یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید سرتیپ خلبان بیژن هارونی ، شهدای کرمانشاه

  • ۱۰:۰۴

خلبان شهید بیژن هارونی- سنقر کرمانشاه

نیروی هوایی به وجود بیژن افتخار می کرد

شهید هیچ گاه تصور نمی کرد که هواپیمایش سقوط کند

شهید خلبان بیژن هارونی، فرزند حسینعلی و سارا، در دوازدهم خرداد ماه سال 1331 در شهر سنقر به دنیا آمد. در دوران کودکی مهربان و شیرین بود و با بیان خود موجب شادی دیگران می شد.

پس از سپری کردن دوران ابتدایی تا کلاس ششم متوسطه در دبیرستان امام خمینی شهرستان سنقر درس خواند و بعد از اخذ دیپلم وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد.

به علت استعداد کم نظیرش دوره سه ساله دانشکده را در مدتی کمتر از دو سال گذراند و جهت ادامه تحصیل به آمریکا اعزام گردید.

این مسئله بی سابقه موجب بروز اختلاف و اعتراض پرسنل نیروی هوایی گردید، چون استفاده از بورس تحصیلی را در این مدت کوتاه امری دشوار می دانستند، ولی زمانی که بیژن دوره دو ساله تکمیلی را در آمریکا در مدت 17 ماه به پایان رساند و در بین هم قطارانش شاگرد اول شد، انصاف دادند که او این شایستگی را داشته است.

وی از طرف دولت آمریکا مورد تشویق قرار گرفت و درجه افسری خلبانی را در آنجا گرفت.

شهید در سال 1356 مجدد جهت گذراندن دوره آموزش دیگر به آمریکا عزیمت کرد و پس از 8 ماه به عنوان استاد خلبان به ایران بازگشت. سپس ازدواج کرد و ثمره این ازدواج یک فرزند دختر می باشد.

با شروع جنگ تحمیلی در بیشتر مأموریت ها شرکت داشت.

پدرش می گوید: در انجام مأموریت ها به دوستان خلبان خود تذکر می داد که مبادا در فکر قتل عام و کشتار مردم بی گناه باشید. بی جهت به قلب شهرها حمله ور نشوید، بلکه به فکر نابودی تأسیسات نظامی و سلاح های مخرب دشمن باشید.

 ایشان یکی از خلبانان بسیار با استعداد و مبارز و انقلابی بود که تمام همکارانش نسبت به او احترام خاصی قائل بودند. افسران ارشد نیروی هوایی در ملاقات با پدرش گفتند: نیروی هوایی به وجود بیژن افتخار می کند و شما باید به داشتن فرزندی این چنین افتخار نمائید.


وی به سبب مهارت زیاد در فن خلبانی هیچ گاه تصور نمی کرد که هواپیمایش سقوط نماید و می گفت: من هیچوقت مورد اصابت گلوله دشمن قرار نمی گیرم. خلبانی که دقت، ورزیدگی و مهارت لازم را داشته باشد، هواپیمایش سقوط نمی کند و همیشه در اوج آسمان ها بر دشمن کافر خواهد غرید.

سرانجام در آخرین مأموریت خود در روز چهارشنبه دوم مهر ماه 1359 پس از سه بار کوبیدن مواضع دشمن، در حین مأموریت- که با فداکاری تمام در حال جلو گیری از کشتار مردم مسلمان دزفول بود – هواپیمای شکاریش منفجر شد و به شهادت رسید. به قرار اطلاع واصله رزمی و مبارزه با سیکل های متجاوز عراقی، اشتباها" مورد اصابت گلوله های پدافند خودی قرار گرفت.

پیکر مطهرش را در باغ فردوس کرمانشاه به خاک سپردند.

نوید شاهد کرمانشاه


خلبان شهید بیژن هارونی

شهید به روایت خواهر زاده اش:

خلبان شهید بیژن هارونی از زبده خلبانانی است که عاشقانه پرواز کرد پرواز را به پرنده های عاشق آسمان ایران هدیه داد. او در سال 1350 جهت تکمیل دوره پرواز به آمریکا اعزام شد. به علت توانایی بالا در دانش زبان انگلیسی زودتر از همدوره ای های خود وارد مراحل آموزش پرواز گشت و درطول مدت آموزش از جمله دانش جویان ممتاز و با انگیزه و حس پرواز قوی بود .

وی در سال 1352 و پس از پایان موفقیت آمیز دوران آموزش خلبانی به ایران بازگشت وبه جرگه خلبانان اف 5 پایگاه چهارم شکاری دزفول پیوست. در نظر وی پرواز حرفه نبود بلکه چیزی فراتر از عشق بود و این روحیه والا و توانمندی ایشان در امر پرواز او را در زمره بهترین خلبانان وقت قرار داده بود و این خصوصیت بارز وی باعث شد که برای بار دوم و طی دوره استاد خلبانی اف5 به آمریکا اعزام شود وبا سربلندی به ایران برگردد . با آغاز جنگ تحمیلی اهتمام به خدمت و رشادت را سر لوحه خود قرار داد به گونه ای که توانایی وی در پرواز و نفوذ به عمق خاک دشمن تحسین همگان را برانگیخته بود.



سر انجام درتاریخ 2 مهر 1359 در حالی که گویا می دانست که آخرین پرواز وی خواهد بود ساعتی قبل از پروازبا شینا یگانه دلبند خود عکس هایی به یادگار گرفت . ایشان به هنگام بازگشت از پرواز موفقیت آمیزبرون مرزی به اشتباه توسط پدافند خودی مورد اصابت قرار گرفته و اقدام به خروج اضطراری از هواپیما کرده اما متاسفانه به علت ارتفاع کم پرواز چتر وی باز نشد و با اصابت به زمین به شهادت رسید و از میان دوستدارانش برای همیشه پرواز کرد. شاید در آخرین لحظات آخرین کلام جاری بر زبانش نام دخترش شینا بود.خلبان شهید بیژن هارونی از جمله خلبانان بود که در عملیات کمان99 در روز اول مهر 1359 شرکت داشته و پاسخ دندان شکنی به دشمن داد .
----------------------------------------------------------------

فرتوری که بنده مدت ها قبل از مزار ایشان گرفتم


ولادت
:1331 کرمانشاه
شهادت: 1359 دزفول

رونمایی از یادمان شهدای خلبان و فرمانده عملیات اچ ۳ در کرمانشاه

parvaneh mohajer

خداوند درجات شهدای عزیز ما رو متعالی کنه.

ممنون که زحمت می کشید 

سلام علیکم
حق شهدا بر ما خیلی زیاده .
پیشنهاد میکنم همه وبلاگ نویس ها مطالبی در مورد شهدا بنویسند.

parvaneh mohajer

علیکم السلام

بله شهدای عزیز ما خیلی حق به گردن ما دارن.

منم حتما درین خصوص خواهم نوشت.

 

سرباز وطن

جا دارد مسئولین محترم شهرستان سنقر  از طریق فرماندهی نیروی هوایی و بنیاد حفظ اثار پبگیر احداث یادمان شهدای خلبان در ورودی شهر سنقر باشند نماد هواپیما برای زنده ماندن نام این خلبانان افتخار افرین: شهید خلبانن هارونی، شهید خلبان امجدیان و شهید خلبان مظفری

سلام بر شهدا و سلام علیکم 
بله واقعا خلبانان شهید اول جنگ ، جزء پر افتخار ترین قهرمانان کشور هستند و انسان از مطالعه زندگی و رزم آنان احساس غرور و افتخار می کند. امیدوارم این نماد قهرمانی در شهر سنقر ساخته بشه  به زودی ان شاءالله 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan