یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید مصطفی احمدی روشن؛ دانشمند جوانی که پشت تحریم را شکست

  • ۱۱:۵۱

"مصطفی"؛ دانشمند جوانی که پشت تحریم را شکست

مصطفی احمدی روشن، سومین شهید هسته‌ای کشور و دانشمند جوانی بود که در 32 سالگی به شهادت رسید و فرزند کوچکش "علی" سایه گرم پدر را از دست داد تا قامت انقلاب نشکند.

او 17 شهریور سال 1358 در روستای سنگستان همدان متولد شده و با امکانات ساده بزرگ شد؛ خانه‌ای اجاره‌ای در محله آقاجانی بیک و نزدیکی امامزاده یحیی(ع) همدان و پدری که در جبهه حضور داشت.

تحصیلات را تا پایان دبیرستان در همدان گذراند و سال 77 وارد دانشگاه صنعتی شریف شده و 81 در رشته مهندسی پلیمر فارغ‌التحصیل شد.

او از نخبگان و فعالان فرهنگی دانشگاه بود و با همسرش "فاطمه بلوری کاشانی" هم در همان‌جا آشنا شده و ازدواج کرد.

مصطفی بعدها به سازمان انرژی اتمی پیوست و از پایه‌گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود و تأثیر بسیار مطلوبی در بخش تأمین کالاها و خرید تجهیزات هسته‌ای برای غنی‌سازی در زمان تحریم‌ها داشت.

در مدت حضور او به عنوان معاون بازرگانی، کالاها به‌موقع، به تعداد و با کیفیت تأمین می‌شد و در همه‌جا از پیمانکاران خود دفاع می‌کرد و در عین شوخ طبیعی، مدیری جدی و قاطع بود.

همسرش می‌گوید: «همه تلاش مصطفی برآورده کردن خواسته مقام معظم رهبری بود و برای این کار سر از پا نمی‌شناخت و معتقد باید نایب امام زمان(عج) را با مجاهدت علمی خوشحال کرد».

مصطفی احمدی روشن که برای سربلندی کشور تلاش می‌کرد به همراه دوستش "رضا قشقایی" 21 دی 1390 با چسباندن یک بمب مغناطیسی به خودرو به‌وسیله یک موتورسوار به شهادت رسید و پیکر پاکش پس از تشییعی باشکوه در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر به خاک سپرده شد.

به گزارش تسنیم، دستیابی به قدرت هسته‌ای حاصل مجاهدت‌ها و تلاش شبانه‌روزی دانشمندانی است که برای اعتلای ایران و ایرانی کمر همت بسته و در شرایط سخت تحریم ایران را بر قله اقتدار نشاندند؛ اقتداری که در تنگنای اقتصادی  حاصل شد.

مردان بزرگی که با تأسی از روزهای حماسه و ایثار به  جهاد علمی دست زده و از بذل جان دریغ نکردند و حالا این من و تو هستیم که باید پرچم‌دار این مصاف بوده و پاسخی برای دل‌تنگی‌های "علی" و "آرمیتا" داشته باشیم.

تسنیم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan