یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سرلشکر خلبان شهید اسدالله بربری ، شهیدی که ۲۳ سال مفقودالاثر بود

  • ۱۶:۴۳

خلبان شهید اسدالله بربری -دلیجان

شهید سرلشکر خلبان بربری، پرنده مهاجری که پس از 23 سال به وطن بازگشت

شهید سرلشکر خلبان شهید اسدالله بربری، فرزند حسن در دهم مهرماه 1326 در روستای راونج شهرستان دلیجان (محلات) دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رسانید و در آبان 1347 به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد و در دانشکده‌ خلبانی مشغول به تحصیل شد.

خلبان شهید اسدالله بربری -دلیجان

وی پس از طی دوره‌ مقدماتی آکادمی و پرواز برای ادامه‌ تحصیلات هوانوردی به آمریکا اعـزام و پس از طی دوره‌ تکمیلی و پرواز با هواپیماهای جت دو موتوره‌ (T-37) و (T-38) در 28فروردین 1350 موفق به اخذ دانشنامه‌ کارشناسی و نشان خلبانی شد.

این افسر شجاع نیروی هوایی ارتش در بدو ورود به کشور به درجه‌ ستواندومی خلبان مفتخر و به عنوان خلبان آموزشی برای هواپیمای جنگنده بمب افکن (F-5E) در خردادماه همان سال به پایگاه چهارم شکاری (پایگاه هوایی دزفول) اعزام شد.

این خلبان تیز پرواز ارتش با طی دوره‌ عالی تاکتیکی به عنوان خلبان تاکتیکی جنگنده بمب افکن در گردان 42 شکاری در پایگاه هوایی دزفول به خدمت مشغول و در سال 1354 به عنوان خلبان جنگنده بمب افکن (F-5E) بر اساس پروتکل مبادله‌ خلبان با کشور ترکیه به نیروی هوایی آن کشور مامور و در سال 1355 به ایران بازگشت و در تاریخ یکم شهریور 1355 با درجه‌ سروانی به عنوان فرمانده گردان 22 شکاری به پایگاه هوایی تبریز (پایگاه دوم شکاری) اعزام شد.

خلبان شهید اسدالله بربری -دلیجان

با آغاز جنگ دولت بعثی عراق علیه کشورمان این فرزند پر آوازه ایران زمین بلادرنگ به صف رزمندگان پیوست و پس از 18 شبانه روز نبرد هوایی مداوم در هیجدهم مهرماه 1359 در انجام مأموریت استراتژیک هوایی انهدام تأسیسات پالایشگاه و تلمبه خانه‌ نفتی کرکوک در شمال عراق هواپیمای او مورد اصابت گلوله های ضد هوایی دشمن قرار گرفت .

بعد از آن از سرنوشت او خبری در دست نبود تا این که پس از گذشت 11 سال از آن واقعه در هفتم خرداد ماه 1370 با توجه به مدارک به دست آمده برابر بند الف ماده‌ی 107 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران نهاجا او را شهید اعلام کرده و تاریخ شهادت نامبرده روز هیجدهم مهرماه 1359 تعیین شد و برابر قوانین ارتش جمهوری اسلامی ایران در همان لحظه‌ شهادت به درجه‌ سرگردی ارتقا یافت.

بر اساس گزارش کمیته‌ بین المللی صلیب سرخ جهانی پیکر پاک و نورانی‌ این خلبان شهید به طور موقت در گورستان زبیر در شهر موصل عراق دفن شده بود.

در سال 1381 پیکر این خلبان و تنی چند از خلبانان شهید که وضعیتی مشابه داشتند به وطن باز گردانده شد و در بهشت زهرا (س) قطعه‌ خلبانان شکاری به خاک سپرده شد.

از خلبان شهید اسداله بربری ،2 فرزند پسر و دختر به یادگار مانده است.

یاد و نام این خلبان شهید سرافراز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای همیشه در تاریخ ماندگار حماسه و ایثار این مرز و بوم گرامی باد.

خلبان شهید اسدالله بربری -دلیجان

خاطره از دوران دفاع مقدس

استادی به نام شهید اسدالله بربری داشتم. او 18 مهرماه 59 شهید شدند. روز اول مهر بعد از دومین یورش ما، یکسری از هواپیماهای عراق بر روی پایگاه تبریز ظاهر شدند.

شهید اسدالله بربری با چهار بمب و مسلسل عازم عملیات دیگری بود. او وقتی می‌بیند که چهار هواپیمای عراقی به سمت پایگاه تبریز حرکت می‌کنند، با مسلسل به سمت آن هواپیماها حمله می کند و یک هواپیما را سرنگون می‌کند.

وقتی هواپیما را سرنگون کرد خلبان آن را به اسارت می گیرند و به پایگاه می برند. شهید بربری با او صبحت کرد و دستور داد به او رسیدگی کنند و امکانات در اختیارش بگذارند. او به اسیر گفت: من تو را هدف قرار دادم و اسیر با دیدن شرائط شهید بربری و زدن هواپیما با مسلسل بسیار تعجب کرد. یعنی شهید بربری فقط با مسلسل هواپیما را سرنگون می‌کند و باز بمب‌ها را بدون اینکه بر سر مردم کشورمان بریزد بر سر دشمن فرود می‌آورد و در نهایت در مأموریت همراه با شهید حسین دل‌حامد در 18 مهرماه به شهادت رسیدند.

نقل خاطره از سرتیپ دوم خلبان دکتر حسین خلیلی:

سرتیپ دوم خلبان دکتر حسین خلیلی متولد 1335 در ورامین هستم. دوره‌های مختلف تحصیلی را در ورامین طی کردم. سال 54 با دوره خلبانی آشنا شده و به کشور امریکا اعزام شدم و سال 56 به کشور بازگشتم. دوره هواپیمایی F5 را در پایگاه دزفول گذراندم و در اوایل سال 57 به پایگاه تبریز به عنوان خلبان هواپیمای شکاری منتقل شدم. بنده جزو جوانترین خلبانانی بودم که دوره هواپیماهای شکاری را در امریکا طی نمودم.

منبع : نیروی هوایی ایران

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan