یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

شهید ناصر فاضلی شیرازی - شهدای بروجرد

  • ۰۳:۰۰

شهید ناصر فاضلی شیرازی- بروجرد

شهید ناصر فاضلی شیرازی
نام پدر: محمدقلی
تاریخ تولد: 1-4-1340 شمسی
محل تولد:  آبادان 

شغل : پاسدار

تاریخ شهادت : 14-12-1365 شمسی
محل شهادت : شلمچه
دلیل شهادت :
گلزار شهدا: گلزار بهشت شهدای بروجرد - استان لرستان

سامانه ملی شهدا   نوید شاهد

زندگینامه و خاطرات 

ناصر فاضلی شیرازی

شهید ناصر فاضلی شیرازی : قائم مقام فرمانده واحد اطلاعات وعملیات تیپ57 ابوالفضل(ع) (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) سال 1334 در شهرستان شهید پرور بروجرد به دنیا آمد . تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستانی در مدارس این شهر به پایان رسانید . در 14سالگی پدر خود را از دست داد و عهده دار سرپرستی برادران و خواهران خویش گردید. در 20سالگی پس از اخذ دیپلم ریاضی به تلاش جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر با شرکت در آزمون افسری نیروی دریایی در دانشگاه نیروی دریایی قبول شد و به تحصیل پرداخت . یک سال از آن دوره را طی نمود.

همراه با اوج گرفتن انقلاب خونین اسلامی ایران و برپایی راهپیمایی و تظاهرات و اعتصابات، ایشان به صف مبارزان انقلابی پیوست و به روشنگری امت حزب الله پرداخت. به فرمان امام بت شکن خمینی کبیر، مبنی بر ترک مراکز نظامی و فرار از پادگان های رژیم شاه ، از نیروی دریایی فرار کرد. وی همواره می گفت: آنچه را که امام می گوید حق است و پیرو راستین امام بود. با اوج گیری انقلاب اسلامی ایران در برپایی راهپیمایی های بزرگ در شهر با دیگر دوستان همکاری می کرد، تا اینکه انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید . با فرمان تاریخ ساز امام امت مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی ایشان به همکاری و همیاری این نهاد پرداخت و به عضویت جهاد سازندگی بروجرد درآمد . مدت 6 ماه در این نهاد فعالیت کرد و به بازسازی روستاها و مناطق محروم پرداخت.

با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش 20 میلیونی ،ناصر که جهادگر بود و علاقه زیادی به مبارزه مستقیم با کفر جهانی داشت و دائم به فکر جبهه و یاد جبهه بود جهاد سازندگی را ترک گفت و مانند هزاران سردار گمنام به صف رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران درآمد. وی فرماندهی تیم های گشتی رزمی را در این ستاد به عهده داشت و همیار و همپای شهید منوچهر قناد زاده در این ستاد بود. او با یاری هزاران رزمنده مسلمان و کفرستیز به مبارزه با جنگ افروزان استکبار جهانی برخاسته بود. بعد از عزیمت از جبهه در ستاد اصلاح بازار شروع به کار کرد . مدتی نیز به صف پیکارگران با جهل در آموزش و پرورش درآمد.

بعد از چند ماه دوباره به جبهه رفت و در عملیات فتح المبین از ناحیه پا مجروح شد. مدتی نیز به علت شکستگی استخوان ران بستری شدند. با بهبودی دوباره به منطقه برگشتند و در عملیات بیت المقدس حضوری فعال داشتند. در این عملیات نیز مجروح شد و اصرار دوستان نتوانست او را برای مداوا به پشت جبهه بفرستد. با وضع مجروحیت در منطقه جنگی باقی ماند تا زمانی که از ناحیه پا هم به سختی مجروح شد که مدت 6 ماه در تهران، شیراز و خانه بستری بود. بعد از بهبودی او علاقه وافری داشت که لباس مقدس پاسداری را بر تن بپوشد و به راستی که بر قامتش چه زیبا و با وقار بود. او به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بروجرد درآمد و در تعاون سپاه مشغول به انجام وظیفه شد.

چندی نگذشت که باز به جبهه برگشت و در جبهه آنچنان پشتکار و علاقه ای در کارهای رزمی با توجه به سوابق نظامی و حضور در ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران از خود نشان داد که از طرف فرماندهی ملزم به طی دوره ی عالی فرماندهی و ستاد (دافوس) گردید. او در پادگان امام علی(ع) این دوره را سپری کرد. بعد از طی دوره موفقیت آمیز ایشان به عنوان یکی از مسئولین طرح و اجرای عملیات رزمندگان در قرارگاه کربلا به کار ادامه داد.

شهید ناصر فاضلی به همراه شهید حاج عبدالحسین کردی از مسئولان طراحی و برنامه ریزی عملیات والفجر 5 – 6- 7- 8- 9 و کربلای 4 و 5 بودند. بعد از حماسه بی نظیر در هم کوبی استراتِژی دفاع متحرک ارتش عراق ، توسط رزمندگان دلیر لرستانی و شجاعت و شهامت این راد مردان تیپ 57 ابوالفضل(ع) به لشگر ارتقاء یافت.

حاج عبدالحسین کردی یار دیرینه او به سمت فرماندهی اطلاعات و عملیات لشکر 57 انتخاب شده بود. این دو مانند یک روح در دو کالبد بودند که نمی شد از یکدیگر جدایشان کرد. هر وقت پای صحبت ناصر فاضل می نشستی از کردی می گفت. حاج عبدالحسین کردی در عملیات شلمچه در تاریخ 11/11/65 به فیض شهادت نائل گردیدند. پیکر خونین سردار رشید اسلام شهید کردی در بروجرد تشییع و به خاک سپرده شد.

فاضل مانند پرنده ای در فراغ یار بی قرار بود. غم این جدایی برای او بسیار سخت و ناراحت کننده بود. غم تنهایی و غربت بر رخسار پر نور فاضل نشست و او در فراغ همسنگر و هم راز خود گفت که بعد از حاج کردی زندگی برایم سخت شده است. این دو با هم قرار گذاشته بودند که هر کدام شهید شدند، شفاعت دیگری را بکنند. جدایی میان این دو یار دیری نپایید. یک ماه بعد از شهادت حاج کردی ، ناصر نیز در منطقه بوارین در ادامه عملیات کربلای 5 از ناحیه سر، دست و هر دو پا در تاریخ 65/12/11 مجروح و جهت مداوا به تهران انتقال شد که در تهران به علت جراحات بسیار پای چپش را قطع کردند و در تاریخ 65/12/14 بعد از خواندن نماز صبح، آخرین نماز عشق را بر روی تخت بیمارستان خواند و شب هنگام در هنگام شروع مناجات دعای روح بخش کمیل در مهدیه تهران، ملائک مقرب آمدند و او را ندا دادند که:

تو را ز کنگره های عرش می زنند فریاد که ای شهید عشق نام نکویت خوش باد.

از شهید فاضل سخن گفتن بسی سخت و دشوار است. زیرا او همواره سعی داشت که کمتر بر سر زبان ها باشد. در مواضع گمنامی سیر می کرد و بسیار ناراحت از مطرح شدن بود ، به طوری که حتی در نزد نزدیکان نیز گمنام بود. او در اخلاص و صداقت و جوانمردی و پاکدامنی اسوه بود. او معلمی پرتوان برای همرزمان به خصوص خانواده و دوستان بود . در لباس رزم یک پاسدار واقعی بود و در خانه برای همسر و فرزندانش (همسر و پدری) مهربان و فداکار . به دیدار از فامیل و بستگان اهمیت زیادی می داد.

همسرش می گوید: وقتی از ایشان می خواستم که به بچه هایش فکر کند و کمتر به جبهه برود، ایشان با مهربانی ما را به صبر دعوت می کرد و رفتن به جبهه را یک تکلیف می دانست. آنقدر ایشان عزت نفس و روح والایی داشتند که به هر کسی می رسیدند از او شفاعت آن دنیا را می خواستند. همسنگرانش می گویند: اکثر شب ها که رزمندگان در سنگر در حال استراحت بودند، فاضل خارج می شد و تا صبح بعد از نماز صبح بر نمی گشت. او در دل شب عابد زاهد و در دل روز رزمنده ای فعال بود. همسرش می گوید: هر لحظه از من شفاعت می خواست، می گفت تو نیز مانند زینبی زیرا که دو برادرت در راه خدا شهید شدند. اگر آنها تو را شفاعت کردند از آنها بخواه که مرا نیز شفاعت کنند. همسرش ، خواهر دو شهید بزرگوار به نام روح الله و یدالله گودرزی می باشد.

از او دو فرزند پسر به نام عبدالله و علی در نزد ما امانت است. در طول حیات فرزندانش عبدالله و علی کمتر پدر را دیدند چون مدت 6 سال در جبهه بود و به علت مسئولیت خطیر و سنگینی که داشت بسیار کم به مرخصی می آمد. او می گفت که ما اهل کوفه نباید باشیم که امام تنها بماند و با رزم بی امان خود علیه صدامیان هیچ گاه در طول حیات مقدس خود نخواست که امام تنها بماند.او رفت اما یاد او و حرفای او برای همیشه در دل تاریخ زنده است.

مسئولیت هایی که این شهیدبزرگوار در طول حیات پربرکت خود به عهده داشت چنین است: 1- عضو شورای جهاد سازندگی بروجرد. 2- مسئولیت در ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران. 3- فرمانده طرح و عملیات لشگر 57 ابوالفضل(ع). 4- قائم مقام فرمانده واحد عملیات و عضو شورای فرماندهی تیپ فاتح و پیروز 57ابوالفضل(ع). راسخون

زندگینامه و وصیت نامه شهید عبدالحسین کردی ، شهدای بروجرد

abadanman

سلام. ایشان متولد آبادان هستند.

سلام علیکم 
چشم بررسی می کنم. 
حتما فرمایش شما متین است.  
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan