یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید ورزشکاری که به تختی لرستان مشهور بود

  • ۰۰:۱۱

شهید انوشیروان رضایی- خرم آباد

شهید ورزشکاری که به «تختی لرستان» معروف بود

شهید انوشیروان رضایی از شهدای ورزشکار لرستان که در بین مردم معروف به «تختی لرستان» بود در جریان فتنه خلق عرب که قصد تجزیه و جدایی خوزستان از خاک ایران را داشتند به عنوان فرمانده سپاه پاسداران خرم‌آباد عازم خرمشهر شد و اقدامات مؤثری در مقابله با تجزیه‌طلبان انجام داد.

شهید ورزشکاری که به «تختی لرستان» معروف بود

به گزارش ایکنا از لرستان، شهید انوشیروان رضایی، از شهدای ورزشکار لرستان که در رشته کشتی فعالیت داشت، ششم آبان‌ماه سال ۱۳۳۲ در خانواده‌ای مذهبی در خرم‌آباد دیده به جهان گشود.

پدرش کرم‌الله و مادرش زهرا نام داشت، تا پایان دوره متوسطه درس خواند و دیپلم گرفت و سال ۱۳۵۷ ازدواج کرد و صاحب یک فرزند پسر شد.

شهید انوشیروان رضایی -خرم آباد

سال ۱۳۵۱ به عنوان قهرمان کشتی جوانان ایران بر سکوی افتخار ایستاد و دو بار نیز به مقام سوم قهرمانی کشتی بزرگسالان کشور دست یافت.

عطش انقلاب و عشق به حضرت امام خمینی(ره) او را به صف مبارزان علیه طاغوت هدایت کرد، برای حفظ دستاوردهای انقلاب و دفاع از آرمان‌هایش زمان وقوع فتنه حادث شده در خوزستان تحت عنوان «خلق عرب» که قصد تجزیه و جدایی خوزستان از خاک ایران را داشتند به عنوان فرمانده سپاه پاسداران خرم‌آباد عازم خرمشهر شد و اقدامات بسیار مؤثری در مقابله با تجزیه‌طلبان انجام داد.

او با رشادت وصف‌ناپذیرش در همان روزهای نخستین حضور در خرمشهر، آرامش را به شهر برگرداند و دژخیمان که با حضور این شیرمرد لرستان نقشه‌هایشان نقش بر آب شده بود، بیست و دوم تیرماه سال ۱۳۵۸ با اقدامی منافقانه در حین گذر ایشان از پل خرمشهر خودرو وی را مورد حمله قرار دادند و شهید انوشیروان رضایی با سمت فرمانده عملیات سپاه در خرمشهر به همراه دو تن از هم‌رزمانش را به شهادت رساندند.

پیکر مطهر وی بر دستان مردم قدرشناس خونین‌شهر همراهی شد و به زادگاهش شهر خرم آباد منتقل و در قبرستان خضر خرم آباد به خاک سپرده شد.

روز تشییع پیکر شهید انوشیروان رضایی را مردم خرم‌آباد هرگز فراموش نخواهند کرد انوشیروان رفت تا با خون خود درس آزادگی و وطن‌پرستی را به ما بیاموزد.

شعاری که در آن روز بر زبان بدرقه‌کنندگان پیکر شهید جاری بود این شعار بود: «خون سرخ انوش ندای قرآن دهد / درس آزادگی به هر مسلمان دهد».

سردار ماشاءالله بازگیر -فرمانده سابق سپاه لرستان

ماشاءالله بازگیر، فرمانده سابق سپاه خرم‌آباد در بیان خاطراتی از شهید انوشیروان رضایی با اشاره به اینکه سرکوب قائله خلق عرب در خوزستان از جمله ناامنی‌هایی بوده است که نیروهای لرستان نقش بسزایی را در سرکوب کردن آن ایفا کرده‌اند، گفت: در راستای تجزیه خوزستان ۵۰ هزار نفر تروریست که در واقع می‌توان گفت که داعش از آن زمان شکل گرفت وارد عمل شدند؛ اما نهایتاً مردم این غائله را در نطفه خفه کردند و اجازه ندادند که خوزستان تجزیه شود.

بازگیر ادامه داد: در قائله خلق عرب در خوزستان، استان لرستان اولین نیروها را به فرماندهی شهید انوشیروان رضایی عازم این استان کرد و در واقع ما توانستیم که میدان‌دار و خط شکن مبارزه با خلق عرب باشیم.

وی به بیان خاطره‌ای از سردار حاج جواد فرمانده ضد غائله خلق عرب در خوزستان با موضوع رزم نیروهای لرستان در این غائله پرداخت و اضافه کرد: در گفتگویی که با سردار جواد داشتم ایشان گفتند که من خاطره خوشی از زمانی که فرمانده ضد غائله خلق عرب در خوزستان بودم از بچه‌های لرستان دارم.

فرمانده سابق سپاه خرم‌آباد گفت: سردار جواد می‌گفت که هنگامی که در قائله خلق عرب در خرمشهر بودیم نیروهای زیادی وارد این شهر شدند؛ اما ما مانده بودیم که چگونه باید عملیات کنیم که در این حین یک گروه قوی و رشید که در جلوی آنها یک ورزشکار حرکت می‌کرد وارد منطقه شدند.

بازگیر ادامه داد: سردار جواد می‌گفت که وقتی پرسیدم این نیرو از کجا آمده‌اند؟ گفتند که نیروهای لرستان هستند و با این حال فرمانده آنها به نام انوشیروان رضایی پیش من آمد و نگاهی کرد و گفت ماموریت ما را بدهید که گفتیم شما مقداری صبر کنید تا شناسایی انجام شود و سپس او با راننده‌اش حرکت کرد و رفت.

وی اظهار کرد: به گفته سردار جواد، انوشیروان در مسیر تردد خودروی خود و در ابتدای سر پل خرمشهر فردی را می‌بینند که در وسط جاده افتاده است به همین دلیل به راننده‌اش می‌گوید که بایستد تا وضعیت را بررسی کند و با حال زمانی که او به نزدیکی این فرد که از عناصر خلق عرب است و خود را به مردن زده است می‌رسد این فرد انوشیروان را به گلوله می‌بندد و به شهادت می‌رساند.

فرمانده سپاه لرستان گفت: به گفته سردار جواد ، زمانی که راننده شهید انوشیروان رضایی خبر شهادت او را به نیروهایش داد بچه‌های لرستان بدون هماهنگی شروع کردند به عملیات و سرانجام توانستند قاتل شهید رضایی را با همراهی بلدچی‌های خرمشهر هنگامی که می‌خواست سوار بر قایق حرکت کند را شناسایی و به هلاکت رساندند.

بازگیر اظهار کرد: نیروهای لرستان پس از شهادت انوشیروان رضایی بلافاصله شروع به پاکسازی خرمشهر از وجود تروریست‌های خلق عرب کردند و با این حال در این عملیات قسمت بزرگی از خرمشهر توسط بچه‌های لرستان پاکسازی شد و این بود که لرستان میدان‌دار و خط‌ شکن مقابله با خلق عرب شد.

منبع: ایکنا 

جزئیات شهادت در بافته 

http://yaftenews.ir

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan