یاد شهیدان 🌹

شهدا را فراموش نکنیم

سالروز عملیات پدافندی حاج عمران

  • ۱۸:۳۸

ارتفاع ۲۵۱۹ حاج عمران - کله اسبی

سالروز عملیات پدافند حاج عمران گرامی باد

منطقه عملیات : پیرانشهر

اهداف عملیات : جلوگیری از پیشروی دشمن و سرکوب حمله ی نیروهای عراقی در منطقه ی حاج عمران

یگانهای عمل کننده : گردانهای ثارالله - محبین- انبیاء - شهدا - محرم - مالک اشتر و ابوذر از تیپ ۵۷ اباالفضل (ع)

 تشریح عملیات:

عملیات حاج عمران

« دشمن در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت ماه سال یک هزار و سیصد و شصت و پنج ه.ش با بکارگیری تیپ و لشگرهای متعدد و حجم آتش سنگین توپخانه با پشتیبانی نیروی هوایی و هوا نیروز در منطقه ی حاج عمران عملیات کرد . در همان ابتدای عملیات ارتفاعات 2519 و سلسله ارتفاعات اطراف آن به اشغال نیروهای دشمن در آمد و رشادتها و مقاومت برادران ارتشی که پدافند آنجا را به عهده داشتند ، نتیجه بخش نشد . هدف او از این عملیات باز پس- گیری پادگان حاج عمران ، ارتفاعات کدو و اطراف آن ، و در صورت امکان تصرف شهر پیرانشهر و مناطق دیگری از سرزمین ایران اسلامی بود .

منطقه ی حاج عمران مشتمل بر ارتفاعات مهم قندیل ، کدو تمرچین ، پادگان حاج عمران و... می شود و از مناطق وابسته به استان اربیل عراق می باشد . این منطقه دارای آب و هوای سرد و کوهستانی و پوشیده از جنگل است به طوری که تا اواسط تابستان پوشیده از برف می باشد . منطقه ی عمومی حاج عمران در مقابل شهر پیرانشهر جمهوری اسلامی ایران (استان آذربایجان غربی) قرار دارد . به علت وسعت محدود منطقه ی عملیاتی حاج عمران ( حدود پانزده کیلومتر ) ، دفاع و مقاومت در آنجا ، با توجه به حجم سنگین آتش دشمن بسیار مشکل بود . اما به علت وجود ضد انقلابیون در آن منطقه و همچنین با تصرف پیرانشهر احتمال اشغال دیگر شهرهای اطراف آن نیز از جمله نقده توسط دشمن وجود داشت علاوه بر آن یا شهرهای اطراف نیز در تیررس نیروهای بعثی قرار می گرفتند دفاع برای پیش گیری از بوجود آمدن چنان شرایطی ، امری بس واجب و ضروری بود .

در آن موقعیت زمانی تیپ 57 ابوالفضل (ع) در حال تدارک و انجام عملیاتی در شاخ شمیران بود که به علت این حمله ی دشمن ، عملیات تیپ لغو شد و بر اساس دستورات فرماندهان ، برای جلوگیری از پیشروی دشمن و سرکوب حمله ی نیروهای عراقی ، تیپ 57 را به منطقه ی حاج عمران اعزام کردند .

تیپ57 ابولفضل (ع) نیز با استعداد هفت گردان پیاده ؛ گردان انبیاء ، گردان شهدا ، گردان ثاراله ، گردان ابوذر ، گردان مالک اشتر ، گردان محبین راهی منطقه ی عملیاتی شد . پس از استقرار تیپ در منطقه ی عملیاتی ، به دستور قرارگاه گردان مالک اشتر به همراه نیروهای یگانی دیگر که در منطقه بود جهت مقابله ی با دشمن راهی خط شد . یعنی عصر همان روز اول که نیروهای گردان به منطقه رسیدند پس از توجیه مختصری برای تصرف ارتفاعات 2519 به دشمن پاتک زد . اما به علت تعداد زیاد سلاحهای سنگین دشمن در آن منطقه ،( دشمن قریب به یکصد و هجده قبضه توپ را همراه با دیگر سلاحهای سنگین و نیمه سنگین در روی ارتفاعات مستقر کرده بود ) نیروهای گردان مالک اشتر با آتش پر حجم دشمن روبرو شد و تعداد زیادی از نیروهای شجاع این گردان مجروح شده و یا به شهادت رسیدند .

شب دوم تیپ 57 با یک برنامه ریزی دقیق وارد عرصه شد . آن شب سه گردان؛ ابوذر ( از جناح راست ) گردان ثاراله ( از جناح چپ ) و گردان محبین از وسط آن دو گردان برای تصرف ارتفاع 2519 ، به مواضع دشمن حمله بردند . نیروهای جان بر کف گردان های ابوذر و ثاراله در یک یورش شجاعانه موفق به تصرف اهداف خود شدند ولی به رغم رشادت نیروهای گردان محبین ، این گردان به علت حجم شدید آتش دشمن نتوانست به هدف خود برسد بنابراین، چون الحاق آن دو گردان انجام نگرفت گردانهای مزبور هم مجبور به عقب نشینی شدند .

شب سوم عملیات ، به تیپ 57 مأموریت داده شد تا با گردانهای باقیمانده ی خود جهت تصرف دو تپه به نامهای تپه- ی شهدا و تپه ی شهید صدر وارد عمل شود . برای تصرف این اهداف ، گردان انبیاء از سمت بالا و گردان شهدا از سمت پایین و دو گروهان از گردان محرم از منطقه ی وسط آن دو گردان به قلب سپاه دشمن حمله بردند . به رغم باران گلوله های دشمن پس از دو الی سه ساعت مقاومت و ایثار ، نیروهای تیپ 57 توانستند تپه ها را به تصرف در آورند و محور را تحویل نیروهای ارتش بدهند .»

وبلاگ بوی سیب (توسط یکی رزمندگان حاج عمران)

http://tavakoli65.blogfa.com/post/21

خاطره و شرح کاملی از عملیات حاج عمران و اسامی شهدای الیگودرز در این عملیات مهم 

https://www.roozaligudarz.ir/the-season-of-overturned-tulips-in-haj-omran/

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بسم رب الشهدا

برای معرفی شهدا

و زنده نگهداشتن یاد شهدا

و ادامه راه آنان

« شهید بلاگ »

یاد شهدا را فراموش نکنیم تا راه شهدا را گم نکنیم.
پیوندها
موضوعات
Designed By Erfan Powered by Bayan