یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سردار شهید قاسم مدهنی فرمانده محور عملیاتی تیپ 57 حضرت ابوالفضل (ع)

  • ۱۲:۰۳

آشنایی با زندگی نامه شهید شاخص کشوری، سردار  "قاسم مدهنی" + تصاویر

سردار شهید قاسم مدهنی فرمانده محور عملیاتی تیپ 57 حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان بود که در تاریخ 27/3/67 در ارتفاعات قمیش به شهادت می رسد این شهید والا مقام به عنوان شهید شاخص سال 94 سازمان بسیج عشایری کشور شناخته شد .

فرهنگ جهاد و شهادت که برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) و پیروی از نهضت عاشورا است، مهمترین پشتوانه فکری و عملی و نقشه راه برای پاسداری از ارزش های اسلامی و مقابله با تهاجم سخت همه جانبه دشمنان  غدار انقلاب اسلامی می باشد.

یادوراه معارف شهدای گرانقدر، گنجینه ای پایان پذیر است که نباید در استخراج و بهره برداری از آن غفلت کرد.

 و امام خمینی (ره) در این زمینه می فرمایند: خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی یست و این ملتهاد و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.

سازمان بسیج جامعه عشایر کشور هر ساله یک شهید بزرگوار را به عنوان شهید شاخص جامعه عشایری معرفی می نماید.

سردار شهید قاسم مدهنی  فرمانده محور عملیاتی 57 حضرت ابوالفضل استان لرستان به عنوان شهید شاخص جامعه عشایری کشور در سال  1394معرفی گردید.

 

مروری کوتاه بر زندگی سردار شهید قاسم مدهنی

سال 1341 در خانواده ای مستضعف و اصیل روستای چشمه علی واقع در بخش پاپی (منطقه عشایری ) در شهرستان خرم آباد دیده به جهان گشود .چون روستای زادگاهش فاقد دبستان بود، وی را به مدرسه یکی از روستاهای مجاور موسوم به کن  کبود فرستاد.

تحصیلات ابتدایی خود را در این مکان گذراند، ولی از آنجایی که آیبن روستا نیز فاقد امکانات آموزشی بالاتر بود، در نتیجه پدرش او را برای تحصیل به خرم آباد فرستاد. با پشت سر گذاشتن مقطع راهنمایی، مرحله متوسطه را در دبیرستان آیت الله طالقانی خرم اباد ادامه داد.

در این زمان مقارن با پیروزی و سال های اول انقلاب اسلامی بود . وی از طریق انجمن اسلامی دبیرستان تلاش پی گیر خود را  در جهت گسترش ارزش های اسلامی آغاز کرد.

در سال 1360با علاقه ای هرچه تمام تر به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرم آباد در آمد و تلاش بی وقفه خود را در راستای اهداف عالی اسلام ناب محمدی (ص) و رهبری ولی فقیه به صورت فعال و خستگی ناپذیر دنبال نمود.

وی با علاقه زیادی به که به دفاع از انقلاب داشت، بلافاصله به صورت داوطلبانه راهی جبهه های نور علیه ظلمت گردید و در عملیات طریق القدس توانستند با استعانت از عنایات خداوند متعال و بهره گیری از نیروها ی اسلام شهر، «بستان» را از لوث وجد بعثیان عراق پاک نمایند.

بعد از آن پیروزی بزرگ و سر کوبی دشمن در آن منطقه، لیاقت و شایستگی قابل توجه و تحسین برانگیز او باعث شد که مسئولین با مشاهده خصوصیت بارز و کارایی چشمگیر، در صدد بر آیند تا به تناسب شرایط، مسئولیت هایی را به شرح ذیل به وی واگذار نمایند:

1-  مسئولیت یگان حفظت سپاه ناحیه

2-  مسئول اطلاعات و عملیات تیپ مستقل 57 حضرت ابوالفضل (ع)

3-  مسئول محور عملیاتی و الفجر 6 تنگه چزابه

4-  مسئول طرح و عملیات یگان قائکم در عملیات گمو

5-  مسئول محور عملیاتی تیب 57 حضرت ابوالفضل (ع)

سوابق جبهه  : شرکت در عملیات های والفجر مقدماتی، یک، هشت و ده – عملیات بیت المقدس در آزاد سازی شهر خرمشهر – عملیات های خیبر و بدر – عملیات کربلی 4  و 5 (منطقه عمومی شلمچه )- عملیات بیت المقدس 2 در منطقه عمومی ماوت- عملیات طریق القدس و آزاد سازی شهر بستان و سرانجام این فرمانده دلاور پس از فداکارهای و ایثارگری ها بی دریغ ، در تاریخ 27/3/1367 در ارتفاعات (( قمیش )) به فیض شهاد ت نائل آمد و همانند شهدای کربلا، تربت پاک میدان خون و شهادت را جایگاه عروج خویش ساخت.

فرازی از وصیت نامه شهید مدهنی:

من از جهاد خود دوهدف دارم: یکی جهاد در اه خدا و پیروزی اسلام بر کفرودیگری شهادت در راه خدا که هرکدام از این دو مورد که نصیب من شد خوشبختی خود را در آن می بینم چون می دانم که جهاد دری از درهای بهشت است و اینکه کسانی که  درراه خدا کشته می شوند مرده مپندارید همانا آنها زنده اند و در نزد خدا روزی می گیرند.

پروردگارا؛ از آن که مرا سعادت آن بخشیدی که در راهت قدم بردارم و برای تو ، به جهد و تلاش دست زنم هزاران بار سپاست می گویم . ای دانای بخشنده تو مرا از لجن زار دنیا به بهشت ابدی که در نبرد حق علیه باطل است ،هدایت کردی.

تو مرا توفیق آن دادی که خویشتن را درک کنم پی ببرم که برای چه مرا آفریده ای و آنگاه سعادتم بخشیدی که از میان راههای موجود در زندگیم  ، شاهراه ایثار حسین گونه بودن را بپذیرم.

ای خدا سپاست می گویم از آن که نور عشقت را در قلب سرد را با نور عشق فروزانت روشن گرداندی . قلب پر تلاطم مرا با یادت آرامش بخشیدی که به درستی (الا به ذکر الله تطمئن القلوب ).

ای خدای بزرگ اکنون بنده شرمسارت ،تو را به خاطر آنچه خواستم و اجابت نمودی و آنچه نخواستم ولی به واسطه لطف و کرمت عطا فرمودی سپاست می گویم.

پرودگارا با قلبی سرشار از عشق به تو و با قلبی دردمند از عشق تو و با وجودی آکنده از ایمان به تو به درگاهت روی آورده ام و می دانم که ناامیدم نخواهی کرد .

پرودگارا تو را به جلال و عظمت و کرمت سوگند می دهم که لحظه ای این بنده حقیر و گناهکارت را به حال خود فرو مگذار ، ز آن که بی لطف تو تباهم .

خدایا از تار و پود وجودم از تو می خواهم که سعادت شهادت در راهت را به من عطا کنی. بار خدایا مرا توفیق ده تا آنچه که در دل دارم بی ریا بر روی کاغذ بیاورم.

 شهید به روایت صنعت زاده همرزم شهید :

وی به عنوان یکی از صاحب نظران و طراحان عملیات ها در دوران دفاع مقدس بود و در مناطق عملیاتی حضور مستمر، خستگی ناپذیر و تاثیر گذاری داشت.وی  در ارتفاعات قمیش حماسه بی نظیری آفرید و به عنوان فرمانده محور ، تمامی گردان ها را تا لحظه آخر مدیریت می نمود .اعتقاد به ولایت فقیه و مبانی جمهوری اسلامی از جمله خصوصیات مهم شهید به شمار می رفت.

شهید به روایت سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان :

شهید دارای ویژگی و خصوصیات منحصر به فردی از جمله شجاعت ، فرماندهی، طراح زبده عملیاتی، جستجو گر، یاد گیرنده ، اعتماد به نفس و همچنین طبع بلند و همت والایی داشت  که هرکدام در جای خود قابل توصیف است . لذا اگر زنده بود بدون شک یکی از فرماندهان موفق و توانمند یگان های نظامی بود . حتی با توجه به سن کمش دارای نظرات و ایده های مستحکمی بود.

شهید قاسم مدهنی به روایت احمد مدهنی:  

قاسم جثه کوچکی داشت. خوب به یاد دارم به  قاسم گفتم : شما بمانید کنار خاکریز ما برویم جواب پاتک عراقی ها را بدهیم . رو به من کرد و گفت: چرا من بمان؟!

گفتم شما سن کمی دارید بمانید اینجا . با همان لبخند مهربانانه اش رو به من کرد و گفت: خمپاره که می آید کوچک و بزرگ نمی شناسد.

تنظیم/کبری دریکوند

شبکه راه دانا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan