یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

پاسدار شهید جمال کاوند ، فرمانده سپاه کرند غرب

  • ۱۱:۳۰

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار رشید اسلام

پاسدار شهید جمال کاوند 

فرمانده­ی سپاه کرند غرب و سرپُل ذهاب

شهید جمال کاوند

نام پدر : محمدجواد

تاریخ تولد : ۱۳۳۴/۰۱/۱۷

محل تولد : بروجرد

تاریخ شهادت : ۱۳۵۹/۰۴/۰۲

محل شهادت : اسلام آباد غرب ، شمال غربی کرند

مسؤلیت هنگام شهادت : فرمانده سپاه در کرند غرب 

مزار شهید : گلزار شهدای شهرستان بروجرد - استان لرستان

کد ایثارگری : ۵۹۰۸۵۹۲


زندگینامه

پاسدار شهید « جمال کاوند » در هفدهم فروردین ۱۳۳۴، در شهرستان بروجرد در خانواده ­ای مذهبی ، متدین ، معتقد و اصیل در شهر بروجرد تولد یافت. پدرش محمدجواد، کارگر بود و مادرش زهرا نام داشت.

وی از همان کودکی از هوش ، زکاوت و استعداد بالایی برخوردار بود . با توجه به وضعـیت اقتصـادی خـانواده و تنگـناهای معیشتی آنان ، دوران تحصـیل ایشان با سخـتی و مشـقت همـراه بود .

او از زمانی که خود را شناخت مجبور بود همزمان با خواندن درس ـ ابتدایی در دبستان ( مواهب ) و دوره ­ی دبیرستان را در دبیرستان (رسولی) بروجرد شهر زادگاهش ـ به کار در مغازه ­ها بپردازد و سپس برای ادامه­ ی تحصیل به نزد برادر بزرگوارش ـ شهید سردار سرتیپ جلال کاوند ـ که آن روزها در تهران مغازه خـیاطی داشت ، برود و نزد او هـمراه با کار روزانه در دوره­ ی شـبانه­ ی هـنرسـتان ( مبتکر تهران ) ادامه تحصیل دهد . وی با تلاشی که داشت ، موفق به اخذ دیپلم فنی در رشته­ ی برق از این هنرستان شد و برای ادامه­ ی تحصیل راهی انستیتوتکنولوژی باختران گردید . ولی چون از نظر مادی در تنگنا بود ، درس را رها کرد و به خدمت رفت و در سربازی با درجه­ ی گروهبان دومی مشغول به خدمت شد .

شهید جمال کاوند در زمان حکومت ستم شاهی در سخنرانی تاریخی 15 خرداد 1342 حضرت امام که در قم ایراد نمودند ، حضور داشت و او را شناخت ، با راه و هدفش آشنا شد. جمال که از قیام 15 خرداد 1342 به همراه برادرش جلال در کارهای سیاسی و پخش اعلامیه­ ها و نوارهای حضرت امام ، فعالیت می­ کردند و شب­ های جمعه و دوشنبه نیز در هیأت عزاداران بروجردی­ ها مقیم مرکز حضوری فعال داشتند .

شهید جمال کاوند در زمان انقلاب از درگیری با مردم در خیابان ­ها پرهیز می­ نمود و در ارتش محل خدمتـش نیز سـربازان را با ایده و خط و مشی رژیم سـتم شـاهی آشـنا می ­کرد .

اعلامیه­ های امام را با زیرکی خاصی به پادگان می­ برد و حتی با لباس نظامی در تظاهرات شرکت می­ کرد و چندین بار نیز توانسته بود از دست مامورین ساواک فرار کند تا اینکه خدمتش تمام شد و به صف پاسداران کمیته انقلاب پیوست .

بعد از انقلاب در زمانی­ که عُمال خود فروخته و خائن قصد داشتند ، کُردستان را از ایران جدا کنند ، شهید جمال کاوند به همراه سردار رشید اسلام شهید چمران و 40 نفر دیگر از یارانشان با رشادت و شجاعت وصف ناپذیر ، محاصره­ ی پاوه را شکستند.

شهیدی که برای شهادت از برادر بزرگترش پیشی گرفت

وی سپس به عنوان فرمانده­ ی گروه ، در آزادسازی مهاباد از دست اشرار نقش مُهمی داشت و بعد از آن نیز به عنوان فرمانده­ سپاه بیستون کرمانشاه منصوب شد.

شهید جمال کاوند

شهید جمال کاوند چون سال­ ها در منطقه­ ی کُردنشین حضوری فعال داشت، توانسته بود که با مردم منطقه آشنایی زیادی پیدا کند و همـین مسئله موجـب گردیده بود که بتواند تمامی گروهک ­های منطـقه را مورد ارزیابی قرار دهـد و اهداف آن­ ها را به خوبی شناسایی کند و همیشه می­ گفت: « که دولت باید قـاطـعانه با اشرار و عوامل آشوب در کردستان مقابله کند » و نقل است که شهید بروجردی سردار کردستان در رثای شهید جمال کاوند گفته بود : « جمال از امیدهای آینده ایران خواهد بود .»

شهید کاوند در آزادسازی مردم مظلوم کردسـتان بسـیار تلاش می­ کرد و حرکت­ های اشرار و عوامل سر سپرده را با بینش صحیح خود مورد تجزیه و تحلیل قرار می ­داد . بعد از مدتی به عنوان فـرمانده­ سـپاه کرند غرب ، در مبارزه رویارویی با اشرار قرار گرفت و با عملیات­ های مختلف ، توانست تعداد زیادی از برنامه ­ها و حرکت­ های آنان را خنثی نماید.

شهیدی که برای شهادت از برادر بزرگترش پیشی گرفت

نفر اول سمت راست شهید جمال کاوند

عشق و علاقه­ ی وصف ناشدنی آن شهید به مردم کردستان تا حـدّی بود که در سخت­ ترین شرایط به مشکلات مردم آن خطّه می ­اندیشید و چون فردی زجر کشیده بود با احساس عمیق دینی همواره به محرومان فکر می ­کرد .

او دوست و یاوری به تمام معنا برای مردم مستضعف و محروم کردستان بود . این علاقه نه تنها در رفتار ظاهری او نمایان بود بلکه در عمق وجودش ریشه دوانده بود .

هیـچگاه در چـهره­ ی او تردید و ابهام وجـود نداشت . وی دارای روحـیه ­ای قـوی بود و در شجـاعت بی­ نظیرترین فرد در کردستان بود . تقوی ، خلوص و اعتقادش به توحید ، در او ایجاد آرامش می­ کرد و تحمل و صبر و استقامتی که در او بود ، نشان می­ داد که چگونه مجاهدی است . او وقار و متانت خود را در هیچ شرایطی و در سخت­ ترین موقعیت از دست نمی ­داد و علاوه بر ارتباط تشکیلاتی ، همواره یک ارتباط معنوی با بچه ها داشت ،

نفوذش بر قلب­ ها به گونه ­ای بود که حتی محبت او در دل مردم کردسـتان نیز جا گرفـته بود و مـردم کردسـتان با علاقه­ ی عجیبی او را دوست داشتند .

او همواره می ­گفت : « باید حساب مردم را از ضد انقلاب جدا کنیم » . وی همیشه با تبسم بر لبانش با همه برخورد می­ کرد و خنده از لبانش دور نمی­ شد .

وی با اخلاقی که داشت همیشه و در همه حال شکیبا بود ، ولی در موقع لازم خروشان هم بود .

او یک لحظه از تداوم عملیات غافل نبود و با تلاش همه جانبه و شبانه ­روزی ، دیگران را برای خدمت هرچه بیشتر ترغیب و تشویق می­ کرد .

شهید جمال کاوند با اینکه فردی نظامی بود ، اما انسانی بسیار عاطفی ، با احساس و فرهنگی بود ،

آثار رفاه ­طلبی و گرایش به مادیّات در زندگیش اصلاً مشاهده نمی­ شد . وی در سخت ­ترین شرایط با کمترین امکانات به خدمت مشغول بود و همواره خود را مدیون انقلاب و امـام می­ دانست .

نحوه شهادت شهید جمال کاوند

شهید جمال کاوند ، بعد از یک درگیری شـدید با عـوامل ضـد انقـلاب ، هنـگام مـراجعـت با خــودرو از مسـیر کـوه ­هـای دالاهـو ، در منطـقه­ ی (قوش چی­ باشی قلخانی) در حالی ­که پایش به خاطر اصابت گلوله مجـروح شده بود به اسارت افراد ضد انقلاب درآمد و در مدت دو ماهی که در چنگال آن­ ها اسـیر بود با فجیـح­ ترین ، بی­ رحمـانه­ ترین و دردناک­ ترین روش ­ها ، شکنـجه شد و این ظالـمان از خـدا بی خبـر پس از تحـمل شکنـجه های ناجوانمردانه ، جسدش را تکه تکه کرده و در یک گونی قرار دادند و به دست همرزمانش رسانند .

شهید جمال کاوند بالاخره در 2 تیرماه سال 1359 ( 1359/04/02 ) به دست مزدوران وطن­ فروش و عوامل سرسپرده به غرب و شرق به فیض عظمای شهادت نایل گردید.

روحش شاد و راهش پر روهرو باد .

جلال و دو برادرش در صف اول تظاهرات بر علیه رژیم شاهنشاهی
جلال نفر کوتاه‌قد در وسط صف است

و جمال و امیر دو برادر جلال نفرات دوم و سوم از سمت راست

شهید جمال کاوند

منبع: شهدای بروجرد

برادرش :
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan