یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

دانشجوی شهید هدایت الله طیب ، از فلوریدا تا فتح المیین

  • ۰۲:۰۹

شهید هدایت الله طیب- شهدای لنده

دانشجوی شهید هدایت اله طیب 

فرزند: صفر قلی

تولد: 1333 روستای موگر (آب بهاره)-شهر سوق

یگان اعزام کننده: بسیج

تاریخ شهادت:61/1/5

محل شهادت: رقابیه

دانشجوی شهید هدایت الله طیب متولد روستای موگر از توابع شهرستان لنده یکی از شهدای شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد از دانشجویان پیرو خط امام بود که درس و تحصیل در فلوریدای آمریکا را رها و با لبیک به فرمان رهبر انقلاب رهسپار جبهه و جنگ شد.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس دانشجوی شهید هدایت الله طیب متولد روستای موگر از توابع شهرستان لنده یکی از شهدای شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد از دانشجویان پیرو خط امام بود که درس و تحصیل در فلوریدای آمریکا را رها کرد و با لبیک به فرمان رهبر انقلاب رهسپار جبهه و جنگ شد.

هدایت الله طیب فرزند صفر قلی در نیمه شب ۱۴ مرداد ۱۳۳۳ در روستای موگر از توابع شهر لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد.

طیب دوران تحصیلات ابتدائی را در روستای خود گذراند.

لنده به دلیل بی‌توجهی رژیم پهلوی به استان کهگیلویه وبویراحمد مانند سایر شهرها و روستای استان از نعمت آموزش بی‌بهره بود و به دلیل نبود تحصیلات بالاتر از ابتدایی راهی شهر بهبهان در استان خوزستان شد و در مدرسه ۲۵ شهریور (شهید بخردیان کنونی) بهبهان تحصیلات متوسطه خود را گذراند.

شهید طیب همزمان با تحصیل در دوران دبیرستان به فعالیت علیه رژیم طاغوتی شاهنشاهی پرداخت تا اینکه در خردادماه ۱۳۵۳ عوامل ساواک گچساران مقابل دبیرستان ۲۵ شهریور بهبهان او را دستگیر و به گچساران منتقل می کنند.

طیب ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل خود را آغاز کرد.

در آمریکا نیز آرام نگرفت و فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داد و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد و با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا اقدام کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا اقدام کرد و ۸ تیرماه سال ۱۳۵۸ طی یک انتخابات به عنوان نماینده دانشجویان سنت پترزبورگ فلوریدا انتخاب شد.

وقتی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شروع شد، هدایت‌الله طیب که آن زمان در امریکا مشغول تحصیل بود، درس و دانشگاه و آینده شغلی و تحصیلی‌اش را نیمه‌کاره رها کرد و به قصد دفاع از کشورش راهی میدان نبرد شود

گفتنش در حرف شاید آسان باشد، اما اگر وقتی خوب دقت کنیم، کمتر کسی حاضر است زندگی بی‌دغدغه در فلوریدای امریکا را با آتش و خون و سختی‌های میدان جنگ عوض کند؛ آن‌ هم داوطلبانه! 

اما شهید طیب با پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که کمتر از دو ماه از آغاز جنگ نگذشته بود به وطن بازگشت تا در دفاع از وطن خود جانانه تلاش کند و با توجه به اینکه او در دوران سربازی دوره سلاح‌های سنگین را گذرانده بود، پس از ورود به ایران خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی و پس از طی دوره یک ماهه آموزش نظامی در شیراز، مدت شش ماه را در جبهه‌ی آبادان خدمت کرد.

در آبان ماه سال ۱۳۶۰ برای بار دوم به جبهه‌ اعزام شد و به عنوان معاون گروهان رزمی حضرت مهدی (عج) فعالیت خود را آغاز کرد و همزمان با شروع عملیات فتح المبین، فرماندهی تانک‌های چیفتن را بر عهده گرفت.

این شهید والامقام هنوز ۵ روز بیشتر از سال ۶۱ نگذشته بود که در منطقه رقابیه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

در بخش هایی از وصیت نامه شهید دانشجو «هدایت الله طیب» می خوانیم:

خدایا نکند ثمره جنگ یارانمان، به چنگ فرنگی مسلکان افتد. نکند خونین کفنان در غربت بمیرند تا خوش باوران غرب زده کام گیرند. نه! هرگز! کفر است. مگر می شود خون حسین(ع)پایمال شود و بالای دست نوشته ها هم نوشته بود که ما مرد جنگیم و از شهادت باکی نداریم. به جوانان توصیه می کنم استقلال فکری داشته باشند و تلاش خیلی زیادی کنند و مسئله مهم استقلال مملکت است در آینده و اینکه ما بی نیاز شویم از این جنایتکاران غرب و آن امکان ندارد مگر با تلاش نسل جوان.

در بخش دیگری از وصیت این شهید آمده است:

«در زمان حیات خود خدمتی به اهالی روستای محبوب و زادگاهم نکردم امیدوارم پس از مرگم و به علت حضور آرامگاهم در این دیار مسؤولان سرزمینم مردم خونگرم و با صفای موگر را فراموش نکنند.»

این شهید والامقام در اوج آوازه دفاع مقدس و دوران انقلاب در زادگاه خود اما گمنام ماند. مشکلات روستا به قوت خود باقی است مطالبات مردم زادگاهش در وعده‌های امروز و فردای مسؤولان خاک می‌خورد و برای رفتن بر مزار این شهید باید مرارت ها رو سختی راه را به جان بخرید.

منبع: صبح زاگرس ، کهکیلویه و بویراحمد 

 کنگره ملی دانشجوی شهید هدایت الله طیب آغاز بکار کرد+تصاویر

 کنگره ملی دانشجوی شهید هدایت الله طیب آغاز بکار کرد+تصاویر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan