یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

زندگینامه سرهنگ شهید کیانوش بساطی، خلبان ارتش نیروی هوایی دزفول

  • ۱۳:۱۶

جهاد و شهادت با یکدیگر پیوند تنگاتنگی دارند فردی که شهید می شود در دین اسلام دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است. در برخی از روایات بیان شده است شهادت بالاترین خوبی هاست. فردی که شهید می‌شود زنده است و در نزد خداوند به او روزی می رسد.  امروز ما در این مطلب قصد داریم تا یکی از شهدای عزیز کشورمان را به شما معرفی نماییم.

معرفی شهید کیانوش بساطی

کیانوش بساطی از شهدای اسلام آباد غرب است. او اهل روستای حسن آباد بود و در نیروی هوایی دزفول با عنوان سرهنگ خلبان مشغول به خدمت رسانی بود.

در روز یازدهم خرداد ماه ۱۴۰۰ به علت نقص فنی صندلی پران هواپیمای F5 نیروی هوایی ارتش، دو خلبان جان خود را از دست دادن که یکی از آن ها شهید سرهنگ خلبان کیانوش بساطی بود و دیگری حسین نامی نام داشت.

ابن اتفاق در پایگاه هوایی چهارم شکاری رخ داده است و علت این حادثه به شکل دقیق در حال بررسی است.

سروان حسین نامی و سرهنگ کیانوش بساطی در حال آماده سازی هواپیما این اتفاق برایشان رخ داد و به مقام شهادت نائل شدند.

شید بساطی متولد سال ۱۳۶۱ بود و در دانشگاه شهید ستاری در رشته ی خلبانی فارغ التحصیل شد. وی در سال ۱۳۸۱ موفق شد تا در این رشته تحصیلات خود را تکمیل کند و پس از اتمام تحصیل، در پایگاه هوایی اصفهان مدتی مشغول به کار شد.

شهید کیانوش بساطی در کارنامه ی درخشان کاری، معلم خلبانی با هواپیمای F5 بوده است و همچنین جانشینی گردان آموزشی اف ۵ را نیز از آن خود کرده بود.

شهید بساطی صاحب دو فرزند پسر بوده است که پس از شهادت وی از او به یادگار مانده اند.

شناسنامه ی هواپیمای اف ۵

هواپیمای اف ۵ با مشخصات زیر معرفی می شود:

یک هواپیمای جنگنده سبک مافوق صوت است

ساخت شرکت نورثروپ آمریکا از نسل سوم است.

مدل ها و سرب های مختلفی از این هواپیما وجود دارد که اولین پرواز مدل های قدبم آن در سال ۱۹۷۲ صورت گرفت و پس از آن صادراتش آغاز شد.

تاریخ رونمایی از این مدل هواپیمای جنگنده مربوط به سال ۱۹۶۲ است.

قبمت تقریبی هر فروند از این هواپیما برابر با ۲/۱ میلیون دلار است.

کشور هایی از جمله برزیل، ایتالیا، آمریکا، ایران،چین، کره جنوبی و … از جمله کشورهایی هستند که از این هواپیما استفاده می کنند.

جمع بندی:

تشییع پیکر این دو شهید بزرگوار در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰/۳/۱۲ انجام شد و مردم و بسیاری از مقامات نظامی و دولتی نیز در این مراسم حضور داشتند.

فرمانده نیروی همایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز شخصا پیامی را در راستای شهادت این دو شهید خلبان اعلام کرده است تحت این عنوان:

اگر شرح رشادت و شهامت خلبانان شجاع و فرزندان رشید ملت در نیروی هوایی الهی و حال و هوای این لحظه‌های همرزمانم را به فررند برومند خوزستان و قیصر شعر پارسی زنده یاد قیصر امین پور بسپاریم بی‌تردید می‌گفت دلی سربلند و سری سر به زیر از این دست عمری به سر برده‌ایم.

 درسایر مطالب دیگر سایت ۴۰ شاخص همراه با باشید تا با شهیدان بیشتری که در راه وطن جان خود را از دست داده اند آشنا شوید. شما جمله ای در وصف این دو شهید برای ما بنویسید.

زندگینامه شهید بساطی، خلبان ارتش نیرو هوایی دزفول

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan