یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید هدایت الله ندری ، فرمانده گروهان بلال از شهدای الشتر

  • ۲۱:۴۴

شهید هدایت الله ندری --الشتر

شهید هدایت الله ندری بیست و هفتم شهریور ۱۳۴۵، در شهرستان الشتر به دنیا آمد. پدرش کاظم، و مادرش نورطلا نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. پاسدار بود. سال ۱۳۶۳ ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد. سی و یکم خرداد ۱۳۶۶، با سمت فرمانده گروهان در ماووت عراق بر اثر انفجار مین و اصابت ترکش به شهادت رسید. مزار او در زادگاهش شهرستان الشتر واقع است. 

شهید هدایت الله ندری -الشتر

گروه: استان لرستان،  منتشر شده در مورخ: 1393/10/23

مصاحبه با خانواده شهید والامقام هدایت الله ندری؛

فرمانده ای که دست رد بر سینه دنیا زد/اشکهای پدر در فراق فرزند

فرمانده ای که دست رد بر سینه دنیا زد/اشکهای پدر در فراق فرزند

شهید هدایت الله ندری، از جمله شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس است که اطلاع یافتن از نحوه زندگی وی می تواند سرمشق باشد. بدین منظور توجه شما مخاطبان را به گزارشی که در همین رابطه توسط گروه حماسه و ایثار لرسو تهیه شده است جلب می نماییم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از لرسو جهت تهیه گزارش از زندگی و شهادت شهید هدایت الله ندری، فرمانده گروهان بلال از گردان کمیل لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع)، راهی منزل پدر آن شهید والامقام در شهرستان سلسله شدیم. قدمها با زمزمه کلام مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست" استوارتر می شد و انگیزه ما را در جهت نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیش از پیش می نمود.

شهید هدایت الله ندری

 

شهید هدایت الله ندری

حاج کاظم، پدر شهید هدایت الله ندری به همراه فرزند شهید به استقبال ما آمده بودند؛ پدری مهربان و خوش برخورد که یک عمر تلاش برای بدست آوردن روزی حلال از محاسن سفیدش نمایان بود. ما را به منزل دعوت کردند و مادر و همسر شهید نیز برای بیان گوشه ای از رشادتها و دلیرمردیهای شهید هدایت الله ندری به جمع ما پیوستند.

 

حاج کاظم ، پدر شهید هدایت الله ندری

حاج کاظم ندری-پدر شهید هدایت الله ندری

حاج کاظم آغازگر گفتگو بود و ضمن خوش آمد به همکاران خبری ما گفت: با شروع جنگ تحمیلی، فرزندم هدایت الله از من اجازه خواست تا به جبهه برود و برای رفتنش دلیل می آورد؛ هدایت الله بارها به من گفت که اکنون زمان دفاع از اسلام و قرآن است؛ اکنون باید به یاری امام امت شتافت.

وی ادامه داد: به هدایت الله گفتم "تو نور چشم منی؛ تو همه زندگی من هستی؛ بی تو تنها خواهم ماند..." اما باز از واجب بودن دفاع از دین در برابر کفار سخن گفت و از من خواست تا برای رفتنش رضایت دهم؛ من هم رضایت دادم و به جبهه رفت.

مادر نیز از عشق آن شهید به اباعبدالله الحسین(ع) سخن گفت و گفت: وقتی فرزندم می خواست عازم جبهه شود، برای رضایت من جمله ای گفت که هنوز در ذهنم تازگی دارد؛ او می گفت "مادر جان! خوب است انسان در راه خداوند همچون سیدالشهداء(ع) جانش را تقدیم نماید یا در بستر بیماری و یا به علت های دیگر از دنیا برود؟! من دوست دارم تا جانم را در راه رضای خدا فدا نمایم و از صمیم دل آرزوی شهادت دارم."

از همسر شهید در مورد نحوه شروع زندگی و خصوصیات اخلاقی شهید ندری پرسیدیم که گفت: ما در سال 1363 ازدواج کردیم و مدت زمان زندگی ما، دو سال و دو ماه بیشتر طول نکشید.

وی ادامه داد: به هنگام شهادت همسرم، فرزند پسرمان تنها 50 روز سن داشت.

همسر شهید از حسن خلق هدایت الله سخن به میان آورد و افزود: وی بسیار مهربان و دلسوز بود و قبل از اینکه به عملیات برود و به شهادت برسد، سه روز مرخصی گرفته بود؛ در آن هنگام پسرمان 47 روز سن داشت؛ بچه را از گهواره بیرون آورد و نگاه می کرد؛ به من بسیار سفارش کرد که مراقب فرزندمان باشم و در مسیر اسلام تربیتش کنم.

از مادر پرسیدیم که آیا از شهادت هدایت الله غمگین و ناراحت هستی؟ که جواب داد: در پیشگاه خداوند افتخار می کنم که چنین فرزندی را در راه او هدیه کرده ام تا از اسلام و ایران دفاع کند؛ چرا باید غمگین باشم وقتی که می بینم فرزندم راه حضرت سیدالشهداء(ع) را ادامه داده و در مسیر امام حسین(ع) قدم برداشته است؟! من به او افتخار می کنم و از اینکه به جمع یاران امام حسین(ع) در کربلا پیوسته است خیلی خوشحال هستم.

 

شهید هدایت الله ندری -الشتر

شهید هدایت الله ندری

وی ادامه داد: یادم هست هدایت الله در جمع برادرانش تفنگش را با دستهانش برداشت و گفت "برادران عزیزم! نگذارید تفنگ دفاع از اسلام بر زمین بماند؛ هرگز سلاح اسلام را بر زمین نگذارید."

در ادامه گفتگو از فرزند جوان شهید، احساساتش را نسبت به پدرش پرسیدیم که گفت: بزرگترین افتخاری که در زندگی داشته و دارم این است که فرزند یک شهید هستم؛ شهیدی که جانش را در راه دفاع از انقلاب و اسلام فدا کرده است؛ پدرم الگوی من هست و من نیز راه او را در دفاع از اسلام ادامه خواهم داد.

 

فرزند شهید هدایت الله ندری

فرزند شهید هدایت الله ندری

وی در ادامه وصیتنامه پدر را که در دست داشت به ما نشان داد و قسمتی از آن را خواند.

شهید هدایت الله ندری در وصیت نامه اش نوشته بود: "از شما مردم قهرمان و شهیدپرور می خواهم که دعا جهت پیروزی را فراموش نکنید و آگاه باشید که دشمنان در صفوف متحد شما رخنه نکنند و هرچه بیشتر اتحاد خود را حفظ کنید که وحدت، ضامن پیروزی است."

این شهید هشت سال دفاع مقدس در قسمت دیگری از وصیت نامه خود خطاب به همسرش نوشته بود: "توصیه من به همسرم این است که برای من، سیاه نپوشد و می خواهم که از فرزندم مراقبت نموده و با احکام اسلام آشنا کند و امیدوارم پرچم پرافتخار اسلام هر چه زودتر در سراسر اسلام به اهتزاز درآید."

از والدین شهید در ارتباط با نحوه به شهادت رسیدن فرزندشان سوال کردیم که حاج کاظم گفت: نصف شب حوالی ساعت 2 بود که احساس کردم تمام وجودم می لرزد؛ هراسان بیدار شدم؛ خانواده وقتی دیدند پریشان هستم گفتند "نگران سلامتی ات هستیم، شاید نیاز باشد که پزشک تو را معاینه کند"؛ همسرم نیز در آن هنگام بسیار آشفته بود که بعد متوجه شدیم در همان شب، فرزندمان به شهادت رسیده است... حاج کاظم با گفتن این سخن، با صدایی حزن آلود شروع به گریه کرد بطوری که احساسات جمع را بسیار تحت تأثیر قرار داد.

 

حاج کاظم ، پدر شهید هدایت الله ندری ، دل گرفته

حاج کاظم ندری-پدر شهید هدایت الله ندری

برای تکمیل گزارش به سراغ یکی از همرزمان هدایت الله ندری رفتیم تا اطلاعات بیشتری از آن شهید والامقام جویا شویم.

عبدالرضا حسنوند وعده مکان مصاحبه را مزار آن شهید انتخاب کرد که ما نیز پذیرفتیم.

وی گفت: هدایت الله ندری فرمانده گروهان بلال از گردان کمیل لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) که در شب سی و یکم خرداد ماه سال 1366 در عملیات نصر 4 در شهر ماووت عراق که به تصرف رزمندگان انقلاب درآمد در حوالی ساعت 2 به مقام والای شهادت نائل گشت.

حسنوند، شهید هدایت الله ندری را فردی به دور از تعلقات دنیوی دانست و افزود: وی در هنگام عملیات، عکس فرزند تازه متولد شده اش را با خود آورده بود و به رزمندگان نشان می داد و با این رفتار خود به دیگران اینگونه القاء می کرد که با وجود علاقه های دنیوی، هرگز حاضر به ترک جبهه نیست و همه دنیا و وابستگی های آن را فراموش کرده است.

 

مزار شهید هدایت الله ندری - الشتر

مزار شهید هدایت الله ندری

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس به شجاعت مثال زدنی شهید اشاره می کند و ادامه داد: یقین دارم اگر اجازه می داشت، به تأسی از امام حسین(ع) فرزند شیرخواره اش را به صحنه عملیات می آورد تا او را همچنان علی اصغر(ع) در راه اسلام فدا کند.

همکاران خبری از تهیه گزارش بسیار خرسند و خوشحال بودند. یکی از دوستان گفت: راه شهادت بسته نیست اگر بخواهیم یاد شهدای گرانقدری را بنگاریم که هر لحظه زندگیشان سرشار از عشق به خداوند بزرگ و تأسی از راه امام حسین(ع) است و این موضوع، تجلی کلام نورانی رهبر معظم انقلاب است در اول گزارش با هم زمزمه می کردیم.

شهید هدایت الله ندری - شهدای الشتر

آلبوم تصاویر شهدای لرستان 

yadshohada.com/1402/02/16

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan