یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید امیر سرتیپ محمدعلی صفا ، شهدای بحنورد

  • ۰۰:۰۸

شهید امیر سرتیپ محمدعلی صفا - شهدای بجنورد

شهید امیر سرتیپ «محمدعلی صفا» در سال 1328 در بجنورد متولد شد و در سال 59 در خرمشهر به شهادت رسید. او از فرماندهان تکاوران دریایی بود. برادر این شهید یوسف صفا در گفت و گو با خراسان شمالی می گوید:پس از پیوستن محمدعلی به ارتش و گذراندن دوره های انتخابی در ایران برای ادامه دوره های تخصصی کماندویی در پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان انتخاب شد و علاوه بر گذراندن دوره های مختلف توانست مدرک تخصصی S.P.S شکار تانک را از آن پایگاه و سپس مدرک تخصصی انهدام ناوهای جنگی را دریافت کند.

وی ادامه می دهد: از آن جایی که شهید صفا علاقه شدیدی به وطن و خدمت به مردم داشت و آرزو داشت که بتواند دوره های آموزش دیده خود را به هموطنان آموزش دهد به کشور بازگشت و در قدم اول در پایگاه کماندویی نیروی دریایی ارتش در بوشهر به عنوان مربی و استاد به تعلیم و تربیت کماندوها پرداخت و در روزهای اول پیروزی انقلاب که کشور شرایط خاصی داشت و افراد ضد انقلاب در گوشه و کنار، آشوبگری می کردند محمدعلی نیز همگام با مردم انقلابی به دفاع از انقلاب پرداخت.

وی خاطرنشان می کند: در اردیبهشت 1358 که خرمشهر توسط نیروهای ضدانقلاب و آشوبگران جدایی طلب تهدید می شد شهید صفا به عنوان فرمانده با کماندوهای ویژه نیروی دریایی عازم خرمشهر شد و توانست با هدایت و رهبری دیگر نیروها خرمشهر را از وجود ضد انقلابیون مسلح به سلاح های پیشرفته پاک سازی کند.

یوسف صفا ادامه می دهد: با شروع جنگ تحمیلی محمد علی عازم جبهه های نبرد شد و با قبول مسئولیت های مختلف، به انجام وظیفه پرداخت. وی ادامه می دهد: شهید صفا رکورد شکار تانک های تی 72 و تی 84 را در دنیا شکست و توانست در طول یک هفته 164 تانک شکار کند و همچنین 13 ناو جنگی و موشک انداز ارتش عراق را نیز غرق کرد، به طوری که صدام خرمشهر را گورستان تانک های پیشرفته خود نامید.

یوسف صفا ادامه می دهد: او از بنی صدر خواست تا تجهیزات و امکاناتی به این بخش اختصاص دهد تا آن ها بتوانند به سرعت ارتش عراق را به عقب نشینی و فرار وادار کنند اما او از این کار امتناع کرد و بعثی ها توانستند خرمشهر را تصرف و آبادان را محاصره کنند. وی با اشاره به محبوبیت این شهید در بین جوانان بجنوردی بیان می کند: پس از اعلام خبر شهادت وی تمام مردم بجنورد و شهرهای اطراف در غم از دست دادن آن شهید عزاداری کردند و عده زیادی از شهرهای اطراف، گرگان و مازندران برای تشییع جنازه محمدعلی به بجنورد آمدند و نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای ما ارسال شد که در آن نامه اعلام کرده بودند به خاطر شهادت محمدعلی صفا مدت 3 روز پرچم این پایگاه نیمه برافراشته بوده است.

یوسف صفا با تشکر از روزنامه و اهالی آن اظهار می کند: با معرفی روزنامه خراسان شمالی بود که این شهید را همه شناختند و از گمنامی خارج شد و نخستین نشریه ای که از این شهید یاد کرد، این روزنامه بود به طوری که با معرفی این شهید آوازه رشادت های او همه جا پیچید و دیگران نیز متوجه شدند استان ما چه شیر مردانی در عرصه دفاع مقدس تقدیم کرده است. 

ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan