یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

امیر سرتیپ خلبان محمدابراهیم کاکاوندی از خلبانان نیروی هوایی

  • ۰۹:۳۱

چرا عملیات مروارید انجام شد؟

عملیات مروارید توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش و برای حفظ سیادت جمهوری اسلامی بر آب‌های گرم خلیج فارس آغاز شده بود و ماموریت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی یگان‌های عمل کننده در دریا بود. در آن زمان، بارگیری و تخلیه کالا برای عراق از طریق بندر ام‌القصر که خارج از اروند رود است، انجام می‌شد. صدور نفت عراق از طریق دو سکوی عظیم نفتی به نام‌های «البکر» و «الامیه» واقع در اروندرود عملی می‌شد. در روز هفتم آذرماه سال ۱۳۵۹ در عملیات مروارید این سکوهای نفتی منهدم شدند و عملاً صدور نفت عراق از طریق دریا قطع شد. خلبانان شجاع نیروی هوایی ماموریت داشتند تا در عملیاتی بزرگ هدف‌های دریایی را در منطقه عملیاتی خلیج فارس منهدم کنند.

عملیات مروارید

مرحوم امیر سرتیپ خلبان محمدابراهیم کاکاوند از خلبانان نیروی هوایی ارتش حاضر در این عملیات درباره طرح ریزی این عملیات می‌گوید:

«طرح ریزی  این عملیات از ۳ یا ۴ ماه قبل از روز شروع انجام شده بود و ما این کار را به صورت مشترک در ستاد منطقه نیروی دریایی بوشهر انجام داده بودیم. طرح این بر این مبنا بود که این منطقه محل تردد کشتی‌های حامل آذوقه ما از این قسمت بود. در بیشتر اوقات اسکورت کشتی‌های تجاری که به سوی ایران می‌آمدند به صورت انفرادی برای ما قابل انجام نبود و ما این کشتی‌ها را به صورت ۱۰ یا ۱۵ فروندی جمع و با اسکورت به سوی خورموسی هدایت می‌کردیم تا بار خود را در بندر امام تخلیه کنند. ناوچه‌های اوزای بعثی این کشتی‌ها را با موشک استیکس هدف قرار می‌دادند و ما هم با آن‌ها مقابله می‌کردیم، اما آن طور که باید و شاید موثر نمی‌شد. همین شرایط باعث شد تا نیروی هوایی با نیروی دریایی یک طرح مشترک را بنویسند تا مانع از این کار شود. جایگاه این ناوچه‌های بعثی در ام القصر بود و با ورود به خلیج فارس در پناه دو اسکله البکر و الامیه پنهان می‌شدند و حمله می‌کردند. پس این تصمیم گرفته شد تا نیروی دریایی این دو اسکله را اشغال و نیروی هوایی هم از بالا با فانتوم‌ها این عملیات را پشتیبانی کند.»

عملیات مروارید

 سرتیپ خلبان محمد ابراهیم کاکاوند (متولد ۱۳۲۴ در خرم‌آباد) از حماسه‌آفرینان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بود که سه‌شنبه هفته گذشته هنگام کوهپیمایی در ارتفاعات توچال تهران دچار ایست قلبی شد و دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع مرحوم سرتیپ خلبان محمدابراهیم کاکاوند پیش از ظهر شنبه ۱۶ خرداد، از مقابل مسجد صاحب‌الزمان(عج) خرم‌آباد انجام شد. در این مراسم جمعی از مسئولان استان لرستان، فرماندهان نظامی، انتظامی و خلبانان همرزم مرحوم کاکاوند حضور داشتند. پیکر این مرحوم پس از تشییع در بهشت رضای خرم‌آباد در قطعه‌ نام‌آوران به خاک سپرده شد.

مرحوم امیر سرتیپ محمدابراهیم کاکاوند متولد 1324 از محله سبزه‌میدان خرم‌آباد بوده و دارای چهار فرزند است، که فرزند ارشد مرحوم با انتخاب شغل خلبانی راه پدر بزرگوار خود را ادامه داده و سه فرزند دیگر وی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد تحصیل‌کرده‌اند.

شهیده دیانا کاکاوندی دانش آموز سال آخر دبیرستان - خرم آباد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan