یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

تنگه ابوقریب کجاست؟

  • ۱۲:۱۲
تنگه ابوقریب کجاست؟

تنگه ابوقریب و منطقه فکه روی نقشه ایران

تنگه ابوقریب کجاست؟

تنگه در دریا به آبراهه ای بین دو خشکی اشاره می کند (مانند تنگه هرمز) اما تنگه در خشکی به دره ژرف و کوچک یا گذرگاه باریکی اشاره دارد که عبور از آن دشواری های خاص خود را دارد (مانند تنگه ابوقریب در شمال غربی خوزستان،جنوب شرقی استان ایلام). تنگه ابوقریب که چاه های ابوقریب هم در آن منطقه قرار دارد، در نزدیکی دشت عباس در جاده اندیمشک – دهلران قرار دارد. در واقع “تنگه ابوقریب” نام تنگه‌ ای بسیار استراتژیک است که در منطقه فکه در شمال غرب استان خوزستان قرار دارد. (دشت عباس - موسیان)

عراق در سال ۶۷ به تنگه ابوقریب حمله کرد و به همین علت تنگه ابوقریب تبدیل به نقطه ای از ایران شد که آخرین عملیات ایران پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در آن انجام شد. قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت یکی از قطعنامه‌ های شورای امنیت است که در ۲۹ تیر ۱۳۶۶ ، برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد. قطعنامه ۵۹۸ از نظر کمی و تعداد واژه‌ های به کار گرفته شده مفصل‌ ترین و از نظر محتوا اساسی‌ ترین و از نظر ضمانت اجرایی قوی‌ ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد جنگ ایران و عراق بود. این قطعنامه بلافاصله از سوی عراق پذیرفته شد ولی دو روز مانده به سالروز صدور آن و در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ از سوی ایران پذیرفته شد یعنی پانزده روز بعد از سقوط هواپیمای مسافری پرواز IR655 به دست آمریکا.

گردان عمار برای مقابله با حمله صدام فراخوانده شدند...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan