یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سرلشکر خلبان شهید بیژن فعلی ، شهدای هوانیروز

  • ۱۲:۰۹

خلبان شهید بیژن فعلی
نام پدر: خلیل
تاریخ تولد: 25-6-1326 شمسی
محل تولد: ملایر
تاریخ شهادت : 9-6-1359 شمسی
محل شهادت : قصرشیرین
دلیل شهادت : سقوط بالگرد

بنای یادبود: گلزار شهدای اهواز
نوید شاهد

شهید خلبان بیژن فعلی در تاریخ 1326/6/25 در شهر ملایر چشم به جهان گشود و دوران کودکی و بعد از آن نیز در شهر اهواز بودند ، ایشان در سال 1346 پس از سپری کردن تحصیلات متوسطه در رشته علوم طبیعی برای ادامه تحصیلات عالیه به دانشگاه افسری علوم و فنون هوائی شاهنشاهی وارد شدند و در رشته خلبانی مشغول به کسب علم و دانش در این زمینه گردیدند در سال 1349 با درجه ستوان اولی و کسب امتیازات بالا از دوره های آموزش خلبانی در آمریکا و پاکستان به وطن بازگشتند و در پایگاه شکاری دزفول (وحدتی) به مدت 9 سال به عنوان خلبان هلیکوپتر Bell UH - 1 Huey  GunShipمشغول به خدمت شدند ، تا زمان جنگ که از اوایل تابستان 1359 با عراق بصورت پراکنده در نقاط مرزی شروع شده بود و ایشان با تنی چند از هم قطاران 3 تا 4 مرتبه در شلمچه و کردستان مورد اثابت گلوله قرار گرفته بودند.

بعداً در تاریخ 10 شهریور 1359 ایشان به همراه همسر و دو فرزند به پایگاه نوژه همدان انتقال یافتند و جهت شناسائی نقاط دور مرزی بارها به منطقه DUSK قصر شیرین و سر پل ذهاب بوسیله Bell 214-H گسیل شدند اما تا آنجا که بنده به عنوان فرزند ایشان هنوز مدت 33 سال از حادثه 19 شهریور 59 مطلع نیستم و در این تاریخ شهید بیژن فعلی بهمراه چند نفر دیگر که نمیدانم برای چه عملیاتی بوده به داخل مرز دشمن رخنه کردند که تقریباً 40 کیلومتر از سر پل ذهاب گذشته بودند که دچار سانحه شده و به دلایل نا معلومی تا کنون از زمان کشته شدن یا اسارت ایشان و حتی همراهانشان اطلاعی در دست نیست یا حداقل اطلاعات بنده کامل نیست . 

به مناسبت فرا رسیدن( 19/شهریور )سی و دومین سالگرد شهادت خلبان بیزن فعلی


شرح حادثه

شهریور ماه سال ۱۳۵۹ او سمت فرمانده «گردان ۳۱ » شکاری همدان را بر عهده دارد که مأموریت می یابد جهت شناسایی اهداف برجسته زمینی با یک فروند بالگرد به منطقه سرپل ذهاب پرواز کند.

رأس ساعت ۱۰ صبح روز ۱۹ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ بالگرد از پایگاه سوم شکاری به پرواز درمی‌آید. در حین پرواز بالگرد در حوالی قصرشیرین توسط پدافند هدف قرار می‌گیرد. دو نفر از خدمه به نام‌های استوار زینال‌پور و استوار مشایخی قبل از سقوط خود را به پایین پرتاب می‌کنند و هلی‌کوپتر ثانیه‌هایی بعد به زمین برخورد می‌کند و شمس بیگی به همراه سروان خلبان بیژن فعلی ، ستواندوم خلبان علی‌اکبر رشیدی و استوار دوم جلالی به شهادت می‌رسند. صبح روز بیستم با کمک سپاه پاسداران پیکرهای سوخته نفرات داخل بالگرد به بیمارستان انتقال پیدا می‌کند.

منبع: آخرین خبر

عکس های دیگر از شهید

از راست تصویر شهید محمد رستمی و از چپ تصویر شهید بیژن فعلی

عکس در سال 1354 (پایگاه وحدتی دزفول)گرفته شده.
لازمه که نکته ای در رابطه با این عکس بگم ، اینکه شهید رستمی در سانحه ای بعد از جنگ 8 سال جان خودشون را از دست دادند .

https://s8.picofile.com/file/8304658050/11223590_898019926951387_893789781338740490_n.jpg

سایت مرجع هوانوردی

خلبان شهید بیژن فعلی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan