یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

روایت شهید «احمد مومنی» از لحظه جانبازی‌اش - شهدای ملایر

  • ۱۱:۲۱

https://defapress.ir/files/fa/news/1399/4/9/1019556_282.jpg

روایت شهید «احمد مومنی» از لحظه جانبازی‌اش

«احمد مومنی» یکی از جانبازان شیمیایی است که در عملیات «والفجر هشت»، به درجه رفیع جانبازی نایل آمد و سرانجام پس از سال‌ها زندگی سخت، اول تیر سال ۱۳۷۳ بر اثر جراحات وارد شده به شهادت رسید.

ارتش بعث عراق با حمایت ابرقدرت‌ها و کشور‌های اروپایی، جنگ هشت‌ساله را بر ملت ایران تحمیل کرد و حامیان صدام از در تسلیح او با انواع و اقسام سلاح‌های پیشرفته و ممنوعه، هیچ‌گونه کوتاهی نکردند.

ارتش بعث عراق با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بسیاری از مناطق جنگی و نظامیان، شهر‌ها و غیرنظامیان را هدف قرار داد که این اقدامات وی موجب شد تا آثار ناشی از استفاده این سلاح‌های ممنوعه تا سال‌ها و سال‌ها بر روی بدن افراد باقی بماند، تا جایی که هنوز هم با وجود گذشت بیش از ۳۴ سال از پایان جنگ تحمیلی، جانبازان زیادی با سختی و مشقت دست و پنجه نرم کرده و برخی نیز به شهادت می‌رسند.

شهید احمد مومنی یکی از این جانبازان شیمیایی است که در عملیات والفجر هشت، به درجه رفیع جانبازی نایل آمد و سرانجام پس از سال‌ها زندگی سخت، اول تیر سال ۱۳۷۳ بر اثر جراحات وارد شده به شهادت رسید.

این جانباز و شهید والامقام در مصاحبه‌ای، نحوه مجروحیت خود و سختی‌های ناشی از آن را بیان کرده است که در ادامه متن آن را مشاهده می‌کنید.


بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانب احمد مومنی در عملیات والفجر هشت منتطقه فاو مجروح شدم. تاریخ مجروحیت ۶۴/۱۱/۲۴ می‌شود؛ به این صورت که ما تقریباً مرحله سوم عملیات بود که بعدازظهر در واحد پشتیبانی مشغول [انجام] کار‌های محوله بودیم که هواپیما‌های دشمن آمدند و شروع به بمباران کردند؛ حدود هشت فروند هواپیمای دشمن. از جمله بمباران‌ها، تعدادی از این بمب‌ها، بمب‌های شیمیایی بود.

در اثر همین بمباران‌ها بود کم‌کم چون فعالیت‌مان زیاد بود، دیدیم که دارد خبر‌هایی می‌شود؛ احساس ناراحتی می‌کردیم و دیدیم برادر‌های دیگر هم یکی پس از دیگری می‌گویند که ما هم ناراحتیم، حالت تهوع داریم، آبریزش داریم، چشم‌های‌مان می‌سوزد و از این حرف‌ها...

اوایل چشم‌هایم نمی‌دید، حدود دو سه ماه خشک شده بود، کاملاً بسته شده بود. سوختگی یک مقدار داشتم که این‌ها خوب شدند؛ ولی ریه، شش‌ها و حنجره و دستگاه تنفسی از بین رفته و تقریباً می‌شود گفت هفتاد هشتاد درصدشان از بین رفته است.

مشکل اصلی شما مشکل تنفسی است؟

الآن مشکل اصلی من مشکل تنفسی است منتها همراه با سرفه، سردرد و بعضی از درد‌های جانبی که همه اش در اثر همین [عوارض] شمیایی است.

بفرمایید چه مدت از تاریخ مجروحیت شما می‌گذرد؟

از تاریخ مجروحیت ما تا الآن حدوداً هفت سال می‌گذرد.

از لحاظ روحی که ما چون هدفی داشتیم و رفتیم، هیچ مشکلی نداریم، ما مجروح شدیم، هیچ ناراحت نیستیم که چرا مجروح شدیم، واقعاً خیلی هم خوشحالیم که توانستیم قدمی برداریم...

فاش نیوز

https://defapress.ir/files/fa/news/1399/4/9/1019545_442.jpg

شهید احمد مومنی که بود؟

به گزارش خبرنگار ساجد، پاسدار شهید «احمد مومنی» هشتم فروردین سال ۱۳۴۲ در ملایر چشم به جهان گشود. وی به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت و در تاریخ یکم تیر سال ۱۳۷۳ در بیمارستان «ساسان» تهران بر اثر ضایعات ناشی از مجروحیت جنگ، شهید و مزار او در صحن «امامزاده علی بن جعفر (ع) محله کن» واقع شده است.

وی جانباز ۷۰ درصد بود که از اعضای اعزامی سپاه پاسداران به مناطق جنگی بود. شهید مومنی در عملیات والفجر ۸ در منطقه «فاو» شمیایی می‌شود و ریه خود را نیز در اثر استنشاق گاز‌های سمی بمب‌های شیمیایی به‌طور کامل از دست می‌دهد و به همین دلیل بار‌ها برای درمان به کشور‌های اتریش، آلمان و ژاپن اعزام می‌شود. بعد از مدتی که از درمانش در کشورهای خارجی می‌گذرد، به ایران بازگشته و در نهایت در تاریخ یکم تیر ۱۳۷۳ در بیمارستان «ساسان» تهران به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود. شهید مومنی به‌دلیل نیاز مبرم به ریه، کاندید پیوند ریه در کشور انگلستان نیز بود که البته به نتیجه نرسید.

گفتنی است شهید احمد مومنی در سال ۱۳۶۲ ازدواج کرده و دو پسر و دو دختر از وی به یادگار مانده است.

همچنین شهید احمد مومنی سوژه فیلم «از کرخه تا راین» نیز بوده است و ابراهیم حاتمی‌کیا با مطالعه زندگی‌نامه این شهید بزرگوار، فیلمنامه خود را نوشته است.

تصاویر پاسدار شهید «احمد مومنی»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan