .

وضعیت تاهل وتعدادفرزندان

متاهل مجرد * فرزند پسر فرزند دختر

یگان خدمتی

لشکر زرهی کرمانشاه

تاریخ شهادت

04/06/1360

محل شهادت

کرمانشاه

نوع عملیات

ترور

چگونگی شهادت

توسط یکی از محافظین آیت ا... خرم شاهی از ائمه جماعات شهر کرمانشاه بعلت سهل انگاری مورد اصابت گلوله قرار گرفت که بعداً مشخص شد نامبرده از عوامل نفوذی منافقین بوده

نشانی مزار شهید

باغ فردوس کرمانشاه

مسئولیت در زمان شهادت

فرمانده گروهان تکاوران مالک اشتر

مسئولیتها و فعالیتها

فرمانده گروهان تکاوران مالک اشتر

دوره هایی که طی نموده

دانشکده افسری- مقدماتی رسته ای

سابقه مجروحیت

دارد

سابقه اسارت

استان و شهر پوشش دهنده

استان کرمانشاه

فرازی از وصیت نامه

زندگی و خاطرات فرمانده شهید حسین ادبیان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan