یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

زندگی‌نامه شهید غلامعباس مهرافرون ، شهدای بروجرد

  • ۲۳:۰۵

شهید غلامعباس مهر افزون - بروجرد

شهید غلامعباس مهرافزون

نام پدر: جواد

شغل: سرباز نیروی زمینی ارتش

تاریخ تولد: 19-2-1342 شمسی

محل تولد: بروجرد

تاریخ شهادت : 8-9-1362 شمسی

محل شهادت : منطقه جنوب 

گلزار شهدا: بهشت شهدای بروجرد - استان لرستان

زندگینامه ی شهید والامقام «غلامعباس مهرافزون»

ای لالـه ی سرخ غرق درخون همـتای ستـاره ، مهـرافـزون

مهرت به تمــام دل نشسـته جانـت زجهـان پسـت رستـه

شهید غلامعباس مهرافزون در بهار سال 1342 ه.ش در بروجرد لرستان دیده به جهان گشود.وی تحصیلات دبستانی خود را در دبستان خیام بروجرد به پایان رسانید.در آن هنگام ادامه تحصیل برای او بسیار دشوار بود ودر حقیقت از تحصیل فراغت پیدا کرد.وضعیت خانواده ی اواز لحاظ مالی ضعیف بود و شهید از همان ابتدای کودکی سعی و تلاش می کرد در مخارج خانه خانواده اش را کمک کند .

بعد از تحصیلات دبستانی به شغل دوزندگی اتومبیل مشغول و استادی ماهر بود.وی در همان دوران کودکی شیفته ی اهل بیت عصمت وطهارت بود وبه امام حسین ( ع ) عشق می ورزید و معتقد بود انسان باید همه ی عمرخویش را وقف ائمه نماید.وی مؤسس هیئت شبیه خوانی دوطفلان مسلم (ع ) محله ی محمود آباد بود وازدست رنج خود علامتی برای هیئت پنج تن آل عبا (ع ) خریداری و اهدا نمود.در آیات قرآن و دعا به ویژه کمیل و توسل تأمل می کرد وخادم الحسین بود .

عالـم همـه خـاک کربلا بایدمان پیوسته به لب خدا ! خدا ! بایدمان

تا پاک شـود زمیـن زابنـای یزید همـواره حسیـن مقتـدا باید مان

وی جوانی مؤدب ، متواضع و سرشار از صمیمیت و صداقت بود کم سخن می گفت وبیشتر فکر می کرد .شهید هیچگونه دلبستگی به دنیا نداشت بسیار با صفا مهربان ، پاکدل و پرتلاش وبا این حال از افراد گمنام بود و هرکاری به او واگذار می کردند خالصانه انجام می داد.

خدا پرستی ، وطن دوستی ، دین داری ، پرهیزکاری ، ایثارگری ، بردباری ، مردم داری ، محبت ورزی ، مهرورزی ، میهمان نوازی ، حس هم دردی ، کم گویی ، خوش رویی ، حقیقت جویی ، تواضع و فروتنی ، رشادت و پایمردی ، حب به ائمه و امام حسین (ع ) در میان دوستان و خویشان ازو ی شخصیت و چهره ای ممتاز ساخته بود .

در صحـن افـق ستـاره ای سر زد و رفت آن شب که خزان ناله ی آخر زد و رفت

افزون شد ه از مهر شهید ره عشق سرگشتـه میان خـون خود پرزدو رفت

شهید در سال 1357 در زمان اوج درگیری انقلاب اسلامی ، هم دوش امت حزب الله خالصانه در فعالیت ضد شاه ، تظاهرات و پخش اعلامیه شرکت داشت.در آستانه پیروزی از تلاشگران و رهروان مخلص برای به ثمررسیدن به انقلاب بود وپس از پیروزی انقلاب بعنوان جوانی فداکار و ایثارگر و آگاه در صحنه انقلاب حضور داشت .

هشـدار ! گمـان بی نـیاز نکنـیم با رنگ و درنگ چهره سازی نکنیم

حیثـیت انقـلاب خـون شهداست باحـرمـت انقـلاب بـازی نکنیم

وقتی بسیج به فرمان حضرت امام تشکیل گردید شهید جزء اولین کسانی بود که وارد بسیج شد و در آنجا دوره های آموزش نظامی رابه پایان رسانید ومؤسس پایگاه مقاومت حمزه سیدالشهداء (ع) در منطقه محمود آباد ونیز از محافظین نماز جمعه شهر ستان بروجرد بود . معمار کبیرانقلاب فرمود :« من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم واز خدا می خواهم مرا با بسیجیانم محشورگرداند . چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام .

بسیجی راتوانی جز خدا نیست خداهم از بسیجی ها جدا نیست

بسیجــی رهرو راه خمینـی براو زین ره ، ره دیگر روانیست

شهید والامقام بسیجی مخلص و از خدا جویان عاشق ودلش از عشق به میهن لبریز بود و درسال 1360 لباس رزم بسیجی را به تن ودر اجرای « طرح لبیک یا خمینی » شرکت کرد.مدتی هم دوش شهید شریف قنوتی در ستاد جمع آوری کمک به جبهه مشغول به خدمت بود.اما روح سبک بالش نتوانست در شهر دوام بیاورد برای پاسداری از حریم عقیده وایمان و خاک مقدس جمهوری اسلامی داوطلبانه رهسپار جبهه های حق علیه باطل شد .

   شبـی کـه آتش غم شعله ور بود غــم و اندوه درما جلوه گر بود

    بسیجی های عاشق در شط خون کویر سینــه شان از عشق تربود

او جوانی مؤمن و سربازی مخلص و فداکار واز لبیک گویان خمینی کبیر وفاتحان خرمشهر بود.در عملیات حصرآبادان « ثامن الائمه » ، عملیاتی که امام درموردش فرمود :«حصرآبادان باید شکسته شود »درعملیات «بیت المقدس» آزادسازی خرمشهر ، عملیاتی که امام در موردش فرمود : « خرمشهررا خداآزادکرد » و نیز در عملیات «رمضان » حضور داشت ودر این راه دو بار تا مرز شهادت پیش رفت .

ای کاش چو غنچه صبحدم بازشوم همبال فرشتـگان بـه پرواز شوم

ای عشق بیـابه دیـدن من روزی بگذار کـه با شهـادت آغاز شوم

وی درسال 1362 از آنجایی که شیفته خدمت بود به خدمت مقدس سربازی اعزام گردید و دوره آموزش نظامی را درتیپ 16 زرهی قزوین گذراند ودر مدت آموزش جز انجمن اسلامی پادگان قزوین بود وبعد از دوره آموزشی مجدداً رهسپار جبهه شد تا آنچه را در دوران بسیجی آموخته بود به دیگران همسنگران ارتشی خود بیاموزد .

می رفت به فوج عاشقــان پیوندد چون موج به بحر بی کران پیوندد

گفتم به کجا؟ به خنده گفتا :تا وصل آنجـا که زمیـن به آسمان پیوندد

وی 17 ماه در یگان پدافند هوایی در مناطق جنگی اروند کنار ، آبادان ، چهارشیر اهواز و بندر ماه شهر حضور داشت ودوستانش درمورد وی می گویند:« بیشتر علاقمند به پوشیدن لباس بسیجی بود و در منطقه عملیاتی لباس بسیجی را می پوشید »ومی گفت : « این لباس مقدس است چرا که امام فرموده است : «کاش من هم یک بسیجی بودم » ودر منطقه جنگی اکثر مواقع دعای توسل را زمزمه و عاشقانه عبادت می کرد.

بیـا گـل بگو ، گل بخـوانیم به یاد شهیدان تغزل بخوانیم

بیا بـاردیـف وجیهاً ، وجیهاً دوبیتی دعای توسل بخوانیم

روح بلند و ملکوتیش درکوچه و پس کوچه های این دنیای خاکی نمی گنجید و به مصداق سخن شهید مظلوم آیت اله بهشتی :« بسیجیان مرغان آغشته به عشقی هستند که جانشان دراین دنیا نیست .» یکی از همسنگرانش که اهل آباده شیراز بود درمورد وی نقل می کند : « شهید درمنطقه عملیاتی یک شب در ماه مبارک رمضان مریض می شود وتب عجیبی داشت به خواب فرو می رود ویک دفعه سراسیمه از خواب بیدار می شود بطوریکه همسنگرانش متوجه وی می شوند از وی سوال می کند چه مشکلی پیش آمده ؟ شهید بیان می کند : « در عالم خواب خانمی سیاه پوش را دیدم از من سوال کرد جوان چرا پریشان و سرگردان هستی نگاه به روبرویت کن راه کربلا از این طرف است بعداً متوجه شدم خانم فاطمه زهرا (س ) است.»

رفتیم به جبهـه کربـلا را دیـدیـم خـوانـدیم خـدا را و خدا را دیدیم

ماحـج ننمودیم و طـوافش کـردیم ما سعـی نکردیـم و صفـا را دیـدیم

روزهای آخر که به شهادتش نزدیک شده بود وبه مرخصی می آمد به بهشت شهدا می رفت و با شهدا وداع می کرد وبه اقوام و خویشان گفته بود:« حلالم کنید واین آخرین مرخصی من است.»

گفتم که : دلت ؟ گفـت لبالب ز امیـد گفتم :سخنت ؟ گفـت : شعار توحید

گفتم به چه ره بایدمان رفتن ؟ گفت: آن راه که مـی روند یاران شـهید

شهید چندین بار به خانواده اش بدین گونه نامه می نوشت:« برای امام عزیز و برای رزمندگان و پیروزی آنها درعملیات دعا کنید و ... ». و در فرازی از وصیتنامه ی خود می گوید : « این جانب غلام عباس مهرافزون در راه خدا و به خاطر خدا قدم گذاشته ام و تا آخرین قطره خون مطیع رهبری امام خمینی هستم و تا پوزه آمریکا و صدامیان و دشمنان اسلام و منافقین را به خاک نمالم از پا نمی نشینم. به همه برادران و خواهران می گویم منافقین را سرکوب کنید و همواره پشتیبان انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی باشید. به پدر و مادرم می گویم که راهم را ادامه دهید و برایم گریه نکنید بلکه افتخار کنید که چنین فرزندی را داشته اید.»

پیر ما گفـت شهـادت هـنر مـردان اسـت عقـل نامـرد در این دایره سرگردان است

پیـر ما گفـت که مـردان الهـی مـردنـد کـه بـه دنبـال رفـیق ازلی می گردند

او با ایمان به خدا و پیروی از حسین بن علی (ع ) و خمینی کبیر با شجاعت و پاکی و هوشیاری وظیفه خود را انجام داد و سرانجام در تاریخ 8/9/1362 در منطقه جنوب بسان شقایق پرپر شد و بال های الماس گونه اش درهم شکست و با لبی خندان و با دلی پرازشوق و امید چهره در نقاب خاک کشید و عاشقانه شهد گوارای شهادت را نوشید .

سرچشمه ی عشق«مهرافزون»گردید درسـاغر می شـراره خون گردید

در محفــل نــور بـاز تـابوتـت را دیدیم به رسم عشق می گون گردید

ما از غلامعباس درس شهامت و شهادت آموختیم وخون او تا ابد در رگ های ما می جوشد و نام او همواره در صحیفه دلمان می درخشد .

گفتـم به کجـا ؟ گفت : صدایم کردند گل بودم و از شاخه جـدایم کردند

گفتم که فرشتگان چه کردندت ؟ گفت : روزی خـور سفره ی خدایم کردند

آری! آنان که در راه اندیشه های والا و نور شهید می شوند حقا که مرگشان تباه نیست. زیرا هرگز زندگیشان تباه نبوده است. این روندگان همیشه جاوید به جنگ ظلمت برخاستند و در این جهان علیه جهل و نادانی قد علم کردند. این جاودان مردان در فراسوی جوانمردی و شرف به پابوس حضرت حق شتافتند تا همگان بدانند که با فلسفه نور الفتی دیرینه دارند.

دیـده بر در منتظـر شاید که دیدارت کنم  

               از چه ای آرام جان از دیده پنهانی هنوز

گرچه می دانم نمی آیی ولی هردم زشوق   

       سوی در می آیم و هر سو نگاهی می کنم

نام و یادش گرامی و در بهشت خداوندی جاودان باد 

وبلاگ شهدای بروجرد 

+ نوشته شده در سه شنبه بیست و یکم آذر ۱۳۹۱ توسط حوراراد

اسامی شهدای لرستان در نهم آذرماه


مادر شهید غلامعباس مهرافرون در آبان ماه ۱۳۹۵ به فرزند شهیدش پیوست . این مادران در شهادت فرزندانشان سهمی دارند. یکی در زادن و پروردن مردان پاکی که با فداکاری و شهادت عاقبت بخیر شدند. دوم بخاطر صبری که بر شهادت فرزندان عزیز خود نموده اند که قیمت  آن را فقط خدا داند و بس. 

https://ajashohada.ir/MartyrMedia/pic/30768/bb78a548faf41d120efc62c506d3419949e0eb9f.jpg

تصاویری از شهید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan