یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید حسن شفیع زاده، پایه گذاران صنعت موشکی سپاه

  • ۱۲:۰۳

شهید حسن شفیع زاده ، شهدای تبریز

شهید حسن شفیع زاده، مرد آسمانی سپاه اسلام

تبریز - ایرنا - هوای بارانی بهاری و نمناک تبریز انگار هنوز هم برای از دست دادن یکی از شخصیت های افتخارآفرینش در دوران دفاع مقدس می گرید و با گذشت 27 سال از شهادت سردار سرافراز لشکر اسلام شهید حسن شفیع زاده اشک آلود است مثل مردمان وفادارش.

یکی از روزهای بهاری سال 1366 و در بحبوحه جنگ ایران و عراق، خبری در تبریز منتشر می شود، خیلی کوتاه و تاسف بار، حسن شفیع زاده شهید شد.

آن زمان هنوز القابی همچون سردار و فرمانده و سپاهی نبود و همه حسن آقا را به عنوان رزمنده که همیشه در جبهه است و هم محلی هایش کمتر او را می بینند، شفیع زاده را می شناختند.

در دوران دفاع مقدس هنوز اخبار شهادت رزمندگان اسلام قبل از اینکه در رسانه ها پخش شود، در محلات و در میان اهالی محل زمزمه می شد، دوران دبستان را طی می کردم که شهادت فرمانده توپخانه سپاه را شنیده و عکس هایش را در اتاق کوچکم نگه داشته و هنوز هم به آن افتخار می کنم، چون کسی الگویم شده بود که به جهان مادی تعلق نداشت.

شفیع زاده فرماندهی بود که نه تنها در جبهه و جنگ شهره خاص و عام بود، بلکه در میان ساکنان محله و مردم عادی تبریز نیز به دلیل اخلاق و کردار خاص خود و نجابتش از محبوبیت بسیاری برخوردار بود.

نجابت، تعصب و عاشق بودن شفیع زاده در تصاویر آن دوران به خوبی حس این ویژگی ها را به هر انسانی ملموس تر می کند، کسی که حتی با افزایش حقوق و دستمزد خود در زمان فرماندهی توپخانه سپاه مخالفت کرد.

یکی از همرزمانش درباره شفیع زاده اینگونه می گوید: مرداد سال 1364 بود آن موقع حقوق ها کامپیوتری شده بود، حقوق شفیع زاده هم پنج هزار تومان بود و بیشتر آن را هم در راه جنگ خرج می کرد.

وی ادامه می دهد: یک روز رفتم سراغش و از او خواستم تا حقوقش را افزایش دهم، گفت: اصلا کی به شما گفته حقوق مرا زیاد کنید؟، هر چه اصرار کردم بی فایده بود و این در حالی بود که فرماندهی توپخانه سپاه را برعهده داشت.

شفیع زاده کسی بود که به دلیل نبوغ و ذکاوت خاص خود توپخانه سپاه پاسداران را پایه ریزی کرد و با عده ای از دوستان این واحد مهم و تاثیرگذار را در سپاه ایجاد کرد که ثمرات آن پس از سال ها هنوز هم زبانزد همرزمان و رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

به گفته دوستان و نزدیکان شهید شفیع زاده وی در رابطه با طراحی تهیه آتش و پشتیبانی آتش توپخانه در عملیات های مختلف و در وضعیت های گوناگون تدابیر ویژه خودش را داشت که تمام فرماندهان را به دلیل نوع اتخاذ این تدابیر متحیر می کرد.

سردار شهید یزدانی در این خصوص می گوید: در عملیات والفجر هشت طرحی پیاده کرد که امروز همه متفق القولند که تا آنزمان آنچنان آتش پشتیبانی به آن شکل طراحی نشده بود و اگر به هر شکل دیگری این قضیه طراحی می شد، ما در پشتیبانی رزم نیروها موفق نمی شدیم و سرنوشت عملیات والفجر هشت شاید چیز دیگری می شد.

وی ادامه می دهد: در این عملیات توپخانه سپاه با مدیریت و فرماندهی شهید شفیع زاده طوری حرکت کرد که درصد بالای موفقیت عملیات به وسیله پشتیبانی آتش فراهم شد و این نبود مگر با تدبیر ویژه شفیع زاده.

یزدانی به طرح دیگر شهید شفیع زاده در عملیات بدر اشاره می کند و می افزاید: عملیاتی که 30-40 کیلومتر عقبه آبی داشت و اصلا جاده نداشتیم، خشکی نداشتیم و ایشان آمد طراحی ویژه خودش را ارایه داد و اگر امروز برای عملیات والفجر هشت، کربلای پنج، بدر و خیبر و عملیات های دیگر بخواهیم طراحی آتش بکنیم من اعتقادم این است که با درصد بسیار کمی تغییر همان نقشه آتش را پیاده خواهیم کرد.

شهید شفیع زاده نیازمندی های عملیات را در صحنه و منطقه جنگی در بعد پشتیبانی آتش با آموزش ها تطبیق می داد.

او علاوه بر ایجاد واحد توپخانه سپاه، با ایجاد دانشکده توپخانه که آن زمان آموزشگاه توپخانه نامگذاری شده بود هر آنچه که در جبهه نیاز بود آنرا به پشت جبهه آورده و به آموزشگاه منتقل کرد.

ارتباط عاطفی با نیروهای تحت امر، یکی از ویژگی های شخصیتی شهید شفیع زاده بود و به همین خاطر بسیاری از دوستانش، موفقیت این شهید را در همین خصوصیت قلمداد می کنند.

محسن رضایی در خصوص ویژگی های شخصیتی شهید شفیع زاده چنین می گوید: بعضی وقت ها ما خوشمان می آمد آقای شفیع زاده و آقا مهدی را ببینیم و به چهره شان نگاه کنیم و مقداری صفا بگیریم چون انسان های خیلی با معنویتی بودند.

وی اضافه می کند: همیشه سه چهار نفر از دوستان بودند که آدم سرنماز، قبل از نماز در یک حالت خاصی با آنها خلوت می کرد، یکی آقا مهدی و یکی هم آقای شفیع زاده و یکی دو نفر دیگر از دوستان بود و من واقعا احساس می کنم آنها زنده هستند و جواب آدم را می دهند.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران درباره بنیانگذاری توپخانه سپاه توسط شفیع زاده چنین می گوید: ایشان قبلا در آبادان با دو سه تا خمپاره 120 به همراه مهدی باکری آن جبهه را از نظر تأمین پشتیبانی آتش برعهده داشتند، ولی دیگر بعد از عملیات ثامن الائمه که عملیات های اصلی جنگ راه افتاد و عملیات های بزرگ شکل گرفت، هر توپخانه ای که بدستمان می افتاد تحویل آقای شفیع زاده می دادیم و ایشان خیلی با مهارت و زیرکی خاصی اینها را به سرعت عملیاتی می کرد.

رضایی با بیان اینکه آتش توپخانه معمولا همراه با محاسبات فنی و ریاضی خیلی دقیقی است، ادامه می دهد: علائم جغرافیایی را که دیده بان ها می دهند باید تبدیل به معادلات ریاضی شود، مختصات بسته شود و توپخانه ها هدف محاسبه شده را بزنند، شفیع زاده اینها را خیلی خوب یاد گرفت.

وی اضافه می کند: در عملیات فتح المبین که یک سال و دو ماه از جنگ گذشته بود ما خودمان صاحب توپخانه بودیم و این کار با همت آقای شفیع زاده صورت گرفت.

برادر شهید شفیع زاده نیز می گوید: سادگی و بی آلایشی حسن از جمله ویژگی های ایشان بود به طوری که از ریا و شهرت طلبی دوری می کرد.

حسین شفیع زاده با تاکید بر اینکه شهدا اهل شهرت طلبی و تبعیض نبودند و این ویژگی باید در مسوولان ما نیز امروز باشد، افزود: این ها از جمله خصوصیاتی است که در معرفی شهدا باید برای جوانان گفته شود.

وی مقید بودن شهید شفیع زاده را از دیگر ویژگی این شهید عنوان و بیان کرد: حسن سعی داشت به آنچه در احکام اسلامی آمده عمل کند و هرگز در انجام واجبات لحظه ای درنگ نمی کرد.

برادر شهید ادامه می دهد: حسن تا زمانی که به شهادت رسید خیلی به ندرت خانه می آمد و همیشه به فکر دفاع از کشور و حضورش در جبهه بود و شهدا همه اینگونه بودند و اگر به شهادت رسیدند به حق پاداش خود را از خدا گرفتند.

یکی از همرزمان شهید شفیع زاده با اشاره به رشادت ها و اخلاص این شهید در دوران انقلاب و دفاع مقدس، می گوید: شفیع زاده از دوران انقلاب که خدت سربازی را طی می کرد فعال و نقش آفرین بود و پس از انقلاب نیز در دفع اشرار و خوانین در غرب کشور نقش موثری داشت و در جنگ تحمیلی نیز با تدبیر وی توپخانه سپاه راه اندازی شد.

سردار حسن استوارآذر با اشاره به فکر بلند و تدبیری که شهید شفیع زاده در راه اندازی توپخانه داشت، اظهار کرد: رسته توپخانه ایده و انگیزه ایشان بود که همراه شهید باکری به آن پرداخت و شهید تهرانی مقدم هم در کنار آنها ساز و کار موشکی سپاه را راه انداخت.

وی اضافه می کند: اوج شکوفایی توپخانه ای که شهید شفیع زاده کارش را آغاز کرد در عملیات والفجر 8 و کربلای 5 نمود عینی خود را نشان داد چنانکه منطقه را برای دشمن ناامن ساخت.

استوار آذر با بیان اینکه شفیع زاده و امثال این شهید والامقام در زمان جنگ به امام امت لبیک گفته و حماسه آفریدند،

گفت: جوانان امروز هم هیچ فرقی با آنها ندارند و با استفاده از این فرهنگ در برابر اجانب و دشمنان به یقین می ایستند.

بدون تردید هم اکنون ایران اسلامی و جوانان این مرز و بوم به الگوهایی همچون شفیع زاده ها نیاز مبرم دارند، چرا که در فضای کنونی که هجمه های سنگین فرهنگی درپی استحاله کردن نسل جوان مملکت است، تبیین و شناسایی چنین الگوهایی می تواند بخش اعظمی از این هجمه ها را خنثی کند.

افراد و شخصیت هایی چون شفیع زاده، باکری ها، یاغچیان، تجلایی، مشهدی عبادی و فرماندهان و رزمندگان بی ادعا و جان بر کف در طول دوران دفاع مقدس بسیار بوده اند که هر یک می توانند الگویی مناسب و تاثیرگذار برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی باشند.

شهید حسن شفیع زاده، اولین فرزند خانواده از مادری به نام فاطمه به تاریخ 28 مرداد 1336 در خانواده ای مذهبی در محله ‘ لیلآوا ‘ در تبریز به دنیا آمد و در سال 1342 وارد دبستان شفق شد و به سال 1348 هنگامی که 12 سال بیش نداشت پدر خود را از دست داد.

در سال تحصیلی 49 – 1348 وارد دبیرستان امیرخیزی شد و باوجود مصائب ناشی از فقدان پدر توانست گواهینامه دیپلم را در خرداد 1354 در رشته طبیعی اخذ نماید.

در 16 بهمن 1355 به خدمت سربازی رفت و دوره آموزش نظامی را در پادگان عجبشیر گذراند و پس از آن به تبریز انتقال یافت و در گروهان محل خدمت او افراد با سواد کم بودند به همین دلیل به سمت کمک منشی گروهان انتخاب شد و از این فرصت استفاده کرده و کلاس خداشناسی برپا کرد.

با آغاز حرکت مردمی بر ضد رژیم پهلوی، شفیع زاده به پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی پرداخت، گهگاه از راهی مخفی از پادگان خارج می شد و بعد از تغییر لباس به جمع تظاهر کنندگان می پیوست.

با اوج گیری درگیریها با علمایی چون شهید آیت الله مدنی و شهید آیت الله دستغیب در تماس بود و به منظور خنثی کردن تبلیغات حکومت نظامی از آنها دستور می گرفت.

در 16 بهمن 1357 خدمت سربازی شفیع زاده به پایان رسید و در 21 بهمن همان سال با باز شدن درب پادگانها، اقدام به جمع آوری اسلحه کرده و گروه مسلحی جهت دستگیری ضدانقلاب و ساواکی ها سازماندهی کرد.

در مسجد آیت الله انگجی تبریز کلاسهای آموزش نظامی ترتیب داد و به همراه چند تن از دوستان ‘سپاه توحیدی ‘ را پایه ریزی کرد که بعدها سپاه توحیدی در تشکیلات سپاه پاسداران تبریز ادغام شد و او به عنوان مسوول عملیات سپاه تبریز در سرکوبی اشرار آذربایجان و حزب خلق مسلمان نقش فعال داشت.

مدتی بعد عازم ارومیه شد و در کنار شهید مهدی باکری به سرکوب ضد انقلاب منطقه و پاکسازی مناطق مرزی چون سرو، سلطانی، حسنلو، شپیران و ترگور پرداخت و در پاکسازی منطقه سرو مسوولیت محور عملیات را بر عهده داشت.

با شروع جنگ تحمیلی، شفیع زاده راهی جبهه های نبرد شد، در آن زمان خرمشهر سقوط کرده و آبادان در محاصره دشمن بود که مهدی باکری و حسن شفیع زاده با یک قبضه خمپاره 120 میلی متری مأمور شدند تا به آبادان بروند.

آنها با زحمات بسیار از طریق ماهشهر به جبهه آبادان رسیدند، در 31 خرداد 1360 دکتر مصطفی چمران نماینده امام و فرمانده ستاد جنگهای نامنظم به شهادت رسید و مسوولان به این نتیجه رسیدند که ستاد جنگهای نامنظم تحت نظر بسیج و با فرماندهی حسن شفیع زاده به فعالیت های خود ادامه دهد.

در همین زمان وی سازماندهی توپخانه سپاه را پیشنهاد کرد، بعد از عملیات فتح المبین در فروردین 1361 غنایم زیادی به دست سپاه و ارتش افتاد که با هماهنگی سپاه و فرماندهی نیروزی زمینی ارتش قرار شد که توپخانه لشکر 77 آموزش تعدادی از پاسداران را به عهده بگیرد و شفیع زاده تعدادی از نیروها را به آموزش آورد.

از سال 1362 مرکز آموزش توپخانه را تشکیل داد که بعدها تبدیل به دانشکده توپخانه شد.

عروج عاشقانه و شهادت عارفانه این عاشق دلسوخته، ساعت یک بامداد روز هفتم اردیبشهت ماه 1366 در جریان عملیات کربلای 10 اتفاق افتاد و به خیل عظیم شهدای دوران افتخارآمیز هشت سال دفاع مقدس پیوست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan